NL jongens onder Napoleon, 19e eeuw

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

NL jongens onder Napoleon, 19e eeuw

Ik kom ergens niet uit en hoop op jullie hulp. ik doe onderzoek naar een familie in Zuid Holland. een zoon van de familie wordt in 1811 opgeroepen voor het leger van Napoleon. Ik heb hem niet in de Franse archieven kunnen traceren (maar dat zegt niet veel) dus weet niet of hij echt geweest is. Maar nu vind ik een brief uit 1817 van de gouverneur, die zegt dat genoemde man in 1814 aan zijne verpligting omtrent de landmilitie niet heeft kunnen voldoen omdat hij zich in fransche dienst bevond.
 
Begrijpt iemand dit? Was er in 1814 dan ook een NL leger (militie)? En klopte het dat iemand die in 1811 werd opgeroepen, nog niet gelijk hoefde te verschijnen, maar dat kon blijkbaar een paar jaar wachten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: NL jongens onder Napoleon, 19e eeuw

In 1813 werd Napoleon verslagen bij Slag bij Leipzig. In Nederland ontstond een opstand tegen de Fransen, er werd een nieuw leger van vrijwilligers (de landstorm) gevormd dat het Franse leger in Nederland bestreed, met hulp van coalitietroepen (Russen, Pruisen, Britten). Een deel van dat Nederlandse leger bestond uit Nederlandse soldaten die kort daarvoor nog in dienst waren van het Franse leger, en die, krijgsgevangen na een verloren slag, de keus kregen om over te stappen naar het Nederlandse leger. In mei 1814 vertrok de laatste Franse legereenheid, uit Delfzijl na een belegering. In 1814 begon Nederland weer met het oproepen van dienstplichtigen voor het leger: de landmilitie.

 

De soldaat die jij onderzoekt behoorde misschien tot een Franse legereenheid die terugkeerde naar Frankrijk zonder dat hij de keus kreeg om naar Nederland terug te keren.

Berichten: 2

Re: NL jongens onder Napoleon, 19e eeuw

Dank! Er wordt me nu veel duidelijk. Ik begrijp dat de meeste NL naar Rusland 'moesten', maar het zou dus ook kunnen zijn dat 'mijn' Nederlander bv in Delfzijl lag? En was het zo dat je in 1811 kon worden opgeroepen maar pas veel later aan de beurt kwam? Dat had geloof ik te maken met hoge of lage nummers, als ik het goed heb..?
En wat gebeurde er met de Nederlanders die mee terug moesten naar F? Die werden later alsnog vrijgelaten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: NL jongens onder Napoleon, 19e eeuw

Ik weet er niet meer van. Over de lotgevallen van Nederlandse soldaten van het Franse leger gaat dit artikel uit het Historische Nieuwsblad: klik .

Reageer