Bathasar Gerards en Maohammed B.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Bathasar Gerards en Maohammed B.

Ooit werd Willem van Oranje d.m.v. en pistoolschot vermoord. Waarom? Hij was voor de vrijheid van godsdienst. Balthasar Gerards was streng katholiek en dit was in zijn ogen een waanzinnig idee. De protestanten evenveel vrijheid als de katholieken? Echt niet. M,a.g. dat wij nu met koningin Maxima opgescheept zitten. Deze moord werd dus gepleegd door iemand die tegen vrijheid van godsdient was.
Terug naar het (bijna) heden. Theo van Goch was tegen elke vorm van godsdienst en i.h.b. de Islam. Dat wilde hij weliswaar niet bij de wet regelen, maar toch. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?
De overeenkomsten mogen duidelijk zijn. In beide gevallen was er sprake van moord.
Balthasar Gerards moorde echter met als motief dat in het zijn ogen belachelijk was dat de protestanten van een even grote vrijheid konden genieten als de katholieken.
Wat was het motief van Mohammed B? In zijn ogen was het volgens mij een gevoel dat hij door van Goch persoonlijk werd aangevallen, en de anngst dat zijn godsdienst juist minder vrijheid zou kunnen gaan genieten.
Je zou kunnen zeggen dat dit een soort tegengesteld motief was dat Bathasar Gerards tot zijn moord op Oranje dreef.
Of niet...?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer