Vragen van Lars over Microscopie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

hoe gebruik ik een coc microscoop
Het is niet altijd even eenvoudig om, zo heel in het algemeen, het onderscheid te maken tussen speelgoed en een echte microscoop. Voor elk criterium dat je kan bedenken bestaan er wel enkele uitzonderingen.
 
Toch word de kans op speelgoed, dus een miskoop al sterk verminderd als men rekening houdt met enkele eenvoudige criteria, die gelden voor biologische microscopen met 160 - 170mm tubus, bestemd voor gebruik met doorvallend licht:
 
- Het oculair is verwijderbaar en heeft steeds de gestandaardiseerde diameter van 23,2 mm (uitzondering: bij "student proof" gemaakte schoolmicroscopen kan het oculair enkel met aangepast gereedschap verwijderd worden)
 
- De objectieven hebben steeds de gestandaardiseerde RMS--schroefdraad en kunnen verwijderd worden (uitzondering: bij "student proof" gemaakte schoolmicroscopen kunnen de objectieven enkel met aangepast gereedschap verwijderd worden).
 
- De objectieven dragen altijd minstens de vermelding van de vergroting en de numerieke apertuur. Meestal,maar niet altijd, zie verder, de optische tubuslengte waarvoor het objectief bestemd is en de dekglasdikte waarvoor het gecorrigeerd is. Als er geen melding gemaakt wordt van de graad van correctie gaat het steeds om achromaten.
 
Voorbeeld:
 
40/0.65
160/0,17
betekent: vergroting 40x, numerieke apertuur 0,65, bestemd voor tubuslengte 160mm en dekglasdikte 0,17mm
 
4:1/0,10
160/-
betekent: vergroting 4x, numerieke apertuur 0,10, bestemd voor tubuslengte 160mm en voor gebruik met of zonder dekglas, het maakt niks uit
 
Bij sommige, vooral Oost-Europese, merken zoals Zeiss "Aus Jena" of Zenit/LOMO is de vermelding meer summier en wordt alles wat overbodig geacht wordt omdat het toch de facto een standaard is, weggelaten, bijvoorbeeld:
 
apo
40
095
een apochromaat, vergroting 40x, N.A. 0,95.
 
Of ook nog:
90
1,25
een achromaat olie-immersie, vergroting 90x, N.A. 1,25, zoals alle homogene immersies ongevoelig voor afwijkende dekglasdikte.
 
Sinds de jaren 1990 is er helaas bij sommige merken (o.m.Leitz) de tendens om de objectiefhulzen van de goedkopere reeksen niet meer te graveren, maar te bedrukken middels tampondruk. Die snel verdwijnt... Ik vind dat een kaakslag voor de gebruiker, maar daar zullen ze bij Leitz/Leica allicht niet van wakker liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

wetenschap spullen budget:
 
hallo ik ben opzoek naar dingen voor deze zomer groetjes lars

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

cellphone mobile telefoon

hoe moet ik een cellphone verbinden aan een microscoop

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Dan moet je een 'universele smartphone adaptor' hebben.
 
Die is verkrijgbaar in de winkel of op internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Een vergelijking tussen verschillende adapters.
Of als je zelf wilt knutselen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Muylaert Lars schreef: wetenschap spullen budget:
 
hallo ik ben opzoek naar dingen voor deze zomer groetjes lars
 
Wat zoek je zoal, concreet, Lars? Ik heb nog wel wat microscopie-spullen liggen die weg mogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Graag wat microscoop cock tips en trucs.
 
Hallo,  nu ik al een hele boel antwoorden heb gekregen zou ik nu antwoorden willen over de microscopen 
 
Dus het bekijken bloed cellen zoals witte en rode 
Cellen uit het water en vijvers plassen en rivieren
 
Ik ben een tijde niet op dit forum geweest om dat ik deze zomer materiaal en budget aan het verzamelen ben
 
Zoals die cock microscoop van henry hooke die uitvinder
 
Mijn cock microscoop is een samengestelde microscoop met objectief lens en voet en een koffertje en spiegel voor het licht
 
Enkele tips graag 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Een cock microscoop is mij, netzoals Yvan, onbekend. Henry Hook is mij ook onbekend, bedoel je misschien Robert Hooke?
 
