[BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

[BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Iemand die ik 5 jaar geleden iets verkocht heb, en niets meer sindsdien, is dat nog steeds een klant?
Iemand die een offerte vraagt, maar vervolgens afziet van de aankoop/dienstverlening, is dat een klant?

Bestaat er een woordenboek/een definitie die hierin voorziet, specifiek voor juridische toepassingen?
De dikke Van Dale geeft weinig uitleg: "al dan niet vaste koper". Hier zit geen "vervaldatum" op, dus iemand die 1x ergens koopt, blijft die dan levenslang klant bij die leverancier?

Achtergrond van deze vraag is, iemand heeft een concurrentiebeding afgesloten waarbij hij geen diensten mag verlenen bij klanten van zijn vorige werkgever. Welke groep "klanten" worden daarmee expliciet uitgesloten? Iedereen die ooit iets heeft aangekocht bij dat bedrijf?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: [BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Dat noemen we in Nederland een relatiebeding. Ik weet niet of België dat onderscheid ook maakt?
Tevens is dat normaliter duidelijk omschreven, wat valt binnen de definitie, en welke termijn geldt? Indien dat vaag is, pakt dat voor de rechter doorgaans in het voordeel van de werknemer uit als je in een schemergebied zit.
Twijfel je, dan is stap 1 om de rechtsbijstand te bellen. Daarvoor ben je doorgaans verzekerd en is in dat geval zonder extra kosten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: [BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar hier staat een definitie van klant, zoals dat in Nederland wordt gebruikt. Het komt dus blijkbaar neer op: ‘iemand waar je ooit een factuur naar hebt verstuurd’.

M.b.t. Belgie vind ik een term 'klantenlisting'. Het gaat hier om een jaarlijkse opgave aan de belastingdienst, wellicht zou dat van invloed kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: [BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Rhiannon schreef: ma 26 okt 2020, 19:20 Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar hier staat een definitie van klant, zoals dat in Nederland wordt gebruikt. Het komt dus blijkbaar neer op: ‘iemand waar je ooit een factuur naar hebt verstuurd’.
Ik lees in dat artikel juist (terecht) dat er vele definities mogelijk zijn. De auteur (iemand uit de marketing) kiest er dan 1 uit die zijn voorkeur heeft, maar niet specifiek voor een juridisch vraagstuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: [BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Bedankt. voer voor juristen dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: [BE recht] Wat is een "klant" in juridische context?

Klant blijft klant, aangezien er geen welomschreven definitie van bestaat.
Je kan wel tegenargumenteren dat er zoiets bestaat als een "gewezen klant". maar dat is geen zekerheid in een rechtbank.

Reageer