[BE recht] Rechtzaak voor beledigen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 18

[BE recht] Rechtzaak voor beledigen

Hallo,


Stel je beledigt iemand je zegt pipo of iets dergelijks via een bericht kan je daar een rechzaak voor aan uw been hebben? Ongeacht of je gelijk hebt of niet.


Alvast bedankt,
Thibault,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: [BE recht] Rechtzaak voor beledigen

Vooropgesteld: ik ben geen juriste, ben niet in België woonachtig, noch heb ik de Belgische nationaliteit, dus wat ik hier post heb ik opgezocht.

Ook in België vallen veel uitlatingen of beledigingen, ook al zijn ze schokkend, verontrustend of kwetsend, onder de vrijheid van meningsuiting. Men kent beledigingen door woorden en beledigingen door daden, geschriften, prenten of zinnebeelden. In beide gevallen moet er sprake zijn van openbaarheid of getuigen (artikel 444 Strafwetboek). Belediging door woorden buiten de omstandigheden van openbaarheid is niet strafbaar.

Het Belgische Strafwetboek vermeldt in artikel 448:
Hij die hetzij door daden, hetzij door geschriften, prenten of zinnebeelden iemand beledigt in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, iemand die drager is van het openbaar gezag of van de openbare macht of die met een openbare hoedanigheid is bekleed, door woorden beledigt in zijn hoedanigheid of wegens zijn bediening.

Verder is hier meer te vinden over de strafbaarheid van beledigingen.

Berichten: 18

Re: [BE recht] Rechtzaak voor beledigen

Heel erg bedankt.


Dus als ik iemand verwijt voor oen omdat hij door een rood licht rijd ben ik niet strafbaar maar als ik dus een bericht maak geschrift met daarin de belediging ben ik strafbaar?


Bedankt,

Reageer