Carthago, een zwarte beschaving?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Carthago, een zwarte beschaving?

Hier komt een beladen onderwerp aan, en zoals altijd het geval is met beladen onderwerpen staat het internet vol met ongenuanceerde meningen en heftige discussies waardoor het moeilijk is om tot een onbevooroordeeld standpunt te komen. Ik zou het hier niet gepost hebben en het gewoon hebben afgedaan als politiek gemotiveerde propaganda, ware het niet dat ik meende dat de argumenten wel iets hebben, althans op het eerste gezicht. Hier is de video waar het om gaat:



Na deze video begon ik zelf een beetje onderzoek te doen, en al spoedig bleek dat er aan dit verhaal heel wat af te dingen valt. Ik heb me voornamelijk geconcentreerd op de munt die wordt getoond.

Afbeelding

Het is om te beginnen al erg moeilijk om aan informatie over deze munt te komen die niet komt van bronnen die hem aanvoeren om ons te doen geloven dat Hannibal inderdaad een zwarte man was, maar buiten die bronnen heb ik geen bewijs kunnen vinden dat de munt in kwestie werkelijk Carthaags is, er wordt eerder gesproken van een Etruskische afkomst. Aangezien olifanten op Carthaagse munten altijd Afrikaanse olifanten zijn lijkt het me sterk dat deze munt nou nét de enige Indische olifant in Hannibals leger zou afbeelden (en het is trouwens helemaal niet bewezen dat Surus, Hannibals grootste olifant, ook werkelijk een Indische was, dat is een vermoeden dat sommige historici hebben). Dus dat het Surus zou zijn is een onbewezen aanname en dat de kop op de andere zijde die van Hannibal is is dat eveneens. De niet-bevooroordeelde bronnen op het internet zeggen dat dit waarschijnlijk een Etruskische munt is die een olifant uit het leger van Pyrrhus afbeeld, ter gelegenheid van de Romeinse overwinning op Pyrrhus. De kop op de andere kant zou een kind afbeelden.

Dus als dit stukje over de munt typisch is voor de onderbouwing van de hele video moet ik toch concluderen dat de argumentatie hoofdzakelijk is gebaseerd op aannames en vage speculatie. Er wordt niet ingegaan op de vraag waarom, als sub-Sahara Afrikanen zo prominent aanwezig waren in Carthago zoals de video claimt, ze niet uitgebreid zijn afgebeeld in Carthaagse kunst? Waar zijn ze gebleven (Google maar een afbeelding van het Tunesische voetbalelftal: die zien er uit als Noord-Afrikanen en niet als sub-Sahara Afrikanen)? Waarom waren ze dan niet eveneens aanwezig in Marokko, Algerije, Egypte en andere plaatsen in Noord-Afrika? En nog belangrijker dan dat alles: waarom hoor ik hier voor het eerst over door een willekeurige Youtuber in plaats van een gerenommeerde historicus? Totdat dat laatste gebeurt beschouw ik de video dan ook als flauwekul, hoogstwaarschijnlijk met een politieke agenda in het achterhoofd tot stand gekomen.

Maar misschien heb ik wel iets helemaal over het hoofd gezien? Wat denkt de rest?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Carthago, een zwarte beschaving?

Zonder de video bekeken te hebben, kan ik al wel zien dat de auteurs een duidelijke achtergrond hebben met betrekking tot Afrikaanse historie. Ze proberen links te leggen die er af en toe niet of nauwelijks zijn.

Verder is mijn houding ten opzichte van video's of artikelen met een vraag als kop doorgaans dat het antwoord "waarschijnlijk niet" is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 17

Re: Carthago, een zwarte beschaving?

Ger schreef: di 04 aug 2020, 21:09 Verder is mijn houding ten opzichte van video's of artikelen met een vraag als kop doorgaans dat het antwoord "waarschijnlijk niet" is.
Nou je het zegt: ik kan me niet herinneren ooit zo'n video of artikel te hebben gezien waar het antwoord een volmondig 'ja' was...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Carthago, een zwarte beschaving?

De olifanten van de Carthagers waren vermoedelijk een nu uitgestorven soort.
Sommige Romeinse bronnen melden dat ze kleiner waren als de Indische olifanten.

In Egypte zijn er wel degelijk Nubische Farao's geweest.

Berichten: 17

Re: Carthago, een zwarte beschaving?

tempelier schreef: do 06 aug 2020, 14:54 De olifanten van de Carthagers waren vermoedelijk een nu uitgestorven soort.
Sommige Romeinse bronnen melden dat ze kleiner waren als de Indische olifanten.
Inderdaad, de Noord-Afrikaanse bosolifant of Carthaagse olifant. Sommige historici denken echter dat er één olifant was in Hannibals leger die een Indische olifant was, omdat hij groter was dan de anderen en vanwege zijn naam Surus (de Syriër, maar het kan ook iets anders betekenen, daarom is het niet helemaal zeker of hij een Indische olifant was) - Indische olifanten, althans een ondersoort, leefden destijds helemaal tot in Syrië.
tempelier schreef: do 06 aug 2020, 14:54 In Egypte zijn er wel degelijk Nubische Farao's geweest.
Dat klopt, de 25ste dynastie. Die waren daar echter als veroveraars, niet lokale bevolking.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Carthago, een zwarte beschaving?

Het is niet onmogelijk de huidige Afrikaanse olifanten te temmen.
Misschien hadden ze er eentje met veel moeite getemd.

Maar we zitten nu wel op het gebied van de speculatie.

-------------------------
Veroveraars laten vaak genetische sporen achter.

Reageer