Spartacus.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Spartacus.

Het gaat me niet om de geschiedenis van Spartacus (die veel onbekendheden bevat) maar om de naam.

De meeste namen uit die periode komt men wel vaker tegen, zonder dat er een familie relatie is.
De naam Spartacus lijkt echter uniek, kan het zijn dat dit slechts een soort gladiatoren naam was?

Ik heb wel wat docu's gezien over gladiatoren, maar daar werd van zulke namen geen gewag gemaakt.
Dat kan het desondanks wel voorkwam kan aan mijn beperkte kennis liggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Spartacus.

De naam Spartacus is een Thracische naam (het huidige Bulgarije) en schijnt daar nog voor te komen, gespeld Spartakos. De betekenis is ‘beroemd om zijn speer’.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Spartacus.

Rhiannon schreef: do 20 jun 2019, 22:39 De naam Spartacus is een Thracische naam (het huidige Bulgarije) en schijnt daar nog voor te komen, gespeld Spartakos. De betekenis is ‘beroemd om zijn speer’.
Bedankt voor de informatie.

Berichten: 383

Re: Spartacus.

Ik denk dat hij nooit heeft bestaan zoals men hem beschrijft! Ik denk dat het gaat om in Thracia - en de Griekse falanx ten onder ging aan de Romeinse militaire tactiek (zie; proletariërs op de 1e rij voor de Grieken) ten tijde van Julius Caesar, en velen als slaaf naar Circus Maximus werden gebracht - mogelijk was er een opstand maar lang zal het dan toch niet geduurd hebben! Aldus zie ik falanx als "speer" en een goede uitleg van Rhiannon!

Reageer