(Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

thomasblabla schreef:Ik heb met interesse 1 van je links naar een site over atlantis gevolgd, en de volgende theorie kwam me teboven:

De heersers vabla(bla ik ben chatmann het rijk van 10500 jaar voor christus waren qua exacte wetenschappen en wellicht andere kennis op ons niveau, en wist dat een zondvloed naderde. Om chaos te voorkomen werd de massa dom gehouden.

Om het voortbestaan van de mensheid en het behoud van de bestaande kennis te verzekeren bouwden ze piramides en de sphynx, (die de eqyptenaren later misschien nagebootst hebben). Het feit dat de bouwwerken zo stevig en vast waren, en met een griezelige precisie geplaatst zijn, zou bij een volgende nieuwe beschaving vragen moeten opleveren. Hoe hebben ze dat destijds gedaan zonder de uitvinding van het wiel e.d. ? Simpel: Ze hadden al miljoenen wielen etc. Ze waren even ver, zo niet verder als ons, maar wilden de juiste puzzel achterlaten, voor de juiste personen, op het juiste moment, zodat wij die over enkele jaren op kunnen lossen, en onze geschiedenis- en wis- of sterrekundeboeken dramatisch kunnen gaan uitbreiden.

Om terug te komen op je vraag, wie leefden er voor de eerste dynastie ? De paar jonge sterke mensen die de zondvloed hebben overleefd. Misschien een paar arken van noach, diepe grotten met ruime voorraden wie zal het zeggen? Hoe lang duurt het om een nieuwe mensheid op te bouwen? misschien wel 6 of 7000 jaar ? Ik bedoel, we weten allemaal hoe een computer werkt. Maar zet meneer Bolkenstein en Balkenende op een onbewoond eiland, en wacht af in hoeveel tijd ze een computer gebouwd krijgen....

Nou ja, genoeg gefantaseerd, ik weet geen antwoord op je vraag   :roll:

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Anonymous schreef:
thomasblabla schreef:Ik heb met interesse 1 van je links naar een site over atlantis gevolgd, en de volgende theorie kwam me teboven:wat een ******* flut site!!!

De heersers vabla(bla ik ben chatmann het rijk van 10500 jaar voor christus waren qua exacte wetenschappen en wellicht andere kennis op ons niveau, en wist dat een zondvloed naderde. Om chaos te voorkomen werd de massa dom gehouden.

Om het voortbestaan van de mensheid en het behoud van de bestaande kennis te verzekeren bouwden ze piramides en de sphynx, (die de eqyptenaren later misschien nagebootst hebben). Het feit dat de bouwwerken zo stevig en vast waren, en met een griezelige precisie geplaatst zijn, zou bij een volgende nieuwe beschaving vragen moeten opleveren. Hoe hebben ze dat destijds gedaan zonder de uitvinding van het wiel e.d. ? Simpel: Ze hadden al miljoenen wielen etc. Ze waren even ver, zo niet verder als ons, maar wilden de juiste puzzel achterlaten, voor de juiste personen, op het juiste moment, zodat wij die over enkele jaren op kunnen lossen, en onze geschiedenis- en wis- of sterrekundeboeken dramatisch kunnen gaan uitbreiden.

Om terug te komen op je vraag, wie leefden er voor de eerste dynastie ? De paar jonge sterke mensen die de zondvloed hebben overleefd. Misschien een paar arken van noach, diepe grotten met ruime voorraden wie zal het zeggen? Hoe lang duurt het om een nieuwe mensheid op te bouwen? misschien wel 6 of 7000 jaar ? Ik bedoel, we weten allemaal hoe een computer werkt. Maar zet meneer Bolkenstein en Balkenende op een onbewoond eiland, en wacht af in hoeveel tijd ze een computer gebouwd krijgen....

Nou ja, genoeg gefantaseerd, ik weet geen antwoord op je vraag   :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Zij komen uit Oost-Afrika, zo'n 200.000 jaar geleden en hebben daarna wat minder gelopen dan Chinezen en Australiers.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 20

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Alexander Hartmans schreef: za 23 apr 2005, 01:05 Beste Dorus

Je schreef:

Is het probleem niet, dat wij enkel van volkeren, die geschriften hebben nagelaten, de staat van beschaving goed kennen.

Wij hebben het raden naar bv. de staat van beschaving van de Kelten. Wij kennen geen leesbare geschriften van hen, maar wel enorm rijke en zelfs gesofisticeerde grafvondsten. Zij waren dus niet primitief. Maar hoe beschaafd?

