De Opiumoorlog (1839-1842)

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

De Opiumoorlog (1839-1842)

In de 19e eeuw werd er levendig handel gevoerd door de Britten naar China, toen de Chinese autoriteiten daar een einde aan wilden maken werd er door de Britse staat een leger (van de staat) gestuurd. Dit leidde tot de Opiumoorlog. China kon echter niet winnen van het immer machtige Groot Brittanie en sloot een vernederend verdrag 'Verdrag van Nanjing'. Hoe kan een beschaafd land als GB willens en wetens en desnoods met geweld drugs exporteren die ze uit de (volgens mij) Bengalen halen. Waren economische waarden belangrijker dan de humane en ethische waarden?

Meer info: http://www.geledraak.nl/Qing/verval.html#opiumoorlog

Re: De Opiumoorlog (1839-1842)

In de 19e eeuw werd er levendig handel gevoerd door de Britten naar China


Hiermee doel ik handel in OPIUM

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: De Opiumoorlog (1839-1842)

Mooie website.

De Britten hebben nog wel meer uitgehaald (en dichter bij huis). Een empire bouw je nu eenmaal niet op door de hele dag alleen maar thee te drinken en beleefd te zijn. Het is ook een smakelijk detail dat opiumgebruik in Engeland verboden werd, terwijl uitvoeren naar china wel legaal bleef.

Anderzijds was GB een van de eerste landen waar een soort mensenrechtenbeweging ontstond. Er waren bijvoorbeeld reeds rond 1900 hevige protesten over hoe de Belgen in Kongo huishielden. (Dit hield hun eigen leger wel niet tegen om zelf Zulu's met hopen af te slachten) het was bvb ook het land waar de vrouwenemancipatie voor het eerst doorbrak.

China was in de negentiende en vroege twintigste eeuw gewoon een goudmijn en naast de Britten waagden evenzeer de Fransen, Duitsers, Hollanders, Amerikanen en Japanners er hun kans om het leeg te plunderen. Alleen waren de Britten er bijzonder effectief in.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De Opiumoorlog (1839-1842)

Iedereen weet toch dat de britten de "rood of all evil" zijn.

Het is gewoon een nog al een kwaad volkje met expansie drift. Ik kan geen wereld deel opnoemen waar ze niet hebben geprobeerd de baas te spelen.

Gelukig zijn wij Nederlanders het laatste volkje dat Engeland van jetje heeft gegeven, daar kunnen we trots op zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: De Opiumoorlog (1839-1842)

Om de mensheid tegen hen te beschermen? Of ... omdat ze jullie voor de voeten liepen? :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 159

Re: De Opiumoorlog (1839-1842)

Ja, maar weten jullie ook nog welk klein Europees volkje erg getalenteerd was in de slavenhandel... en dat datzelfde volkje zich ook op alle contintenten nogal heeft misdragen?

Hi Ha Hollanders :shock:

Reageer