Rechte hoek

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 633

Rechte hoek

In de natuur komen (volgens mij) geen rechte hoeken voor.
In de prehistorie zal het begrip 'rechte hoek' onbekend geweest zijn, vermoed ik.
Is het historisch bekend waar en wanneer de rechte hoek zijn intrede heeeft gedaan?

Berichten: 86

Re: Rechte hoek

Pythagoras bij de Oude Grieken 4de eeuw v.Chr wellicht

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Rechte hoek

Hoe kom je erbij dat in de natuur geen recht hoeken voorkomen? Op Wikipedia vind je informatie over bijvoorbeeld pyriet, dat vormt in de natuur kubusvormige kristallen.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Rechte hoek

Zoals al opgemerkt de rechte hoek komt ook in de natuur voor.
Wanneer de mens een hoekbegrip ontwikkelde zal we niet bekend zijn.

Het is zeker ouder dan de Grieken want de piramiden waren regelmatig rechthoekig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Rechte hoek

De oudst bekende "tekst" over rechthoekige driehoeken is een Oud-Babylonisch tablet uit 1800 v.Chr., dat tegenwoordig de naam Plimpton 322 heeft. Onderzoekers interpreteren de tekst als een lijst van Pythagorese drietallen (d.w.z. rechthoekige driehoeken waarvan de zijden geheeltallig zijn, zoals de 3-4-5 driehoek). Het gele deel van onderstaande figuur is de lijst van getallen op het tablet, de rest is interpretatie. Het idee is dat de Babyloniers de steilheid van hellingen niet uitdrukten in graden maar als de verhouding van hoogte en afstand, twee gehele getallen. (link)

pythag.png

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Rechte hoek

Nog een rechte hoek in de natuur: het foton. E loodrecht op B veld en beide velden loodrecht op de bewegingsrichting.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.944

Re: Rechte hoek

Ook voor een prehistorische mens direct waarneembaar: Bij windstil weer valt regen loodrecht op een wateroppervlak, bomen staan min of meer loodrecht op een horizontale ondergrond.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Rechte hoek

Het begrip rechte hoek is iets anders als Pythagorese drietallen, het eerste zal er ook wel het eerste geweest zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Rechte hoek

Ok, meer voor de prehistorische mens. Weerkaatsingen op een heel glad oppervlak geven je ook een begrip van rechte hoek.
Enkel onder een rechte hoek komt de weerkaatsing terug naar zijn vertrekpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Rechte hoek

die hanze schreef: za 02 mei 2020, 13:47 Ok, meer voor de prehistorische mens. Weerkaatsingen op een heel glad oppervlak geven je ook een begrip van rechte hoek.
Enkel onder een rechte hoek komt de weerkaatsing terug naar zijn vertrekpunt.
Het kost meer dan je denkt om tot dat inzicht te komen.
Dat is een algemeen probleem veel mensen denken dat bepaalde kennis ze min of meer is komen aanwaaien, de werkelijkheid is dat ze dat ergens geleerd is en het maar helemaal de vraag is of ze het zelf bedacht zouden hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Rechte hoek

Moet een boom weten wat 90 graden is om te groeien of om te bestaan?

Als een mens een vuurboog of jagen (mikken) met een speer ontwikkeld moet hij een definitie hebben wat een rechte hoek of 90 graden is?

Als men een wiel en as ontwikkeld moet je een defintie hebben wat 90 graden is voor het te kunnen gebruiken?

Een begrip groeit en de definitie word steeds nauwkeuriger.

Ik kan mij goed voorstellen dat het begrip rechte hoek bestond voordat men een eerste definitie van het begrip hoek had. Zie bericht jkien.

Een rechte hoek kun je redelijk vastleggen met een rechte ondergrond en een touw met een gewicht (schietlood).

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Rechte hoek

tempelier schreef: za 02 mei 2020, 16:56
die hanze schreef: za 02 mei 2020, 13:47 Ok, meer voor de prehistorische mens. Weerkaatsingen op een heel glad oppervlak geven je ook een begrip van rechte hoek.
Enkel onder een rechte hoek komt de weerkaatsing terug naar zijn vertrekpunt.
Het kost meer dan je denkt om tot dat inzicht te komen.
Dat is een algemeen probleem veel mensen denken dat bepaalde kennis ze min of meer is komen aanwaaien, de werkelijkheid is dat ze dat ergens geleerd is en het maar helemaal de vraag is of ze het zelf bedacht zouden hebben.
Ik zeg niet dat het triviaal is om tot een rechte hoek begrip te komen als oermens. Ik geef gewoon een voorbeeld van een observatie die toegankelijk is voor een oermens waaruit een genie als Archimedes wel tot een begrip van rechte hoek kan komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Rechte hoek

De mens is al miljoenen jaren oud, de meetkunde nog geen tienduizend.
Kennelijk ware er destijds geen mensen als Archimedes , Gauss , .... :)

Berichten: 633

Re: Rechte hoek

Ik vemoed, dat oermensen zeker zo intelligent waren als vandaag de dag.
Alleen hun vaardigheden waren belangrijk anders.

Reageer