Bovendien is er een bijkomend probleem. Alleen wat op onvergankelijke dragers is neergezet, is bewaard. Voornamelijk inscripties op steen.


Het is inderdaad zo dat schriftelijke bronnen enige houvast kunnen bieden inzake een mogelijke herkomst of afkomst. Er is zelfs sprake dat nomaden uit Afrika de voorouders waren van veel Egyptenaren, die langs de Nijl Delta gingen wonen, duizenden jaren voordat er in Egypte uitgroeide tot een ongekende beschaving en zeer interessante cultuur. Beschaafd? Tja, het ligt eraan hoe je het bekijkt. Incestuele huwelijken noem ik niet echt beschaafd, maar kijkend in de tijdspanne uit hun dagen, kan dat gezien worden als beschaafd. Farao's die zichzelf zagen als goden op aarde staat los van beschaafdheid, eerder dwaasheid, zelf ingenomen. De cultuur erom heen, met name hun godsdienst vereringen, heiligdomen, zoals in Luxor is hoog beschaafd te noemen.

Welnu, indien de oudste Egyptenaren hoog beschaafd waren, dan is de kans groot dat zijn vergankelijke dragers, zoals perkament, papier etc. gebruikten.

Oudste bronnen uit de oude Egyptische cultuur dateren ca. 4000 jaar voor Christus, mogelijk iets ouder, maar ouder dan 6 a 7000 jaar voor Christus zijn geen bewijzen gevonden. Wel kunnen archeologische vondsen redelijk gedateerd worden, met name C14 en Fission-Track datering. Aan de hand van sumieren bewijsvoeringen rijst de speculaties over de mogelijke herkomst, zoals nomadische volkeren.

P.S. Andere beschrijvingen van hoge beschavingen uit de prehistorie: zie o.a. 'The Lost Gods of England' van Brian Branston en 'Het Oudste Griekenland' van M.I. Finley.

Zijndeze alleen Engelstalig of zijn hier Nederlandse vertalingen voorhanden?
Ik las “Er is zelfs sprake dat nomaden uit Afrika de voorouders waren van veel Egyptenaren, die langs de Nijl Delta gingen wonen, duizenden jaren voordat er in Egypte uitgroeide tot een ongekende beschaving en zeer interessante cultuur.”
Ik begrijp dit niet, Egypte ligt in Afrika.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Dan kunnen die nomaden toch ook nog steeds uit Afrika komen?

Berichten: 20

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Marko schreef: zo 19 jan 2020, 09:36 Dan kunnen die nomaden toch ook nog steeds uit Afrika komen?
Zeker!

Berichten: 20

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Marko schreef: zo 19 jan 2020, 09:36 Dan kunnen die nomaden toch ook nog steeds uit Afrika komen?
Het doet voorkomen alsof de Egyptenaren geen Afrikanen zijn/waren. Maar goed, ik begrijp de strekking.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Rond het midden van het Epipaleolithicum, toen het merendeel van de mensheid nog nomadisch leefde als jagers-verzamelaars, ontstonden in de Levant de eerste nederzettingen van de Natufische cultuur. Een aantal van hen is toen vanuit de Levant (Zuidwest-Azië), net als groepen vanuit de Sahara (voornamelijk uit Libië) en de Boven-Nijl naar Egypte getrokken. Deze vestigden zich in de Nijldelta en de benedenloop van de Nijl.

Dus ja, een deel van de eerste bewoners kwam uit Afrika, maar een deel dus uit het midden-oosten.

Berichten: 20

Re: (Egypte): Vanwaar kwamen zij?

Rhiannon schreef: zo 19 jan 2020, 12:07 Rond het midden van het Epipaleolithicum, toen het merendeel van de mensheid nog nomadisch leefde als jagers-verzamelaars, ontstonden in de Levant de eerste nederzettingen van de Natufische cultuur. Een aantal van hen is toen vanuit de Levant (Zuidwest-Azië), net als groepen vanuit de Sahara (voornamelijk uit Libië) en de Boven-Nijl naar Egypte getrokken. Deze vestigden zich in de Nijldelta en de benedenloop van de Nijl.

Dus ja, een deel van de eerste bewoners kwam uit Afrika, maar een deel dus uit het midden-oosten.
Wederom duidelijk!

Reageer