Procedure dagvaarding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.246

Procedure dagvaarding

Ik heb enkele vragen bij het opstellen van een dagvaarding.
 
Bij het kiezen van de rechtbank heb ik begrepen dat dit moet in de omgeving van de gedaagde behalve als het een bedrijf betreft.
1. Geldt dit ook als je een persoon die onderdeel is van een bv dagvaardt zoals een advocaat die onderdeel is van een b.v.?  

 
2. Hoe brengt een particulier een dagvaarding aan bij de rechtbank? Ik neem aan dat een particulier een deurwaarder moet inschakelen om de dagvaarding te laten betekenen en die krijgt vervolgens een ondertekende versie van de deurwaarder. Wat moet daarmee gedaan worden? E-mailen naar de griffie?
 
3. Op welk moment in de tijd dient er griffie betaalt te worden? Krijgt een persoon die de dagvaarding heeft aangebracht op een gegeven moment een verzoek tot betaling van de griffie?
 
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 12.262

Re: Procedure dagvaarding

Het persoonlijk aansprakelijk stellen van een bestuurder van een BV is lastig, dat kan alleen in uitzonderlijke omstandigheden.
 
De griffie betaal je voor zijn werkzaamheden, dan kan zowel voor als na een poging te betekenen zijn en is verder tussen jou en de griffie overeen te komen. Praktisch gezien betaal je als eiser de kosten voor het betekenen van de dagvaarding meestal voor er sprake is van een zitting. 
 
Vervolgens kun je de kosten voor de griffie wel weer vereisen op de debiteur, samen met de kosten voor de rechtszaak zelfs en dergelijke. Uiteraard gaat dat alleen op als je het geschil grotendeels wint. Als je het deels wint kan een rechter besluiten dat iedere partij voor haar eigen kosten opdraait.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Procedure dagvaarding

Als het gaat om een civiele procedure, kijk dan eens hier.
Bij de kantonrechter, lees hier.
 
Dit advocatenkantoor geeft ook een goede uitleg over de procedure.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 4.246

Re: Procedure dagvaarding

Ik stel de moeite op prijs van jullie 2 maar deze antwoorden gaan niet in op de vragen. @Rhiannon die links had ik al voor het stellen van deze vragen doorgenomen maar daar staat het niet in.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer