[NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.246

[NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Mag in een tijdelijk contract een beding worden opgenomen waarin staat dat ten tijde van een tweede covidgolf de arbeidsovereenkomst meteen eindigt?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Een tweede golf is slecht definieerbaar. Het kan zijn dat we er nu al inzitten, maar dat blijkt pas achteraf. Ontslaan met terugwerkende kracht kan niet, derhalve lijkt een dergelijk beding mij volledig kansloos. Als werknemer bestrijd je gewoon dat het een tweede golf is, je komt voor de rechter en die zal er vrijwel zeker gehakt van maken omdat het onevenredig veel onzekerheid geeft door gebrek aan definitie.

Sec gezien mag je het er best inzetten trouwens, maar dat zegt niets over rechtsgeldigheid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.246

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Wellicht een (regionale intelligente) lockdown als definitie? Mag het dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Dat lijkt me sterk, maar het is ook redelijk onbegaan terrein.
Kun je wat achtergrond geven betreffende de vraag? Is er een contract aanwezig, staat daar zulks in? Of ben je juist op zoek naar hoe je het in een contract kunt gieten?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.246

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Ger schreef: zo 26 jul 2020, 08:04 Dat lijkt me sterk, maar het is ook redelijk onbegaan terrein.
Kun je wat achtergrond geven betreffende de vraag? Is er een contract aanwezig, staat daar zulks in?
Een kennis van mij heeft een nieuwe contract aangeboden gekregen bij de detailhandel voor 1 jaar waarbij een beding is opgenomen i.v.m covid, echter ik weet niet de precieze formulering. Ik ken nergens wat vinden over de juridische geldigheid van zo'n beding vandaar mijn vraag.
Ger schreef: zo 26 jul 2020, 08:04 Of ben je juist op zoek naar hoe je het in een contract kunt gieten?
Ik zou niet durven.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Mja, de precieze formulering zal wel veel uitmaken voor de rechtsgeldigheid ervan.
Zoals gezegd, zo'n beding geeft erg veel onzekerheid voor de werknemer. Aangezien werknemers afhankelijk zijn van de werkgever (machtsverhouding) genieten ze wel extra bescherming. Zomaar een beding als 'tweede golf' of 'regionale lockdown' lijkt mij veel te vaag. Maar als het geformuleerd is als een significante afname van de omzet (liefst een percentage) als gevolg van het virus is natuurlijk echt weer een ander verhaal.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 334

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Ja middels een opzegtermijn. Werkgever en werknemer kunnen die samen overeenkomen

Berichten: 4.246

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Herman66 schreef: wo 05 aug 2020, 14:10 Ja middels een opzegtermijn. Werkgever en werknemer kunnen die samen overeenkomen
Kan je dit toelichten? Ik vraag me net als Ger af hoe je dit netjes in een contract zou kunnen formuleren.

Berichten: 334

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

dirkwb schreef: wo 05 aug 2020, 14:12
Herman66 schreef: wo 05 aug 2020, 14:10 Ja middels een opzegtermijn. Werkgever en werknemer kunnen die samen overeenkomen
Kan je dit toelichten? IK vraag me net als Ger af hoe je dit netjes in een contract zou kunnen formuleren.
Je mag afspreken wat je wil zo lang de CAO dat toestaat

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Zowel contract als cao dienen zich te houden aan de wettelijke kaders. Je kunt er niet zomaar wederrechtelijke afspraken in maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 334

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

"Kortere opzegtermijn
U mag een kortere opzegtermijn afspreken met uw werkgever als dit in uw cao staat. Deze afspraak hoeft u niet in uw contract te laten zetten."

"Opzegtermijn met tijdelijk contract

Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn. 

Eerder opzeggen 
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten."


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer

Berichten: 334

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Ger schreef: wo 05 aug 2020, 14:41 Zowel contract als cao dienen zich te houden aan de wettelijke kaders. Je kunt er niet zomaar wederrechtelijke afspraken in maken.
Mag ik daar de bron van inzien?

Berichten: 334

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Ger schreef: za 25 jul 2020, 08:55 Een tweede golf is slecht definieerbaar. Het kan zijn dat we er nu al inzitten, maar dat blijkt pas achteraf. Ontslaan met terugwerkende kracht kan niet, derhalve lijkt een dergelijk beding mij volledig kansloos. Als werknemer bestrijd je gewoon dat het een tweede golf is, je komt voor de rechter en die zal er vrijwel zeker gehakt van maken omdat het onevenredig veel onzekerheid geeft door gebrek aan definitie.

Sec gezien mag je het er best inzetten trouwens, maar dat zegt niets over rechtsgeldigheid.
Men kent toch de getallen van de eerste golf. Wat is er dan zo moeilijk aan de definitie van een tweede golf.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Herman66 schreef: wo 05 aug 2020, 15:51
Ger schreef: wo 05 aug 2020, 14:41 Zowel contract als cao dienen zich te houden aan de wettelijke kaders. Je kunt er niet zomaar wederrechtelijke afspraken in maken.
Mag ik daar de bron van inzien?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... is-een-cao
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Herman66 schreef: wo 05 aug 2020, 18:56
Men kent toch de getallen van de eerste golf. Wat is er dan zo moeilijk aan de definitie van een tweede golf.
Omdat je NU niet weet of we nu al in een tweede golf zitten, of een kleine oprisping. Dat weten we pas over enige tijd. Bovendien lijkt het nu allemaal sterk lokaal gebonden, maar dat KAN anders worden.

Als werknemer geeft dat teveel onzekerheid. Je zult dus iets veel duidelijkers moeten definiëren, maar daarin ook moeten aangeven waarom het reden zou zijn voor ontslag. Immers, sommige bedrijfstakken varen juist wel bij de corona crisis, of merken er weinig van.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer