[BE recht]Werknemer verantwoordelijk voor eigen mondmaskers?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

[BE recht]Werknemer verantwoordelijk voor eigen mondmaskers?

Toen ik onlangs wou gaan winkelen had ik mijn mondmasker vergeten. Ik vroeg aan de verkoopster of ze misschien één kon missen. Haar antwoord was neen "ik moet zelf mijn mondmaskers betalen"
Ook in de winkel ernaast hetzelfde verhaal de verkoopster moest zelf voor haar mondmaskers betalen.

Wegwerp mondmaskers moeten om de 2u veranderd worden dus toch een kostelijke zaak.

Dus mijn vraag ben je als werknemer zelf verantwoordelijk voor je mondmasker?

Ik heb van mijn werkgever 3 wasbare maskers gekregen.

Op Google heb ik niet veel gevonden.
Mijn auto kwam net uit de garage en was leeg, normaal hou ik een mondmasker in de auto.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [BE recht]

ik ben geen kennis hebber van Belgisch recht maar doorgaans zullen persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) door de werkgever beschikbaar gesteld moeten worden en door de werknemer gebruikt moeten worden. Dat houdt dus in dat de PBM door de werkgever betaald moet worden.

Een artikel voor bepaling m.b.t. brandweer in België schrijft:
“De werkgever is er overeenkomstig de bepalingen van artikel 5 van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en de artikelen 8 en 9 van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, toe gehouden de risico’s inherent aan de arbeid op te sporen en de geëigende materiële maatregelen te treffen om hieraan te verhelpen.”
zie: https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... rsoonlijke

https://werk.belgie.be/sites/default/fi ... ies168.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: [BE recht]Werknemer verantwoordelijk voor eigen mondmaskers?

megabon schreef: zo 23 aug 2020, 15:52 Toen ik onlangs wou gaan winkelen had ik mijn mondmasker vergeten.
...
Mijn auto kwam net uit de garage en was leeg, normaal hou ik een mondmasker in de auto.
De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Social Overleg (FOD) [zie hier] meldt dat:
Een persoonlijk beschermingsmiddel (PBM) is iedere uitrusting die, behoudens de reglementair bepaalde uitzonderingen, bestemd is om door de werknemer gedragen of vastgehouden te worden ten einde hem te beschermen tegen één of meer risico's die zijn veiligheid of gezondheid op het werk kunnen bedreigen, alsmede alle aanvullingen of accessoires die daartoe kunnen bijdragen.
en dat werkgevers verplicht zijn om werknemers gratis van persoonlijke bescherming te voorzien teneinde hun beroep veilig uit te kunnen oefenen.

Zoals ik het begrijp, was u op persoonlijke titel een mondmaskertje vergeten (niet werkgerelateerd) en was u dus zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van vervanging. Uw werkgever heeft u van drie wasbare mondmaskertjes voorzien. Zijn deze ook voor privé gebruik of slechts voor gebruik tijdens werkgerelateerde aangelegenheden?

Dat de winkelbediendes zelf voor hun maskers dienen te betalen is wel een verkeerde zaak. Deze horen door de werkgever aan hen te worden verstrekt en wel zo, dat de dames/heren op de juiste tijd van masker kunnen wisselen en dus voldoende voorraad hebben voor hun gehele dienst. Ook reiniging van een wasbaar masker moet door de werkgever bekostigd worden.

Zie ook de informatie hier over werkkledij.

Reageer