Zoektocht naar de geschiedenis van een fout draaibankje

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zoektocht naar de geschiedenis van een fout draaibankje

Ik ben behalve in geschiedenis ook in techniek geïnteresseerd.
Enige tijd geleden kocht ik een mooi maar zwaar verwaarloosd oud draaibankje (een  metaalbewerkingsmachine om ronde  dingen  te maken). Het was een impulsaankoop, een soort "red-dit-bankje-van-de-ondergang). Ik ben ondertussen begonnen het te restaureren.
 
Maar natuurlijk wil ik ook de geschiedenis van het bankje weten.
Het merk  - zoals op het bankje aangegeven - was totaal onbekend (Triton, model junior); het leek een fantasienaam. Toevallig kwam ik achter de naam van het  handelshuis dat het op de markt had gebracht:  Fa Fred Ouwerling en Co  N.V. Tilburg;een NV.die een paar jaar voor de oorlog was opgericht.  In de oorlog adverteerde deze firma Ouwerling met o.a. dit draaibankjes  in de WA-krant "de Zwarte Soldaat"", het ""Nieuwe Tilburgs Dagblad"" en in de ""Deutsche Zeitung""
Het bankje lijkt een kopie van het heel bekende Amerikaans merk Atlas.  Zou Ouwerling het  geïmporteerd hebben en onder eigen ""merk"" hier op de markt gebracht hebben? Maar hoe kwam  een Nederlandse  foute firma  in de oorlog aan een Amerikaans bankje?  Uitgesloten. 
Via een lange omweg ontdekte ik dat  het Zweeds bedrijf Högbo vanaf 1939 het bankje in licentie bouwde. Had Ouwerling kanalen om  ook in de oorlog via wat omwegen producten uit Zweden te importeren? Hm. Maar bij het restaureren  ontdekte  ik technische details  die een Zweedse oorsprong  waarschijnlijker maakten
 
Heel jammer is dat ik tot nu niets in archieven  heb gevonden  over het doen en laten van de Fa Ouwerling (behalve de genoemde advertenties en wat annonces in  enkele kranten uit die tijd).
 
Daarom mijn vragen aan jullie:
 
1.Wie weet  uit oude verhalen of publicaties  iets over deze firma Fred Ouwerling en Co uit Tilburg? De firma was  actief  paar jaar voor de oorlog tot enkele jaren na de oorlog (met een korte onderbreking na de oorlog, toen Fred Ouwerling en zijn compagnon Rompelman gevangen zaten)
2. Kon  er in de oorlog  evt via omwegen en goede betrekkingen beperkte handel met  het neutrale Zweden worden gevoerd ? Is daar literatuur over? 
3 Verder  is elke suggestie of aanwijzing die kan leiden tot... welkom.
 
met vr. groet,
Klaas
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zoektocht naar de geschiedenis van een fout draaibankje

Waarom denk je dat dit bankje in de oorlog is verhandeld?

Berichten: 2

Re: Zoektocht naar de geschiedenis van een fout draaibankje

Vanaf 39 maakte de Zweedse fabrikant Högbo de bankjes in licentie (met   een aantal niet onbelangrijke eigen aanpassingen  op  technische details; misschien is de term licentie niet helemaal passend).
Het moet dus haast wel in de oorlog zijn ingevoerd in Nederland.
 
mvg
Klaas

Reageer