De Telegraaf, een NSB-krant?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Ik heb laatst een archief onderzoek gedaan naar legale en illegale kranten in de Tweede Wereldoorlog gedaan met originele archiefstukken en heb daarbij dus ook de Telegraaf onderzocht. Het was inderdaad een Duitse krant. In de Tweede Wereldoorlog werden kranten verboden, opgeheven of overgenomen. Veel andere mogelijkheden waren er niet, want de censuur was streng.

De Telegraaf van 19 mei 1940 schrijft dat de Telegraaf objectief en zonder censuur zal verschijnen. In werkelijkheid wordt de krant gecontroleerd en is kritiek op de Duitse overheerser in de krant niet mogelijk. Dit valt het meeste op bij het verzet dat gepleegd wordt. Men wordt opgeroepen zich niet te verzetten en mee te werken met de heersers van het land, omdat zij het beste met ons voorhebben. Ook met de invasie is er geen ruimte voor de opmars van de geallieerden, maar wordt er vastgehouden aan de overwinning van het Duitse rijk.

Dus, het is inderdaad een Duitse krant. Hoe verder de oorlog in, hoe meer in de krant te zien is dat ze niet pro-Nederland zijn, wat bij de illegale kranten als het Parool en de Trouw wel duidelijk te zien is.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

De Telegraaf van 19 mei 1940 schrijft dat de Telegraaf objectief en zonder censuur zal verschijnen. In werkelijkheid wordt de krant gecontroleerd en is kritiek op de Duitse overheerser in de krant niet mogelijk. Dit valt het meeste op bij het verzet dat gepleegd wordt. Men wordt opgeroepen zich niet te verzetten en mee te werken met de heersers van het land, omdat zij het beste met ons voorhebben. Ook met de invasie is er geen ruimte voor de opmars van de geallieerden, maar wordt er vastgehouden aan de overwinning van het Duitse rijk.
De Telegraaf is inderdaad erg meegaand geweest. Maar dat waren de meeste Nederlanders ook in die tijd. Het "verzet"was een kleine groep, een minderheid. In dat opzicht was ook toen de Telegraaf "de krant van het Volk".Er is derhalve dus weinig veranderd.

Hoewel we niet bezet zijn door de USA, is Nederland, of is de meerderheid van de Nederlanders, weer even meegaand. En ook nu zal de Telegraaf weinig of geen kritiek leveren. Het blijft de krant van het Volk. En "de krant van wakker Nederland" alleen in letterlijke zin!

Berichten: 26

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Kom, dacht ik, dit is een interessant onderwerp. Ik heb de oorlog nog meegemaakt, dus mag ik er over meepraten.

Maar in al mijn argeloosheid verzeil ik in allerlei gekissebis. Jammer is dat.

Maar nu mijn bedrage.

Wat bij deze diskussie voortdurend over het hoofd wordt gezien, is het feit, dat onze beelden en oordelen over de 2e WO zich voortdurend wijzigen.

In de oorlog en vlak daarna was goed of fout een levensvraag. Daar waren heel weinig nuanceringen, want voor je het wist werd je dan bij het verkeerde kamp ingedeeld. De Telegraaf viel in de cathegorie "fout", zonder enige twijfel. De krant is dan ook enige tijd verboden geweest.

Maar naar mate die oorlog verder achter ons ligt, ontdekken we steeds meer nuances. Gelukkig. [Ik wijs bijv. op het boek van v.d.Heijden over "Grijs verleden", waar sommige nuances breed (te breed ?) worden uitgemeten.]

Dan kan de Telegraaf als "duitsvriendelijke krant" worden aangemerkt.

En als ik naar de film "Oorlogswinter" kijk, dat is die WOII een soort geromanticeerd spannend avontuur geworden op een manier waarop ik in mijn jeugd over de "Watergeuzen" sprak.

Tja, als we vanuit dat perspektief kijken naar de Telegraaf, zou je er misschien met wat goede wil in de toekomst

nog een "burgermeester in oorlostijd" van kunnen maken.

Kennelijk is het niet of nauwlijks mogelijk om definitieve oordelen te hebben over het verleden.

En het grootste deel van voorgaande diskussie gaat dan ook goeddeels over oordelen van vandaag.

Reageer