Vragen van Lars over Microscopie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Het loont altijd, altijd, de moeite om eens wat speurwerk te stoppen in de eventuele aankoop van een microscoop. Vergelijken van uitzicht, serienummers, enz. Alleen al om er enigszins een idee van te hebben 'wat wat is'.
Dat geldt voor alle toestellen, maar vooral voor die bedoeld voor amateur-wetenschappers: microscopen, telescopen, enz...
 
Sommige microscoopmodellen van het Duitse Hertell&Reuss werden in Duitsland op de markt gebracht onder de merknaam 'Kosmos' en in de VS als 'Hacker'.
Japanse Yashima en Tioda-microscopen werden in Nederland verkocht als 'Erma-Breukhoven'.
Tsjechische Meopta- en Japanse Kyowa-microscopen werden in België op de markt gebracht onder de merknaam 'Viking'.
De Chinese labmicroscoop Yazumi XSZ-107 heeft wellicht meer merknamen dan dat er exemplaren van verkocht zijn... In België was het de 'Pleuger XSZ-107'.
Het legendarische 'elfje' Vixen 114 werd in België op de markt gegooid als 'Viking 114', enz...

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Muylaert Lars schreef:[...]
Dus het bekijken bloed cellen zoals witte en rode Cellen uit het water en vijvers plassen en rivieren
[...]
Bloed kan onderzocht worden door een KLEIN druppeltje op een objectglaasje te brengen en af te dekken met een dekglas. Het druppeltje moet klein zijn: het dekglas mag niet op de druppel zwemmen. Idealiter wordt de ruimte onder het dekglas niet volledig gevuld en zijn de rode bloedlichaampjes, mooi van elkaar gescheiden, zichtbaar, zie bijvoorbeeld mijn draad over 'levend bloed'
Witte bloedlichaampjes zin in helderveld moeilijk te zien. Gebruik 'scheve verlichting', eventueel geïmproviseerd donkerveld o.i.d.
 
Voor het bekijken van de levende have in water geldt, dat de grootte van de druppel die je gebruikt zich een beetje moet richten naar wat je verwacht te zullen zien. Als hij te klein is worden wat grotere levensvormen (watervlooien, roeipootkreeftjes, mosselkreeftjes, hydra's) verpletterd, als hij te groot is wordt het observeren van kleinere organismen bemoeilijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Muylaert Lars schreef: hoe moet ik een bodem onderzoek doen 
[...]
en het ontleden van insecten oa ook  bekijken onder een microscoop van de  insecten 
enzo voort groetjes  lars
 
Het hang ervan af wat je bedoelt, Lars: fysisch? Chemisch? Biologisch?
Voor alle geldt dat werkelijk relevant onderzoek voor particulieren zo goed als onmogelijk is. Het veronderstelt immers een labo'tje waarin minimaal een basisuitrusting voorhanden is.
Dat is allemaal wel te krijgen, maar niet gratis. Voor bijvoorbeeld een tweedehandse, goed regelbare, verwarmingsplaat/magnetische roerder van een degelijk merk zoals IKA betaal je al snel € 200...  Ik  heb het dan nog niet gehad over geijkte maatkolven, een analytische balans, een degelijke pH-meter, chemicaliën, enz...
 
Wat je zelf wel kan doen, is bijvoorbeeld een kwadraat (een oppervlakte van exact 1 m²) afbakenen in de tuin en dat op regelmatige tijdstippen onderzoeken: wat leeft erop/erin, hoe evolueert het in de tijd, enz...
 
Of je kan twee kwadraten afbakenen en ze met elkaar vergelijken. Daar ben ik mee bezig in mijn zanderige, schrale tuin. Het ene kwadraat blijft ongemoeid, het andere krijgt regelmatig een compostgift. Wat is het effect?
 
Wat je ook kan doen is meewerken aan de acties zoals van Natuurpunt Vlaanderen. Afgelopen weekend was er het jaarlijkse vlinderweekend. Aan particulieren werd gevraagd gedurende een half uur de in de tuin voorkomende vlinders te turven en de resultaten te melden. Op die manier poogt men verantwoorde schattingen te maken m.b.t. de (nog) aanwezige populaties. Zo doen ze wel meer acties, zie hier.
 