Zoals Yvan ook al zei is een COC (en niet cock) microscoop speelgoed en zal het lastig worden daar ooit een goed beeld mee te produceren.
Er zijn je al voldoende tips gegeven hoe je met een microscoop werkt (voor door Yvan), dit topic is al 7 pagina's lang. In zoverre specifieke antwoorden op zulke algemene vragen gegeven kunnen worden, is dat al dubbel en dwars gedaan. Kijk eerst eens door het topic heen, als je daarna nog specifieke vragen hebt, laat het dan gerust weten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Dag Lars,
 
Je hebt een cock microscoop, maar welke bedoel je?
 
Deze (een COC microscoop) ?
coc.jpg
coc.jpg (27.61 KiB) 1211 keer bekeken
 
Of heb je een kopie van deze (gemaakt door Cock voor Hooke) ?
160px-Hooke_Microscope-03000276-FIG-4.jpg
160px-Hooke_Microscope-03000276-FIG-4.jpg (8.1 KiB) 1211 keer bekeken
 
Wat ik vroeger erg mooi vond onder een microscoop waren pootjes en vleugels van muggen en vliegen.
Ook een heel dun gesneden plakje blad van een plant was erg mooi, je kon de cellen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

De Poolse PZO Studar, die ik onlangs aanbood hier in de prikbord sectie, ging van de hand voor exact de prijs die ik ervoor betaald had: € 80. Niet de allerbeste microscoop denkbaar, maar wel een erg degelijk toestel en in niets te vergelijken met de rommel waarvan sommigen menen te mogen denken dat het een microscoop representeert.
De Rusische LOMO MBR-1, ook geen COC-kaka, die ik onlangs aanbood hier in de prikbord sectie heb ik uiteindelijk teruggetrokken omdat ik het gezeur van al die idioten, die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, beu was.
De prima Leitz SM waarvan ik eerder al melding maakte, kocht ik voor € 40. Leitz mag dan al niet de uitstraling van Novex hebben: ze deden het destijds niet slecht.
De prima Zeiss Standard GFL waarvan ik eerder al melding maakte, kocht ik voor € 40. Akkoord: het is geen Bresser en het heeft geen USB-aansluiting, maar het kan ermee door...
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

En het is zo ver, ik kreeg een microscoop waar op de doos mikroskop stond en deed hem open.
Een prachtige doos met een degelijke microscoop van mijn oma. Hij is compleet en de lamp werkt nog.
 
Ik kocht ook met mijn zakgeld een zakmicroscoop in een tasje, een kreeg een degelijke verrekijker van papa en opa en een goede telescoop en een Velbon statief voor mijn Canon powershot en Minolta filmroll camera en een goede rugzak 
En binnenkort misschien een loep .
 
De fotos komen nog groetjes lars.
 
Hier zie je een aantal fotos van coc microscopen links: 
http://quality2sell.ecrater.com/p/14675278/coc-stereo-microscope-10x-30x
https://www.google.be/search?q=coc+microscope&newwindow=1&espv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&imgil=kWzsF46BIcLTOM%253A%253BuFUnsvHlx1aoVM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.bidorbuy.co.za%25252Fitem%25252F142274804%25252FC_O_C_MICROSCOPE_ZOOM_MADE_IN_JAPAN.html&source=iu&pf=m&fir=kWzsF46BIcLTOM%253A%252CuFUnsvHlx1aoVM%252C_&usg=__JmlUk65Stxt8pKy2_202ubX2n8U%3D&dpr=1&ved=0ahUKEwjmio_oza3OAhXClxoKHR_uD_IQyjcIKw&ei=skWmV-bpMcKvap_cv5AP
https://www.google.be/search?q=coc+microscope&newwindow=1&espv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&imgil=kWzsF46BIcLTOM%253A%253BuFUnsvHlx1aoVM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.bidorbuy.co.za%25252Fitem%25252F142274804%25252FC_O_C_MICROSCOPE_ZOOM_MADE_IN_JAPAN.html&source=iu&pf=m&fir=kWzsF46BIcLTOM%253A%252CuFUnsvHlx1aoVM%252C_&usg=__JmlUk65Stxt8pKy2_202ubX2n8U%3D&dpr=1&ved=0ahUKEwjmio_oza3OAhXClxoKHR_uD_IQyjcIKw&ei=skWmV-bpMcKvap_cv5AP#imgdii=U_HZg0bzsM19TM%3A%3BU_HZg0bzsM19TM%3A%3BiLMQCWAcubBAFM%3A&imgrc=U_HZg0bzsM19TM%3A

