Saringas/IG Farben

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 27

Saringas/IG Farben

Momenteel ben ik aan het lezen in een biografie van Heinrich Himmler.
In dit boek las ik dat het Duitse bedrijf IG Farben gevangenen van kamp Auschwitz in zette voor de productie van synthetisch rubber.
 
Los hiervan googelde (?) ik onlangs naar Sarin en hier kwam ik tegen dat IG Farben de ontdekker van dit gas is (1939) en dit op grote schaal produceerde.
 
Naar aanleiding van deze twee feiten vroeg ik mij af wat een plausibele verklaring is voor de keus van Zyklon B bij het uitvoeren van de holocaust ipv het gebruik van Saringas. Het bestaan van het laatste was immers al langer bekend en de connectie met de Nazi's bestonden dus. Bovendien werden beide stoffen ontwikkeld voor de pesticidebestreiding.
 
Ik weet dat een exact antwoord niet echt goed te geven is omdat het mogelijk simpelweg te maken kan hebben met het feit dat er simpelweg niet aan gedacht was. En uiteraard is er nooit een schriftelijke uitleg gegeven over de voorkeur voor een bepaalde stof, maar ik vroeg me af of iemand hier mij meer inzicht in kan verschaffen.

Berichten: 12.262

Re: Saringas/IG Farben

Vanuit chemisch perspectief denk ik dat de keuze vrij eenvoudig is:

Zyklon-b is feitelijk gewoon waterstofcyanide. Dat is een zeer giftig gas dat gemakkelijk ter plaatse te maken is door de reactie van kaliumcyanide met een zuur. Het is goedkoop en met enige voorzichtigheid is kaliumcyanide geen bijzonder gevaarlijk stof zolang het niet met (maag)zuur in contact komt.

Sarin is een gifgas dat moeilijker te produceren is. Wel kan je het net als blauwzuurgas maken door ter plekke twee stoffen te mengen, maar 1 daarvan is een nogal nare stubstantie: corrosief, reageert met water onder vorming van waterstoffluoride, en is zelf een een redelijk potent zenuwgif bij huidcontact. Daarnaast is het een behoorlijk vluchtige vloeistof die ook nog eens bederfelijk is als er onzuiverheden in zitten.

Of de overweging ooit op die manier gemaakt is weet ik niet, maar als je de overweging wel zou maken dan is de conclusie vrij duidelijk dat blauwzuurgas praktischer en veiliger is voor de dader. Met de slachtoffers opgesloten in een ruimte maakt de snelheid van overlijden niet zoveel uit qua uiteindelijke effectiviteit.

Voor zover ik uit een bezoek aan Auswitch begrepen heb werd kaliumcyanide als 2-componenten systeem gebruikt, waarbij men tabletten kaliumcyanide in zuur gooide om de gaskamers te vullen. In tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt kwam het gas dus niet uit de douchekoppen of iets dergelijks.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Saringas/IG Farben

Ik denk inderdaad niet dat die overweging niet zo bewust genomen is. Althans dat lijkt me niet aannemelijk.
Bedankt voor de heldere uitleg.
 
 
Wat betreft blauwzuurgas heb ik in een documentaire gezien (Nazihunters) dat er gebruik werd gemaakt van Natriumcyaanide kristallen die bij 27 graden verdampt. De grote groep mensen in een kleine ruimte warmde deze ruimte op waardoor de kristallen begonnen te verdampen. Maar of dit klopt weet ik niet.

Berichten: 12.262

Re: Saringas/IG Farben

Natriumcyanide verdampt zeker niet bij 27 graden - het smelt ergens rond de 500 en verdampt boven de 1000.

Bij contact met water kan het echter wel gaan ontleden bij een dergelijke temperatuur, al gaat dat langzaam. Anderzijds zou koolzuur ook een deel van het verhaal kunnen zijn - als dat oplost in water kan het reageren met NaCN onder vorming van blauwzuur. Hoe snel dat in praktijk gaat weet ik niet.

Het lijkt me logischer als men zuur gebruikte vanwege de snelheid, dat zou iets als zoutzuur kunnen zijn, maar desnoods ook azijn.
Victory through technology

Reageer