En ze zijn niet de enigen: de Antwerpse universiteit vroeg in 2014 de medewerking van de bevolking voor het 'airbezen-project' (voor die die het niet weten: min of meer onomatopeische/fonetische weergave van 'aardbeien' in het Aaaantwaaaarps). Aan bewoners van de binnenstad werd gevraagd in open lucht aardbeienplantjes te kweken. De planten werden daarna ingezameld en geanalyseerd om zo tot schattingen i.v.m. de fijnstofbelasting van de lucht in de binnenstad te komen. Zie hier.
 
En zo zijn er wel meer projecten, waaraan de 'citizen scientists' hun medewerking kunnen verlenen -en een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren!-, zonder dat ze daarom een scanning-electronenmicroscoop in de keuken moeten hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Muylaert Lars schreef:[...]
en het ontleden van insecten oa ook  bekijken onder een microscoop van de  insecten 
enzo voort groetjes  lars
 Insecten worden in eerste instantie levend onderzocht met een prepareerloep. Daarvoor worden ze ingesloten in een plastic doosje o.i.d. Sommige verpakkingen van broodbeleg uit de supermarkt zijn daar erg geschikt voor. In het lab worden ze ingesloten in petri-schaaltjes van een wat betere optische kwaliteit glas zoals de Scott Steriplan.
Erg beweeglijke diertjes worden 'gekalmeerd' door ze even in de diepvriezer te stoppen.
 
Insectenpreparaten voor microscopie vallen grosso modo uiteen in twee groepen: exoskeletten en totaalpreparaten.
 
Voor exoskeletten worden de gedode insecten behandeld met heet natrium- of kaliumhydroxide om vrijwel alle inwendige organen te verwijderen. Het resterende exoskelet wordt dan verder verwerkt tot vast preparaat. Dat daarbij de meer tere delen van het exoskelet verloren gaan is vaak niet te vermijden.
Als het exoskelet te weinig eigen kleur heeft wordt het gekleurd met pyrogallol of pikrinezuur-eugenol.
Als het exoskelet in zichtbaar licht te opaak is, wordt het onderzocht d.m.v. IR-microscopie.
 
Totaalpreparaten zijn wat de naam suggereert: het beestje wordt in zijn geheel verwerkt, zoals zoveel andere histologische preparaten, de microtomie uitgezonderd: het wordt gedood, gefixeerd, gekleurd, ontwaterd en uiteindelijk ingesloten in canadabalsem. Als kleuring wordt doorgaans geopteerd voor een techniek waarbij kernrijke delen donkerder gekeurd zijn dan kernarme. Vrijwel steeds zal dat een karmijn of een hematoxyline zijn: Mayer's hemaluin, Grenachers alcoholisch boraxkarmijn, enz.
 
Voor het op naam brengen van een aantal insectensoorten zijn vorm en afmetingen van de geslachtsorganen van belang. Amateur-entomologen hebben daartoe erg spitsvondige prepareertechnieken ontwikkeld op basis van gewone huis-, tuin- en keukenmiddeltjes, bijvoorbeeld kleuring met mercurochroom.
 
Dissectie van insecten: er is een uitgebreid assortiment aan zoölogische praktikumhandleidingen op de markt en ook zoölogische platenatlassen vertellen veel, zoniet alles over de toegepaste dissectietechnieken. Ik zal eens in mijn boekenkasten kijken voor een paar titels.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

ok dan ik heb nu een licht microscoop een degelijke ik heb er all meerdere gehad en weg gedaan 
dus ik zou zeggen ik daar mee een foto moet nog maken maar de vraag is bestaan er ook adapters voor microscopen 
voor cameras nu ik zon licht microscoop  het is voor mijn compacte model canon maar welk model weet ik niet 
en werken met chemie producten tips een pakketje gekocht met daarin chemie producten dus ook een nieuwe verrekijker van silva dus zijn dat goeie merken
 een loep heb ik ook met een lange steel
 
 
 
en een astronomische telescoop zijn dat goeie merken  dus dit zijn zowat alle spullen die ik over heb en gekocht heb
 
 
 
groetjes lars  

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Hoi Lars,
om een camera te monteren zal je eerste moeten kijken welke mogelijkheden er zijn om naar je preparaat te kijken. Als je ene trinoculair hebt, heb je een buis beschikbaar voor specifiek dit doeleinde. Alternatief, kan je door een oculair plaatjes schieten.  Het probleem is dat je waarschijnlijk met vignet vorming te maken krijgt of dat je niet goed kan focussen.
 
Ik heb studenten gehad die foto's probeerden te maken met hun smartphone direct op het oculair. Het is mogelijk maar geeft belabberd resultaat dit zal voor een compact camera niet veel anders zijn. Zeker wanneer er specifieke anatomie geïdentificeerd moet worden is dit een zeer beroerde keuze.
 
Probeer eerst eens om maximale zoom een foto te maken door je oculair. Misschien met je met de focus en verlichting spelen om het goed te krijgen. Er zullen waarschijnlijk geen specifieke mounts bestaan om dit ook vast te zetten, je beste kans is om zelf iets in elkaar te zetten. Je kan natuurlijk altijd zoeken naar een adapter specifiek voor jou microscoop en camera combinatie.
 
Je heb waarschijnlijk een betere kans van slagen door je beelden domweg te tekenen. Dit kan je zonder extra hulpstukken doen of met hulpstukken. Het makkelijkste is om een raster te gebruiken, alternatief kan je ook een camera lucida (zelf een groot voorstander van) gebruiken. Dit kan beter resultaten geven, maar is ook zeker moeilijker te maken. Voor een raster heb je een oculair nodig met een raster erop geetst. vervolgens is het vrij eenvoudig om alles vakje per vakje na te tekenen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Wouter_Masselink schreef: Hoi Lars,
[...]
Ik heb studenten gehad die foto's probeerden te maken met hun smartphone direct op het oculair. Het is mogelijk maar geeft belabberd resultaat dit zal voor een compact camera niet veel anders zijn. Zeker wanneer er specifieke anatomie geïdentificeerd moet worden is dit een zeer beroerde keuze.
[...]
Soms kan het nogal meevallen. Plaatjes van publicatiekwaliteit levert het niet op, maar de foto's zijn in elk geval voldoende om bijvoorbeeld de notities biologie te illustreren. 
Deze zijn gemaakt met een deftige microscoop (Olympus GB) en een ondermaats digitaal compactcameraatje (HP photosmart), met de hand op het oculair gehouden, beide opnamen enigszins ingezoomd. Als lichtbron werd natuurlijk licht gebruikt, opnamen met 100/1,25 immersie:
 
hpim024043001366462031.jpg
hpim024043001366462031.jpg (26.36 KiB) 1296 keer bekeken
hpim030983761366462036.jpg
hpim030983761366462036.jpg (26.08 KiB) 1296 keer bekeken
 
Wouter_Masselink schreef: [...]
Je heb waarschijnlijk een betere kans van slagen door je beelden domweg te tekenen. Dit kan je zonder extra hulpstukken doen of met hulpstukken. Het makkelijkste is om een raster te gebruiken, alternatief kan je ook een camera lucida (zelf een groot voorstander van) gebruiken. Dit kan beter resultaten geven, maar is ook zeker moeilijker te maken. Voor een raster heb je een oculair nodig met een raster erop geetst. vervolgens is het vrij eenvoudig om alles vakje per vakje na te tekenen.
 
[...]
Zeker weten!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Yvan, dat valt me nog heel erg mee. Het geeft in ieder geval een overzicht waarna je de afbeelding met een lichtbak nog zou kunnen natekenen. Dan ben je in ieder geval van het out-of-focus gedeelte af.
 
Lars, je zal het meeste leren door zelf dingen na te tekenen. Zo leer je precies welke dingen wel en niet belangrijk zijn in je preparaat. Met een camera zal je misschien een mooi plaatje krijgen, maar daarvan zal je ansich niet veel leren. Je zal nog steeds dingen moeten leren te benoemen.
Er zijn vrij nette cameras die direct in de oculair buis van een microscoop zitten, deze kan je aansluiten op je computer om hele nette beelden te schieten. Dat vraagt wel om een significante investering en zou ik je op dit moment ook zeker niet aanraden. http://www.ebay.com/bhp/microscope-eyepiece-camera. Ga eerst wat tekenen met een rastertje. Dit rastertje ligt onder je preparaat of is op je oculair <a>geetst. https://www.microscopeworld.com/c-305-g ... es.aspx</a> Je heb hiermee ook direct een goede meeting van het formaat van je preparaat.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Tekenen heeft inderdaad een aantal fikse voordelen, vergeleken met fotografie: je kan de onscherpe achtergrond achterwege laten of herinstellen en hem meenemen in de tekening. Verder kan iedereen het leren, het is goedkoop en je leert er "beter mee kijken"...