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars over Microscopie

hoe moet ik een bodem onderzoek doen 
 
groetjes lars 

en het ontleden van insecten oa ook  bekijken onder een microscoop van de  insecten 
enzo voort groetjes  lars
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Hoi Lars, dat soort microscopen zijn speelgoed en het zal lastig worden om daar een goed beeld me te krijgen. De microscopen die Yvan aanbiedt zijn vele malen beter.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Van de diepbetreurde Nederlander Frithjof A. S. Sterrenburg, niet zo lang geleden overleden, verscheen in 1975 bij Kluwer het bescheiden meesterwerkje 'Leidraad bij de Microscopie'.
 
Een herwerkte, Engelstalige versie ("Microscopy primer") is te vinden bij Micscape, de 'introduction' hier.
In de inleiding staan twee interessante microfoto's, die meer zeggen dan een miljoen woorden.
Links een eenvoudig object, een muggenvleugel, gefotografeerd door een speelgoedmicroscoopje, rechts dezelfde vleugel, gefotografeerd bij ongeveer gelijke vergroting met een 'echte' microscoop, met een 20x/0,45 objectief.
Verder commentaar volkomen overbodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Ik heb eens naar die foto's gekeken, Lars.

De eerste toont een stereoloepje. Ik heb er zo ook nog eentje gehad. Ik was niet onder de indruk. Niet van de mechanische kwaliteit en evenmin van de optische.

En ik vind het peperduur voor wat het (maar) is.

Goede stereoloepen zijn nooit spotgoedkoop, maar voor ongeveer het dubbele moet je bijvoorbeeld een oudere Zeiss Stemi, een Olympus SZ of iets analoogs van een ander merk kunnen vinden. Of een nieuwe, kleinere Euromex, genre "Stereo Blue".

Overigens is een inkijk van 45° erg aan te bevelen bij deze toestellen.

Als het werkelijk niet veel mag kosten, moet je voor een prikje bijvoorbeeld een Russische BM-51 kunnen vinden. Die vergroot 8,75x of 20x (er zijn twee versies van). Het ding heeft ook een rechte inkijk, het ziet er niet uit, maar de beeldkwaliteit is erg goed.

 

Wat de microscopen voor doorvallend licht betreft: dat vind ik een makkie. Geen enkele ervan heeft een condensor.

Het gevolg daarvan is, dat de maximale bruikbare N.A. zich beperkt tot maximaal ca. 0,20 - 0,30. Dan kan je denken aan een maximale eindvergroting van iets van een 400x, bij een resolutie van iets meer dan een micrometer. Als de objectieven iets voorstellen. Dat is erg bescheiden.

Dan ben je wellicht veel beter af met bijvoorbeeld een Chinese Yazumi XSP-12/XSP-13 (nieuw, verkocht onder allerlei merknamen) of een Russische Biolam (tweedehands: "LOMO-Biolam", "Bresser-Biolam", "Viking-Biolam", zelfs: "Neckerman-Biolam"). Beide wel te vinden voor iets van een € 50. Geen absolute top, maar met mijn Biolam ben ik toch zo'n 20 jaar blij geweest en die doet nu nog dienst in een Franse middelbare school.

Reageer