Bouwjaar op gebouwen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 50

Bouwjaar op gebouwen

Ik kom geregeld voorbij huizen waarop het bouwjaar op vermeld staat.

"Anno 1439" of zo.

Zijn die origineel? Waarom zette men vroeger het bouwjaar op een gebouw en waarom doen we dit nu niet meer?
Ijdelheid van de architect? "Kijk eens hoe goed ik huizen kan ontwerpen?" :-)

Berichten: 405

Re: Bouwjaar op gebouwen

Ze zijn vast niet allemaal origineel. Maar heel veel wel denk ik.
Ik heb wel eens gezien dat er naast een bouwjaar ook een jaar van restauratie op de gevel stond
1619 1972. Zoiets.
Ik zou niet weten waarom ze dat deden. Misschien vonden ze het gewoon mooi. Misschien is het een versiering van muurankers.

Ik heb eens een anekdote gehoord die ik hier in eigen woorden navertel. Dit heeft geen historisch wetenschappelijke waarde.
Voordat de Nederlanders in Japan kwamen waren er al Portugezen geweest. Die hadden zich volgens de Japanse machthebbers misdragen door te proberen mensen te bekeren tot het katholicisme. De Portugezen werden daarom uit het land gegooid en de Nederlanders mochten er in hun plaats in komen.

Toen de Nederlanders pakhuizen aan de kade bouwden die groter waren dan sommige paleizen van edelen voelden bepaalde invloedrijke mensen dat als een belediging.
De Nederlandse leiders werden bij de plaatselijke machthebber ontboden en kregen de vraag: "Wij hebben op jullie pakhuizen getallen gezien (de jaartallen) die hetzelfde zijn als de getallen die Portugezen gebruiken. Hebben jullie ook dezelfde God?"

Moeilijke vraag natuurlijk voor de Nederlanders. Het draaide erop uit dat de Nederlanders niet meer op het vaste land van Japan mochten blijven maar naar een kunstmatig eiland moesten verhuizen. De pakhuizen werden afgebroken.

De moraal van het verhaal is: Ja. die jaartallen zijn soms echt en bij de bouw aangebracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Bouwjaar op gebouwen

Meestal zijn het gelijk een soort gedenkstenen.

Het wordt nog wel eens gedaan, meestal heet dat dan de eerste steen.
Ook bij bestratingen wordt wel eens een speciale tegel gelegd met wat tekst er op.

PS.
Ik zelf heb in een huis gewoond waar het jaartal van de bouw nog opstond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Bouwjaar op gebouwen

Nesciyolo schreef: ma 01 mei 2023, 15:55 Ik heb eens een anekdote gehoord die ik hier in eigen woorden navertel. Dit heeft geen historisch wetenschappelijke waarde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_in_Japan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer