Intolerantie in de middeleeuwse samenleving

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 68

Intolerantie in de middeleeuwse samenleving

Hallo

Toen ik klein was was ik een echte leesbeest en was ik dus geintereseerd in de geschiedenis van de middeleeuwen. Ik las dus vannalles ook al snapte ik het niet. Nu herinner ik die naam van die boek niet meer maar bedenk ik me wel nog dat er in de middeleeuwen intolerantie was jegens minderheidsgroepen in de middeleeuwse samenleving. Een paar van die minderheidsgroepen waren Joden, homoseksuelen en melaatsen. Maar wat ik niet begrijp is waarom was er intolerantie voor Joden, homoseksuelen en melaatsen. zou iemand dat alstublieft kunnen uitleggen?

vriendelijke groeten
JKB


Berichten: 854

Re: Intolerantie in de middeleeuwse samenleving

in de basis is het heel simpel en al net zou oud als de mensheid.
alles wat "vreemd" is en of van buiten komt kan gevaar inhouden voor de persoon en of de eigen groep
Met mensen die anders zijn krijg je sneller een verschil van mening en is de kans dat je dit vreedzaam oplost veel kleiner omdat er geen of een veel kleinere gemeenschappelijke basis is.

voor mensen met een zichtbare ziekte is/was men gewoon bang (is ook enige instinctieve zelfbescherming denk ik)

Berichten: 17

Re: Intolerantie in de middeleeuwse samenleving

boertje125 schreef: vr 12 jun 2020, 09:32 in de basis is het heel simpel en al net zou oud als de mensheid.
alles wat "vreemd" is en of van buiten komt kan gevaar inhouden voor de persoon en of de eigen groep
Als toevoeging daarop: vreemdelingenhaat ebt bij de meeste mensen/culturen wel weg bij overvloed: als je zelf niks tekort komt gun je de anderen ook wel wat. Maar bij schaarste is de eerste zorg jezelf en je eigen gemeenschap te laten overleven. En in de middeleeuwen verkeerde het overgrote deel van de bevolking in armoede.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Intolerantie in de middeleeuwse samenleving

Natuurlijk gedramatiseerd, maar ik denk dat deze film wel een stukje realisme bied over vooroordelen en intollerantie in de middeleeuwen.


Berichten: 8

Re: Intolerantie in de middeleeuwse samenleving

Intolerantie in de middeleeuwen tov van melaatsen zal wel zijn ingegeven door angst. Intolerantie tov van Joden en homoseksuelen is veroorzaakt door het christendom dat eeuwenlang intolerantie predikte. Zelfs de misdaden door het Duitse volk in WO2 zijn het directe gevolg van christelijke indoctrinatie. Niet alleen Duitsers overigens, mijn overgrootvader verliet Polen al in de 19e eeuw, op de vlucht voor door christenen georganiseerde pogroms.

Reageer