Opinie: Athene en onze moderne democratie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Opinie: Athene en onze moderne democratie

Beste mensen,
 
Ik ben bezig een vraagstuk op te lossen. En ik ben benieuwd naar uw inzichten. 
 
De stelling is:
 
De uitdaging van moderne democratie is de poging om de relatie tussen gelijkheid en welvaart en macht van de staat zoals toen in Athene te herscheppen. 
 
Welke theorieën over democratie zouden hier op van toepassing zijn?
 
Dank voor het meedenken!

Berichten: 89

Re: Opinie: Athene en onze moderne democratie

Onze democratie staat absoluut voor een grote uitdaging die zich in meerdere aspecten van onze maatschappij openbaart. Denk bijvoorbeeld aan de privacy versus veiligheid discussie. 
 
Of het oude Athene voor ons nu zo'n goed voorbeeld is lijkt me niet overduidelijk. Ik weet niet exact op welke vorm van gelijkheid u doelt maar de bloeiperiode van de democratie, wetenschap en kunst in het oude Athene bestond bij de gratie van slavenarbeid, iets wat onze moderne westerse samenleving afkeurt.
 
Hoewel veel mensen konden meebeslissen in de Atheense democratie hadden de Atheners gelijkheid in de moderne 'verlichte' zin van het woord niet hoog in het vaandel staan.
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Opinie: Athene en onze moderne democratie

$tijn K. schreef: Hoewel veel mensen konden meebeslissen in de Atheense democratie hadden de Atheners gelijkheid in de moderne 'verlichte' zin van het woord niet hoog in het vaandel staan.
Ik wil daar wel op inhaken. Het is een veel voorkomend drogargument dat de democratie in Athene minder goed werkte want 'slaven'. En slaven mochten niet stemmen, terwijl nu iedereen mag stemmen.
 
Dat is uiteraard maar de helft van het verhaal.
 
In het oude Athene mochten de burgers wel degelijk stemmen op de wetten zelf. In België en in Nederland zijn we verplicht om dat recht af te staan aan een honderdtal mensen, die we parlementariërs noemen. In essentie zijn het enkel die parlementariërs die een vergelijkbare functie uitoefenen als de Atheense burgers destijds.
 
Wat wel waar is, is dat waar slaven nagenoeg geen invloed hadden, en iedereen in België en Nederland een minuscuul beetje invloed heeft, door te mogen stemmen op een aantal partijen tijdens de verkiezingen die zeggen welke parlementariërs ze in het parlement gaan plaatsen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Opinie: Athene en onze moderne democratie

Tja, niet iedereen mag zomaar stemmen natuurlijk. Ten eerste moet je 18+ zijn wat al een fors deel van de bevolking het stemrecht ontneemt. Voor verkiezingen van de tweede kamer en provinciale staten is het bovendien vereist dat je nederlander bent.

Feitelijk zijn de provinciale staten de verkiezing waarbij het minste aantal mensen mag stemmen. Voor de tweede kamer hoef je bijvoorbeeld niet in nederland te wonen, en voor de gemeenteraad hoef je geen nederlander te zijn zolang je er maar woont.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Opinie: Athene en onze moderne democratie

In België geldt een gelijkaardig verhaal. Ook hier hebben minderjarigen geen stemrecht en moet je (behalve op lokaal niveau) Belg zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Opinie: Athene en onze moderne democratie

Het zal in belgie vergelijkbaar zijn met nederland.

Overigens kent het nederlandse strafrecht ook de mogelijkheid om iemand het actief kiesrecht te ontnemen. Het wordt niet vaak toegepast, en ik weet niet of er in belgie iets soortgelijks geldt. Gedetineerden aan wie zo'n maatregel niet is opgelegd mogen overigens vanuit detentie wel stemmen (als ze aan de andere voorwaarden voldoen).

Hier is er vooralsnog geen grote groep uitgesloten van stemrecht, maar er zijn landen waar ze een stuk enthousiaster omgaan met het ontnemen van stemrecht van misdadigers. In de VS is bijvoorbeeld pakweg 2.5% van de bevolking uitgelsoten van stemrecht, en als je kijkt naar de zwarte bevolking aldaar loopt dat op tot 8% van die groep.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Opinie: Athene en onze moderne democratie

en ik weet niet of er in belgie iets soortgelijks geldt.
Neen, zelfs als je je burgerrechten verliest heb je in België nog de plicht om te gaan stemmen. Je kunt je wel niet meer verkiesbaar stellen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer