Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Ik ben mij gaan verdiepen in oude schilderijen, meesters.
Helaas zijn er soms schilderijen bij die getekend zijn door de schilder, maar waar geen naam van te maken valt. Zou er een plek zijn waar ze alle handtekeningen hebben en waar je navraag zou kunnen doen?
Zo ben ik momenteel bezig mee een schilderij oud Hollands landschap, is getekend, kan er echter niets van maken! Zie bijlage.
Zou mooi zijn als iemand mij zou kunnen helpen, adviseren!
Bijlagen
IMG_20170430_174517.jpg
IMG_20170430_174517.jpg (104.81 KiB) 28527 keer bekeken
Schilderij ZL.jpg
Schilderij ZL.jpg (64.62 KiB) 28527 keer bekeken
IMG_20170430_174445.jpg
IMG_20170430_174445.jpg (80.12 KiB) 28527 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Er is http://www.signaturefinder.com/
Als je een idee hebt van de periode en land van het schilderij, evenals enkele letters uit de signature, dan kun je wellicht iets vinden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Helaas kan ik van de handtekening niets maken, geen losse letters herkennen.
Aan het landschap te zien zou ik zeggen Nederland of België.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Mja, dan wordt het lastig zoeken. Het is een vrij generiek schilderij dus zonder wat meer aanwijzingen is het echt zoeken naar een speld in een hooiberg ben ik bang.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.355

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Ja, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar wil je het perse weten, probeer dan deze site eens. (Een database met afbeeldingen van handtekeningen/monograms van schilders)
Klik op "Genuine" (browse all signatures) en dan op een letter. Er zijn meer dan 45000 treffers dus je zal zelf de meest voor de hand liggende moeten kiezen want als het b.v. een Nederlandse schilder kan zijn vallen er al een hoop af.
 
Ik heb trouwens via google images gekeken door het schilderij te uploaden via het camera icoon of het schilderij op internet staat maar dit is kennelijk niet zo. Wel een paar in de zelfde stijl.

Berichten: 3

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Bladerunner, dank u wel, helemaal top! Ga ermee aan de slag, mocht ik de schilder kunnen achterhalen dan laat ik het nog even weten!
Nogmaals vriendelijk bedankt! Groet George

Berichten: 1

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Hallo,

Ik ben momenteel opzoek naar de maker van een schilderij met een handtekening die ik verdacht veel vind lijken op die van dit bericht.
Bent u ondertussen al iets wijzer geworden over de schilder?

Alvast bedankt.

Gr. Ramon
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Probeer die foto met een programmaatje eens wat te bewerken zodat de signatuur wat duidelijker tevoorschijn komt...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Ik kom op dit:
image.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

Een echte kunstkenner kan aan de hand van: vindplaats/locatie/compositie/schilderstijl/finesse/verf/vernis/doek/schilderstijl/lijst/ouderdom etc. tot een meer kwantitatieve uitspraak komen. Dat is een echte wetenschap op zich. Een naam alleen op een schilderij verteld niets.

Het kan helpen een of meerdere in de buurt te vragen welke bijvoorbeeld een kunstacademie gevolgd hebben. Mijn overleden vader genoot een kunstacademie en soms kwamen er mensen langs met vragen als de uwe. Met lekker koffie en vlaai kon mijn vader veel vertellen, Vaak met als resultaat: het belangrijkste is wat U vindt: emotioneel/historisch en kwalitatief.

Ik ken slechts de principe's en weet grof iets in te schatten. Ik ben de zoon welke meer de wiskunde en natuurkunde kant opging!

Wat is het doel/motief? Dromen een beroemd schilderij te hebben? Of meer te weten te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

De achterkant van het schilderij is ook belangrijk: staat daar iets op geschreven of zit daar nog een of ander label op? Verder kun je op het forum van Museumserver aan de daar postende deskundigen dezelfde vraag als hier voorleggen. Redelijke kans dat daar iemand weet wie de schilder is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Is er een internetsite met handtekeningen kunstschilders?

je kan het stuk laten beoordelen tijdens een opname van Tussen kunst en kitch

Reageer