Ancient aliens

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Ancient aliens

Ik heb gisteren naar een documentaire gekeken van The History Channels, de documentaire was genaamd Acient Aliens. De documentaire ging over de hypothese dat oude beschavingen zoals de Maya's, Egyptenaren e.d bezoek hebben gekrijgen van Aliens. Aan het woord was o.a. Erich von Däniken, auteur van ''Chariots of the Gods?''

Één van de argumenten was dat alle geloven in hun boeken (bijbel, koran etc) verhalen hebben staan over 'goden', 'engelen' enzovoorts die neerdalen uit de hemel. Andere argumenten waren o.a. dat de Egyptenaren met dank van 'The Guardians of the Sky' de piramides hebben kunnen. Hedendaagse aannemers zeggen dat zij de piramides NIET in 22 jaar zouden kunnen bouwen, iets wat (volgens bronnen) de Egyptenaren wel hebben gedaan. Vervolgens word het argument aangehaald dat er drie piramides zijn die precies op het middelpunt van de landmassa van de wereld staan, nl. op het punt waar de langste breedtegraad en de langste lengtegraad elkaar kruisen, en dan dat de piramide (wanneer van bovenaf gezien) precies in een ouderwetse tekening van een kompas past, iets wat toen nog niet bestond.

En fin, voor meer informatie zou ik zeggen kijken de documentaire, hehe. Maar goed nu een tijdje geleden het Vaticaan ook een standpunt heeft ingenomen over buitenaards leven en de andere planeten, wat denken jullie ervan? Zijn de oude beschavingen bezocht door aliens?

Persoonlijk vind ik het te ver gezocht. De reden waarom we nog steeds over piramides, de Maya's etc praten is omdat ze op bepaalde gebieden ver gevorderd waren voor hun tijd. Daarom is het juist zo boeiend en interessant. De Maya's met hun wiskunde en sterrenkunde, de Egyptenaren met de piramides enzovoorts.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Ancient aliens

En fin, voor meer informatie zou ik zeggen kijken de documentaire, hehe.
Of ga naar het pretpark van von Däniken (zie daarover ook het vermakelijke aankondigingsartikel van Marcel Hulspas: http://www.skepsis.nl/pretpark.html ) .

Von Däniken is een pseudo-wetenschapper. De reden dat vele van zijn boeken bestsellers zijn geworden (hoe vaak worden serieus wetenschappelijke artikelen of boeken eigenlijk ooit bestsellers?) is omdat ze tot de verbeelding spreken.

skepp.be schrijft daarover:
Zo ook de Zwitserse hotelhouder Erich von Däniken, die in zowat alle oude beschavingen sporen van buitenaardse wezens meent te zien. Om dit te "bewijzen" haalde hij in zijn talrijke boeken allerlei wetenschappelijke theorieën, ook uit de genetica en de moderne natuurkunde, domeinen waar hij duidelijk geen kaas van gegeten had. In interviews gaf hij toe dat hij een leek is en een boel stommiteiten maakt, maar anderzijds vindt hij dat er hoe dan ook wel iets van waar zal zijn van wat hij schrijft. Daarmee is hij een bescheiden pseudo-wetenschapper.
Deze is voor jou ook interessant: http://www.skepp.be/artikels/paranormaal-n...-tijden-in-2012

( :!: hier had je het in een ander, eerder gesloten topic over, link is puur voor jouw info want het geeft een mooie uitleg over de Maya kalender. Niet bedoeld om de discussie over 2012 opnieuw te starten, er zijn al genoeg discussies over)

Goed, je zei het zelf al, je vindt het alien bezoek te ver gezocht. Dat vindt SkepticWiki ook: http://skepticwiki.org/index.php/Erich_von_Daniken . Daar worden een aantal van de zogenaamde "bewijzen" van EvD aan de tand gevoeld.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: Ancient aliens

Absoluut zijn er geen sporen gevonden van buitenaarde wezens of dat dit ooit bewezen is.
 
wat we wel vinden zijn oude talen ,met tekens die veel op een ruimteschip lijkt.
 
maar als er echt drukke activiteit van buiten aardse wezens geweest,dan zouden we overblijfselen moeten vinden van bijv schepen die kapot waren en nooit meer konden opstijgen,men heeft het hier altijd over ruimteschepen maar daarbij komen er nog meer dinges kijken zoals bijv geavanceerde techniek van die ruimtemannetjes.
 
 
we hebben nooit iets concreet gevonden wat aan kon duiden dat we door alliens zijn bezocht

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Ancient aliens

Waar dat aannemer verhaal vandaan komt weet ik niet.
 
