Het immuunsysteem

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Het immuunsysteem

Hey,

Ik wil graag mijn PWS over het immuunsysteem doen, maar heb hier nog niet heel veel kennis van en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met mijn deelvragen en hoofdvraag. Ik wil de hoofdvraag zoiets hebben als hoe werkt het immuunsysteem of wat gebeurt er in je lichaam met het immuunsysteem als er een bacterie naar binnenkomt of virus. Ik kon op het internet ook niet zo snel iets vinden wat in het kort vertelde hoe het immuunsysteem werkte, ik heb wel een boek ervan leggen maar die is nogal dik en uitgebreid en daar kan ik niet echt deelvragen uithalen. Ik wil er graag 4 en dan de 1e wat meer inleidend ik heb zelf al zitten kijken en weet wel een paar aspecten die ik kan gebruiken, maar ik twijfel of ik dan 4 ongeveer even lange hoofdstukken krijg ik had, de eerste defense linie wat doet dat? als tweede het aangeboren/niet specifieke immuunsysteem hoe werkt dat? en daarna wilde ik iets met het specifieke immuunsysteem, maar dat is heel groot en wilde ik graag splitsen en ik vond wel iets van B en T cellen de ene was hormoniaal en de ander cellulair. en dan dacht ik misschien hoe werkt het specifieke immuunsysteem cellulair (B cellen)? en hoe werkt het specifieke immuunsysteem hormoniaal (T-cellen) ? maar ik heb eigenlijk geen idee of dat een beetje logische deelvragen zijn.

dus wie heeft er suggesties hoe je een PWS opstelt over hoe het immuunsysteem werkt.

Berichten: 28

Re: Het immuunsuysteem

Ten eerste is het interessant welk niveau je doet. Zelf doe ik VWO en er zijn zeer hoge verwachtingen van een PWS op mijn school.

De vragen die je nu hebt opgesteld zijn heel erg algemeen. Alleen over de T en B cellen zou je al en verslag kunnen schrijven, echter lijkt het mij persoonlijk leuker om een actueel onderwerp te koppelen aan het immuunsysteem. Zo zou dat de reactie van de corona vaccinatie op het immuunsysteem kunnen zijn, maar ook de reactie van het immuunsysteem samen met een auto immuunziekte.

Dat brengt verdieping aan bij een PWS, echter zoals ik eerder al aangaf, weet ik niet welk niveau je doet en kan ik mij voorstellen dat verwachtingen verschillen per school en je eigen inzet hier ook centraal in moet staan.

Berichten: 5

Re: Het immuunsuysteem

Ik doe havo, en bedankt voor het meedenken. Ik twijfelde zelf over corona had niet zo een zin namelijk om daar nog meer over te horen heb jij misschien tips voor andere actuele onderwerpen. Ik dacht zelf ook misschien wel aan Aids of ebola wat dat doet met het immuunsysteem.

En je zei dat je over B en T cellen al een heel werkstuk kan schrijven denk je dat het misschien ook een goede optie is om alleen het specifieke immuunsysteem te nemen. Dan heb ik in ieder geval al een ietjes minder groot onderwerp, en dat ik dan ook een Auto-immuunziekte neem en kijk wat die doet met het specifieke immuunsysteem.

Berichten: 28

Re: Het immuunsuysteem

Ik snap dat corona misschien niet het meest gepaste actuele onderwerp is, want veel mensen zijn daar een beetje zat van. Zelf lijkt het mij interessant zeker om een onderzoek naar Aids of Ebola te doen, maar zoek hierbij eerst wel een uurtje het internet af in de richting die jij zoekt. Ik ben nu namelijk zelf bezig met een erg groot PWS, ik merk hierbij dat je snel een grens bereikt met wat je op google kan vinden en uiteindelijk komt hier veel toepassing bij kijken.

Wanneer je naar een deel van het immuunsysteem gaat kijken, is je PWS erg algemeen. Het immuunsysteem is namelijk één van de complexere dingen van het lichaam en een deel van het immuunsysteem is vaak een stap in de regelkring genaamd het immuunsysteem.

Hieronder een paar voorbeelden van een aantal richtingen:

Als je bijvoorbeeld je PWS doet over een medicijn tegen Reuma, kan je bijvoorbeeld een PWS over biologicals doen.

Hoofdvraag:
Wat is de invloed van Biologicals op het immuunsysteem?
Deelvragen:
- Wat is de toepassing van Biologicals
- Met welk deel van het immuunsysteem gaan Biologicals een interactie aan?
- Hoe valt deze werking te verklaren? Kijk naar bijvoorbeeld bouwstoffen.
- Hoe zijn bijwerkingen zoals de spierziekte MS te verklaren?

Als je een PWS doet over een onderdeel van het immuunsysteem, ga je snel vragen krijgen:

Wat doet .... ?
Welke plaats neemt .... in de regelkring?
Wat is de essentie van .... in deze regelkring?

En hier zijn nog veel meer vragen mee te bedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Het immuunsuysteem

Om eerlijk te zeggen ben ik ook erg benieuwd naar de werking van de boosterprik op ons weerstand.

Ik ben gevaccineerd maar wil (nog) niet boosteren.
Waarom moeten wij tegen het corona virus boosteren en tegen al de andere virussen of bacteriën uit het verleden niet?
Al die wetenschappers op tv komen voor mij over als lobbyisten voor Pfizer.
Heeft ons afweersysteem echt zoveel stimulans nodig om te kunnen werken tegen een virus? Eén prik is niet voldoende maar minimaal 4 of 5 per jaar?

Opmerking moderator

Enkele zinnen uit deze post gehaald i.v.m. persoonlijke details en meningen welke voor deze discussie niet relevant zijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Het immuunsuysteem

Opmerking moderator

het onderzoeken van een vaccinatie herhaling is nauwelijks geschikt voor een HAVO/VWO profiel werkstuk. Zeker met betrekking tot praktisch onderzoek. Graag realistische voorstellen bieden voor de topic starter.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het immuunsuysteem

Knightattack schreef: do 27 jan 2022, 18:04 Om eerlijk te zeggen ben ik ook erg benieuwd naar de werking van de boosterprik op ons weerstand.

Ik ben gevaccineerd maar wil (nog) niet boosteren.
Waarom moeten wij tegen het corona virus boosteren en tegen al de andere virussen of bacteriën uit het verleden niet?
Ten eerste klopt dat niet. In het rijksvaccinatieprogramma krijgen kinderen tot 3 herhalingen van hetzelfde vaccin. En wie op latere leeftijd een risico op tetanusinfectie lijkt te hebben wordt ook ter plekke geboosterd. De griepprik is ook een jaarlijks terugkerend fenomeen. Niet omdat het vaccin een jaar lang effectief is maar omdat de golf met besmettingen jaarlijks terugkeert en bij de risicogroep preventief de antistoffen die verwacht worden nodig te zijn worden geactiveerd.

Want dat is wat een booster doet. Het verhoogt de antistoffen in het bloed, zodat een virus direct vanaf de infectie bestreden wordt. Dat geeft je lichaam een paar dagen voorsprong en houdt daardoor symptomen beperkt en vermindert de besmettelijkheid. Zonder booster herkent je immuunsysteem het virus alsnog wel, maar het duurt enige tijd voordat voldoende antistoffen zijn aangemaakt en in de tussentijd kun je (flink) ziek worden en gemakkelijker andere mensen besmetten.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom voor corona een booster wenselijk is, en het voor andere virussen ("uit het verleden") niet hoeft. Ten eerste omdat die virussen uit het verleden, uit het verleden zijn. Er heerst geen pandemie, er zijn nauwelijks of zelfs helemaal geen mensen mee besmet. En het risico om besmet te raken is daardoor minimaal. Dit in tegenstelling tot het coronavirus waarmee momenteel zoveel mensen besmet zijn dat je bij een bezoek aan de supermarkt al vrijwel zeker 1 of 2 besmette mensen treft.

Ten tweede dus het beperkt houden van de symptomen. Zonder afdoende bescherming kunnen de symptomen van corona, ook bij de omicron-variant, zeer ernstig zijn. Wat veel mensen een "griepje" noemen is vaak niet meer dan een verkoudheid, waarbij je je een paar dagen beroerd voelt. Griep (de echte) is veel ernstiger, kan leiden tot ademhalingsproblemen, ernstige spierpijn, duizeligheid en misselijkheid en noopt bij de wat zwakkeren vaak tot ziekenhuisopname. Corona is nog een tandje ernstiger en kan ook bij relatief gezonde mensen tot ernstige ademhalingsproblemen en ziekenhuisopname leiden.

Alle reden dus om te proberen niet besmet te raken en de mogelijke symptomen te beperken. Boosteren dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Het immuunsuysteem

ArcherBarry schreef: vr 28 jan 2022, 11:11 het onderzoeken van een vaccinatie herhaling is nauwelijks geschikt voor een HAVO/VWO profiel werkstuk. Zeker met betrekking tot praktisch onderzoek. Graag realistische voorstellen bieden voor de topic starter.
Stel de hoofdvraag is: Hoe effectief is boosteren?
Ik zou proberen antwoorden te vinden op deze vragen:
-Wat wordt geactiveerd in het lichaam na vaccinatie?
-Hoe wordt het geactiveerd?
-Waarom wordt het geactiveerd?

vervolg vragen:
-Hoe lang blijven de antilichamen actief?
-Zijn de antistoffen meetbaar?
-Hoe meet je antistoffen?
-Hoeveel eenheden antistoffen heb je minimaal nodig om beschermd te zijn?


Op basis van de antwoorden op deze vragen kun je, m.i., beter speculeren wat er gebeurd met boosteren.
Het opnieuw vaccineren met hetzelfde vaccine is boosteren.
bv:
-Wat zou in het lichaam kunnen gebeuren na de boosterprik/ opnieuw vaccineren?
Wanneer is boosteren effectief?
-Na 3 maanden?
-Na 6 maanden?
-Of is het per persoon verschillend?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Het immuunsuysteem

Marko schreef: vr 28 jan 2022, 11:56
Knightattack schreef: do 27 jan 2022, 18:04 Om eerlijk te zeggen ben ik ook erg benieuwd naar de werking van de boosterprik op ons weerstand.

Ik ben gevaccineerd maar wil (nog) niet boosteren.
Waarom moeten wij tegen het corona virus boosteren en tegen al de andere virussen of bacteriën uit het verleden niet?
Alle reden dus om te proberen niet besmet te raken en de mogelijke symptomen te beperken. Boosteren dus.
Hoi Marko,

Ik heb niks het concept vaccinatie.
Dit is mijn reden voor terughoudendheid; tijdens de corona persconferentie gaf Jaap van Dissel aan dat de huidige vaccine de omnikron variant niet herkent. Dan vraag ik me dan af, wat dan het effect is van het boosteren? Johnson en Johnson, en Pfizer zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een andere vaccine special tegen de omnikron variant. Ik wacht liever op een effectieve vaccine dan boosteren met een vaccine die omnikron niet herkent. Griep is inderdaad seizoen gebonden, maar corona ook. Nochtans wordt er slechts jaarlijks (niet eens door iedereen maar de ouderen en zwakken) geprikt. De vraag nu is, wat is het verschil met het corona virus ten opzichte van het influenza virus? Ik heb mijn twijfels als het gaat om te vaak of onnodig vaccineren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Het immuunsuysteem

Knightattack schreef: vr 28 jan 2022, 14:55 tijdens de corona persconferentie gaf Jaap van Dissel aan dat de huidige vaccine de omnikron variant niet herkent.
Nee, dat zei hij niet.
Knightattack schreef: vr 28 jan 2022, 14:55 Ik heb mijn twijfels als het gaat om te vaak of onnodig vaccineren.
Prima. Maar wat zijn je redenen voor die twijfel?

Berichten: 151

Re: Het immuunsuysteem

Xilvo schreef: vr 28 jan 2022, 19:48 Prima. Maar wat zijn je redenen voor die twijfel?
Onnodig gebruik van antibiotica zorgt voor vermijdbare resistentie van bacterien.
Teveel suiker eten zorgt voor diabetes.
Het immuunsysteem is een spectrum celsoorten die interageren om gedoseerd en gericht (= efficient) indringers te vernietigen. Vaccinaties zijn shots met hoge doses die het immuunsysteem sterk doen reageren.
Snel hoge niveaus antilichamen, die even snel terugvallen.
Echte besmettingen, zijn veel uiteenlopender, van minieme tot hoge doses virus.
Met de eerste numeriek talrijker dan de laatste.
Benadert meer het baxter principe. Geeft het immuunsysteem veel kleine trainingen, en de tijd om langere termijn processen af te werken, zoals "uitrijpen" van naieve T cellen in lymfeknopen.
Dat is zo een beetje de piste voor twijfels.
Als het kiezen is tussen kwalen, is de minst ergste de keuze.
Maar die keuze kan sterk verschillen van mens tot mens.
De ene is al wat minder capabel tegen virus dan de andere.
Daar een generaliserende lijn in trekken, kan, op vlak van epidemiologische status van een populatie, op termijn nefaster zijn voor die populatie als geheel.
Zulke dingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Het immuunsysteem

Antibiotica, suiker en dat soort zaken doen hier niet terzake.
De reden voor jouw twijfel aan vaccins (ik vroeg het trouwens niet aan jou) is me nog steeds niet niet duidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Het immuunsysteem

Xilvo schreef: vr 28 jan 2022, 22:09 Antibiotica, suiker en dat soort zaken doen hier niet terzake.
De reden voor jouw twijfel aan vaccins (ik vroeg het trouwens niet aan jou) is me nog steeds niet niet duidelijk


Helaas kan ik dat specifieke gedeelte niet terugvinden. Hierboven haalt hij het een beetje aan met de term " andere jasje "
Niet voor niets zijn farmaceuten bezig met het ontwikkelen van een andere vaccine tegen omnikron.

Berichten: 3.860

Re: Het immuunsysteem

gaat het hier nu over een onderwerp zoeken voor een profielwerkstuk of over een discussie over voor en tegenstanders van vaccinatie? beetje off topic?

Berichten: 3.860

Re: Het immuunsysteem

wat ik uit het verhaaltje van Van dissel mee kan nemen als topic voor een profielwerkstuk is:
het muteren van virussen en de consequenties daarvan op het herkennen en aanpakken van het virus door ons immuunsysteem. Dat zou mij (met ooit VWO Biologie examen gedaan) wel en leuk onderwerp lijken voor een profielwerkstuk.

Reageer