Stukje uit mijn Melanocyten onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Stukje uit mijn Melanocyten onderzoek

Op dit moment ( met pensioen ) heb ik me voorgenomen verder te gaan met mijn onderzoek naar melanine producerende cellen (zogeheten Melanocyten) in groeiende veren, waarbij de kanarie als studieobject is gekozen, vanwege de toegankelijkheid.
 
Normale melanocyten hebben dendrieten, dat zijn uitlopers vanuit de melanocyt waardoor druppeltjes plasma worden afgesnoerd waarin zich de pigmentkorrels bevinden. Zie foto:
Lezing0036-002.jpg
Lezing0036-002.jpg (43.32 KiB) 1426 keer bekeken
 
Deze melanine korrels worden door de keratine cel opgenomen waardoor de veren van de kanarie,( naast de grondkleur geel ) melanine kunnen bevatten van Roodbruin tot zwart.
Van de Bruine en Zwarte melanine heb ik foto's gemaakt door de lichtmicroscoop en met de SEM. 
Zie foto's
SEM fotos2009.jpg
SEM fotos2009.jpg (41.4 KiB) 1428 keer bekeken
melanine003.jpg
melanine003.jpg (30.04 KiB) 1428 keer bekeken
 
Bij een mutatie, die opaal wordt genoemd, zijn de melanocyten niet langer in staat om dendrieten te vormen waardoor het afzetten van de melanine korrels niet goed verloopt, en het pigment in grote klodders in de veer gedeponeerd wordt.
Zie foto:
Een kanarie met deze mutatie ziet er uit of men door een opaalglas naar de vogel kijkt, vandaar de naam van de mutatie Opaal.
 
Aan de onderzijde van de veer kan men reeds met een loep concentraties pigment zien zitten en in een aantal gevallen ook volledige melanocyten
Bijlagen
AM0001.jpg
AM0001.jpg (30.54 KiB) 1414 keer bekeken

Reageer