[NL recht] De brandgang in eigendom.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

[NL recht] De brandgang in eigendom.

Onze huizen hebben zogenaamde brandgangen.
Ze zijn ons eigendom maar we mogen ze niet bebouwen.
(In het koopcontract is zelfs een dwangsom hiervoor opgenomen.)
We zijn wel verplicht de gangen te onderhouden dus ophogen en de bestrating bij houden.

Valt dit onder het uitgaansverbod?
Mij lijkt het van niet, want het is en blijft particulier terrein en zoals mijn tuintje voor en achter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [NL recht] De brandgang in eigendom.

Dat je in de brandgang niet mag bouwen lijkt me logisch. In het koopcontract staat waarschijnlijk ook dat je via die brandgang recht van overpad verleent aan buren.
Maar het blijft je eigen terrein dus na de avondklok mag je daar verblijven.
Maar is dat zinnig? Ik heb zelf ook een stukje brandgang in eigendom, maar die is 1,50 m breed en aan weerskanten zijn schuurtjes en schuttingen. Dus niet een plek waar je voor de lol langere tijd gaat staan of zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [NL recht] De brandgang in eigendom.

Wat bij ons wel kan is achterom naar de buren gaan.
Dat overpad staat er merkwaardigerwijs niet in.

Dat zou dus ook nog tijdens het uitgangsverbod kunnen, want we komen dan alleen op eigen terrein.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [NL recht] De brandgang in eigendom.

Het is zonder meer een maas in de wet. Maar misschien is het zinvoller om naar het doel van de avondklok te kijken, dan naar hoe je stiekem toch nog naar je buren kunt om precies datgene te doen dat we met de avondklok beogen...?
Als we met zijn allen ons best gaan doen om de coronaregels te omzeilen dan blijven we voorlopig nog wel een tijdje allerlei maatregelen houden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer