[NL recht] De brievenbus.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

[NL recht] De brievenbus.

Lang geleden beweerde een collega van me
dat er een wet was die bepaalde dat de brievenbus er alleen voor de PTT was.
Maar die wet zou slapende zijn.

Ik vraag me af of dat wel waar was/is want ik heb het later nooit meer gehoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: [NL recht] De brievenbus.

Bij mijn weten is er alleen regelgeving voor de plaatsing en het formaat van een brievenbus. Tot de jaren 70 werd de post door de PTT overal bezorgd, al was dat in een vrijwel onbereikbaar stuk van het land. Nu mag een brievenbus niet verder dan 10 m van de openbare weg liggen en aan bepaalde afmetingen voldoen. Sinds 10 oktober 2010 is dit vastgelegd in de Regeling brievenbussen BES.

Het staat volgens mij een ieder vrij om iets in de brievenbus te doen, de krant, post, reclamedrukwerk enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [NL recht] De brievenbus.

Bedankt voor de informatie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [NL recht] De brievenbus.

Rhiannon schreef: vr 04 okt 2019, 14:22 Het staat volgens mij een ieder vrij om iets in de brievenbus te doen, de krant, post, reclamedrukwerk enz.
Behalve als je met een sticker hebt aangegeven dat je dat niet wil.

Berichten: 12.262

Re: [NL recht] De brievenbus.

Rhiannon schreef: vr 04 okt 2019, 14:22 Het staat volgens mij een ieder vrij om iets in de brievenbus te doen, de krant, post, reclamedrukwerk enz.
Vuurwerk? :D

Berichten: 66

Re: [NL recht] De brievenbus.

"Behalve als je met een sticker hebt aangegeven dat je dat niet wil." Komt er ondanks dat toch reclame in je brievenbus dan kan de Stichting Reclame Code https://www.reclamecode.nl/ "foei" zeggen. Veel meer kunnen ze niet doen. Ze kunnen geen boetes geven.

Berichten: 12.262

Re: [NL recht] De brievenbus.

Tja, de meeste grote verspreiders houden zich wel aan de afspraken rond die stickers, maar ik tref wel eens foldertjes aan van kleine locale bedrijven (vooral bestelrestaurants) aan ondanks de sticker. Voor zover ik weet is het niet strafbaar om dat te doen.

Blijft een beetje de vraag wat je wel of niet in iemands brievenbus mag gooien: een aangestoken brandbom lijkt me een duidelijke 'nee', maar een ongevaarlijk product ongevraagd inwerpen, bijvoorbeeld een ballpoint pen met reclame?

Reageer