Camera ludica's, die u eerder al vermelde, zijn moeilijk te vinden en al helemaal voor tweedehandsmicroscopen, helaas. Er zijn verschillende systemen. Het neusje van de zalm is het systeem waarbij het microscopisch beeld geprojecteerd wordt op een blad papier, terwijl tegelijkertijd de potloodpunt ingespiegeld wordt in het microscopisch beeld. Da's wat mij betreft theorie hoor: ik weet dat het bestaat, maar nog nooit tegengekomen.

In zijn standaardwerk "Mikroskopie für Lehrer und Naturfreunde" besteed Werner Schlüter een tiental pagina's aan het tekenen van het microscopische beeld. Zeer aan te raden, niet alleen daarom. Het boek is makkelijk en goedkoop te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Yvan_be schreef:[...]
 
Dissectie van insecten: [...] Ik zal eens in mijn boekenkasten kijken voor een paar titels.
 
- Kükenthal, Matthes, Renner: Leitfaden für das Zoologische Praktikum, 16e editie, 1971, Gustav Fischer Verlag, Stuttgart
- Schmidt, Hubert: Tierkunde, 1978, Aulis Verlag Deubner & Co, KG
- Verheyen, Walter: Practicum Dierkunde Handboek 1/23, niet gedateerd, Elsevier Sequoia
- Verheyen, Walter: Practicum Dierkunde platenatlas 1/23, niet gedateerd, Elsevier Sequoia

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

ik heb onlangs een tweedehands microscoop van tasco en hij is nog intact er zitten pincetten tangen flesjes en klaargemaakte glaasjes en gewone de microscoop heeft een light dus geen spiegel waar je met het licht van de spiegel recht door de lens nee dat is het niet 
het is een lampje dat werkt op batterij maar ik heb wel een microscoop met een spiegel en nu heb ik een, nieuwe een tasco  microscoop set is dat een goed merk tasco ik will er  meer over weten  

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Tasco is mij niet bekend. Een snelle google zoektocht wijst me onder andere naar https://en.wikipedia.org/wiki/Tasco. Afgaande op wat ik er zo snel van vindt komt het op mij niet over als een geweldig merk. Als je meer over specifiek jou microscoop wilt weten, dan zouden de specificaties en een foto handig zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Speelgoed, helaas...
Ik meen me vaag te herinneren dat Tasco enige verdienste heeft, omdat ze destijds mede de amateur-astronomie voor kinderen populair gemaakt hebben, met een klein newton telescoopje, zo'n rood bolletje, 60/300 of zoiets.
Microscopen hebben nood aan een lichtbron met zo klein mogelijk lichtgevend oppervlak en zo hoog mogelijke luminantie (=lichtstroom/lichtgevend oppervlak).
Om allerlei redenen, die electriciens veel beter kunnen uitleggen dan ik, kan dat enkel bij lage spanning en hoge stroom.
"Typische" microscoopverlichtingen uit de pre-ledperiode werken dan ook in de regel met laagspanningslampen genre 6V/15W, 6V/5A, 12V/60W, ... of met halogeenlampen genre 6V/10W, 12V/20/50/100W. Die krijg je niet meer aan de praat met een paar AA-batterijen.
Als ik "batterij(en)" en "microscoop" in één zin zie staan, word ik al onmiddellijk erg wantrouwig. Zo ongeveer even wantrouwig als wanneer ik "fietsstuur" en "auto" in dezelfde zin zou zien staan.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

ok ik ben van plan om een bresser microscoop onder de kerstboom te vragen 
welke kwa functies en opties voor het gebruik ga ik eerste opzoeken welke dat de beste is  en waar voor 

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

hallo ik zou over een maand met mijn verjaardag een bresser microscoop biotar verkrijgen en nog van die dingen dus wat kan daar
allemaal mee zien en bekijken hij zit ook in een mooie koffer met heel wat kleine dingen en spulletjes en de microscoop de zelf 
 
wat denken juile 

Reageer