Rebellie is een goed iets

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: Rebellie is een goed iets

Filosofische twijfel in maatschappelijke aangelegenheden kan inderdaad bevrijdend werken. Deze twijfel wijst echter per definitie niet in een bepaalde richting. De twijfel ondergraaft immers niet alleen de traditionele westerse opvattingen over de goede maatschappij of het goede leven, maar ook alle andere opvattingen dienaangaande die ooit elders gehuldigd zijn of nog worden. Er valt aan die twijfel geen nieuw moralisme te ontlenen.
 
Niettemin: het leven gaat door, en je moet keuzes maken. In discussies over sociale aangelegenheden kan je na de filosofische twijfel niet meer oprecht claimen dat je gelijk hebt, maar nog enkel proberen je eigen visie zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Mocht je in de visies van je tegenstanders elementen aantreffen die je bevallen dan kan je die in je eigen visie verwerken. Dat betekent dan niet dat die anderen gelijk hadden en jijzelf ongelijk, maar enkele dat je je eigen visie verder ontwikkeld hebt. Het zijn vooral intellectuelen die er op staan hun visie verder te ontwikkelen. Je kan dat ook niet doen. Het een is - objectief gezien - niet aantoonbaar beter of slechter dan het ander.
317070 schreef: Het is volgens mij maar vanuit die twijfel dat je je open kunt stellen voor nieuwe ideeën en tot manieren komen om onze maatschappij te verbeteren, dat rebellie ontstaat. Ze is dus volgens mij erg relevant.
 
Daar ben ik het mee eens. Vreemd hoe we elkaar steeds tegenspreken, en er vervolgens vaak (vrijwel) hetzelfde over blijken te denken. ;)

Reageer