[EU recht] Doorzichtige vuilniszakken met chips

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [EU recht] Doorzichtige vuilniszakken met chips

Ger schreef: wo 02 jun 2021, 18:56 Als particulier kunnen andere regels gelden natuurlijk, maar het zou gek zijn als ik hetzelfde afval als particulier niet bij zo'n commercieel bedrijf zou mogen aanbieden.
Je mag het wel bij een commercieel bedrijf aanbieden, maar dat heeft weinig zin. In de meeste gemeenten moet je sowieso de afvalstoffenheffing betalen, dus kan je het net zo goed door de gemeentelijke ophaaldienst laten doen, anders betaal je dubbel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [EU recht] Doorzichtige vuilniszakken met chips

Ger schreef: wo 02 jun 2021, 18:56 Weet je dit zeker? Bedrijfsmatig ben ik namelijk volledig vrij wie ik mijn afval laat ophalen en verwerken, zolang het maar een erkend bedrijf is. Hiervan ben ik zeker gezien mijn eerdere werk waarbij ik hier regelmatig mee van doen had.

Als particulier kunnen andere regels gelden natuurlijk, maar het zou gek zijn als ik hetzelfde afval als particulier niet bij zo'n commercieel bedrijf zou mogen aanbieden.
Sterker nog: als ik mezelf als zzp'er inschrijf bij het KvK, dan is er geen praktische grens meer tussen het particuliere afval en bedrijfsmatige afval wat in mijn woning geproduceerd wordt. Is de koffiedrab het resultaat van een kop koffie die ik voor, tijdens, of na werktijd dronk? Niemand die daar onderscheid in maakt...
Er is inderdaad een onderscheid tussen bedrijfsafval en huishoudelijk afval. Zie hieronder de afvalstoffenverordeningen van Amsterdam, Eindhoven en Utrecht. Voor de volledigheid: "andere inzamelaars" zijn net zo goed door de gemeente aangewezen als "de inzameldienst".

Amsterdam:
https://decentrale.regelgeving.overheid ... 207_2.html

Artikel 5 Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing
1.Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen.
2.Het verbod geldt niet voor de inzameldienst of andere inzamelaars.
3.Het verbod geldt niet voor personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling een inzamelplicht hebben gekregen voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.


Eindhoven:
https://decentrale.regelgeving.overheid ... 35626.html

Artikel 11. Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens vergunning.
1. Het is verboden zonder inzamelvergunning van het college huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen.
2. De inzamelvergunning kan worden geweigerd in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen.
3. Het verbod geldt niet voor de inzameldienst of andere inzamelaars.
4. Het verbod geldt niet voor personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur een inzamelplicht hebben gekregen voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 12. Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan anderen.
1. Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling aan te bieden aan een ander dan de inzameldienst, andere inzamelaars en aan de houders van een inzamelvergunning.
2. Het verbod geldt niet voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur een inzamelplicht hebben gekregen voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.


Utrecht:
https://decentrale.regelgeving.overheid ... 43521.html

Artikel 7 Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan anderen
Het is verboden huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling aan te bieden aan een ander dan de inzameldienst, andere inzamelaars of de personen of instanties die in het kader van producentenverantwoordelijkheid bij algemene maatregel van bestuur een inzamelplicht hebben gekregen voor categorieën van huishoudelijke afvalstoffen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer