[NL recht] Wet WMO 2015

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

[NL recht] Wet WMO 2015

Geachte forumleden,
Ik heb een boek via internet gekocht met de titel Wmo 2015
Wetgeving en Rechtspraak 2020
Uitgeverij Schulinck Wolters Kluwer Business
Het boek bevat 345 bladzijden.
Ik heb nogal wat vragen over deze wet Wmo 2015
Is er iemand bereid om deze vragen te beantwoorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [NL recht] Wet WMO 2015

Lezers met kennis van zaken willen het vast wel beantwoorden, da's de essentie van dit forum :)
Het begint met het stellen van de vraag :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [NL recht] Wet WMO 2015

dan komt hier de eerste vraag.
sociaal netwerk.
de persoon die maatschappelijke ondersteuning nodig heeft noemen de betrokkene.
de betrokkene vraagt bij de afdeling wmo in de gemeente waar deze woont maatschappelijke ondersteuning aan.
bijvoorbeeld hulp in de huishouding
eerst zal volgens mij het college een gedegen vooronderzoek doen om de mate van de hulp te bepalen.
eerst verwacht het college dat de mensen waarmee de betrokkene een gezamenlijk huishouding voert, dat deze mensen naar vermogen huishoudelijke hulp verrichten.
is dit niet voldoende, dan zal het college onderzoeken of de betrokkene personen heeft waarmee betrokkene een sterke sociale band mee heeft. bijv. buren, goede vrienden/vriendinnen die betrokkene heeft leren kennen van bijv. een tennisvereniging.
dan zal of betrokkene of het college (dat is mijn eerste vraag is het eerst het college of is het eerst de betrokkene zelf)
vragen aan deze mensen of ze als mantelzorger willen optreden. Als bijv. 1 persoon dit wil en 4 uren per week bereid is om bij de betrokkene te komen schoonmaken, en de hulpvraag is nog niet vervult dan zal het college een indicatie stellen ( dit wordt een beschikking genoemd)
waarin bijv. staat dat betrokkene 4 uur per week huishoudelijke hulp krijgt van een proffessionele instantie die beroepskrachten in dienst heeft en deze komen dan schoonmaken.
Mijn vraag: kan een persoon waarmee betrokkene een gezamenlijke huishouding voert ook als mantelzorger optreden. ( ik denk zelf van niet).

Reageer