Wel weet ik dat in de pseudo wetenschap het praatje omgaat dat de piramides niet door de Egyptenaren zouden kunnen zijn gebouwd omdat dit te veel tijd zou kosten.
 
Niets is minder waar men heeft berekend dat het wel degelijk kan.
 
Verder ga ik er niet meer op in omdat het toch zinloos is om over pseudo wetenschap te discussiëren.
 
PS.
Von Däniken is geen pseudo wetenschapper maar een uiterst gehaaide oplichter.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ancient aliens

Ik wil niet zeggen dat dingen ook zo direct zijn gegaan maar tegenwoordig begin ik steeds meer verbanden te zien tussen religies en occult. Ze lijken allemaal het zelfde verhaal te vertellen, in de bijbel staan ook incidenten van mensen die door demonen (entiteiten) bezit zijn en mohammed uit de koran was vervloekt. Het is een groot onderwerp en ik ben er zelf ook niet uit maar het is wel interessant om te lezen hoe bijv vrijmetselaars of satananisten of gnosten denken. Ik ben er ook achter gekomen dat ISIS zon hekel heeft aan die yezidis (sinjar gebergte) omdat de yezidis satan aanhangen, ze zijn hier zelf echter heel mysterieus over.
 
https://www.youtube.com/watch?v=DwCaZaSon9A
 
dit vond ik een interessant filpmje, ze zeggen zelf ook dat dit maar een theorie is maar er worden wel new age achtige dingen in besproken. Het is het waard om te kijken maar ik zou het wel met een korrel zout nemen, het is tenslotte allemaal niet wetenschappelijk bewezen.
 
Wat ook een leuke documontaire is als je netflix hebt is "DMT the spirit molecule: , ik wil hiermee niet drugs promoten maar de documontaire vond ik het waard. Het gaat over chemici die spontaan spiritueel etc worden na een inname van DMT, erg interessante materie.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Ancient aliens

Van Daniken verkoopt echt flauwekul. Hij legt allerlei verbanden die in het voordeel van zijn stellingen worden uitgelegd en ander onderzoek door de wetenschap wijst keer op keer steevast uit dat er helemaal geen buitenaardse mannetjes aan te pas zijn gekomen. Wat voor veel mensen denk ik lastig te begrijpen is, is dat al vrij vroeg bij de mensheid goden hun intrede hebben gedaan. dat was bij de vroege mens echt niet de god zoals wij de kenden maar het begrip werd hoogstwaarschijnlijk aangeduid om allerlei onverklaarbare dingen te kunnen duiden. Dat langzaam onstane godsbeeld heeft ertoe geleidt dat er uiteindelijk na vele eeuwen 'religie' is ontstaan. Naarmate de mensheid zich evrspreidde over de aarde zijn er door de vele volkeren in de loop van de eeuwen op verschillende manieren religies ontwikkelt. De aanwezigheid van religie heeft bijgedragen aan de ontwiikelingen van de mens als soort.D e mensheid werd er creatief, ondernemend en communicatief door. Maar buitenaards is er helemaal niets. Het is verder voor ons anno 2015 gewoon lastig te begrijpen hoe bijvoorbeeld een gemiddelde Polyneiser anno 1600 of een Jood in het jaar 0 de wereld zag. Laat staan de holenmens eeuwen geleden. En over buitenaardse beschavingen: grote kans dat buietnaardse beschavingen, zo die er al ooit waren in de buurt van de aarde, al lang neit meer bestaan, of zich nog moeten ontwikkelen.Het lijkt erop dat er veel moleculair leven in het universum is, maar verdomd weinig intelligent leven, op dit moment. Zie ook: http://www.space.com/30581-advanced-alien-civilizations-search-finds-nothing.html

Reageer