oplosbaarheid gas in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

oplosbaarheid gas in water

Waarom daalt de oplosbaarheid van gassen in water bij toenemende temperatuur?

Ik vind niet meteen een duidelijk antwoord via google.

En met henrys wet zie ik ook neit meteen een link met de temparuut.

Berichten: 1.816

Re: oplosbaarheid gas in water

Mijn verklaring op school!! was altijd dat er dan grotere ruimte komen (uitzetting) tussen de atomen/deeltjes enz. Dus ontsnappen ze. Maar dat zal wel te simplistisch zijn. Hoewel dat wel goed aansloot op de grotere oplosbaarheid van (de meeste) zouten bij verhoogde temperatuur.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oplosbaarheid gas in water

Niet zo gek gezegd, hoor! Het is niet zozeer de ruimte tussen de deeltjes die een rol speelt, maar de totale beschikbare ruimte waaruit de deeltjes kunnen "kiezen". Die vergroting van de beschikbare ruimte zorgt er ook voor dat de entropie van een gas heel groot is. Zo'n grote entropieverandering is al gauw een drijvende kracht achter een proces; bij hogere temperatuur telt de entropie in een evenwicht nog sterker mee dan bij lage temperatuur.

Inderdaad geldt hetzelfde in omgekeerde richting bij het oplossen van vaste stoffen: de beschikbare ruimte in de oplossing is dan veel hoger, en dus zal bij hogere temperatuur nog meer willen oplossen.

Berichten: 33

Re: oplosbaarheid gas in water

Dus als ik het goed begrijp zullen de gasdeeltjes gewoon ontsnappen + doordat er een grote ruimte is zullen er minder deeltjes per oppervlakte zitten als het aantal deeltjes in het water hetzelfde blijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid gas in water

Jep, omdat de watermoleculen heftiger gaan trillen (dat is een direct gevolg van het verwarmen) en zo meer plaats nodig hebben (daarom daalt de dichtheid ook) rammelen ze het gas als het ware uit het water.

Berichten: 33

Re: oplosbaarheid gas in water

Jep, omdat de watermoleculen heftiger gaan trillen (dat is een direct gevolg van het verwarmen) en zo meer plaats nodig hebben (daarom daalt de dichtheid ook) rammelen ze het gas als het ware uit het water.
Ok, dat begrijp ik , maar waarom stijgt de oplosbaarheid van vaste stoffen dan net wel bij hogere temperatuur? Of bij zouten?

Is dit dan omdat deze bij hogere temperatuur makkelijker gaan afbreken, uit elkaar gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oplosbaarheid gas in water

Dit vind ik niet echt een goede beschrijving van wat er gebeurt. Je moet het evenwicht tussen de gasfase en de oplossing dynamisch zien. In evenwicht ontsnappen er evenveel gasmoleculen per seconde naar de gasfase als er vanuit de gasfase in de oplossing blijven plakken.

Door de temperatuur te verhogen maak je dat de moleculen zich prettiger voelen in een grote ruimte, en het minder belangrijk vinden om gezellig met de watermoleculen te smoezen (aantrekkende kracht tussen de moleculen).

Voor moleculen van een vaste stof geldt het omgekeerde: de oplossing zorgt er daar voor dat ze verder van elkaar zitten (en inderdaad dicht bij water, maar dat is niet zo belangrijk) dan in de vaste stof waar ze heel strak met elkaar op een rijtje liggen.

Berichten: 1

Re: oplosbaarheid gas in water

De oplosbaarheid van vaste en vloeibare stoffen vergroot bij een hogere temperatuur doordat de moleculen verder uit elkaar gaan. Doordat er meer plaats is kunnen ze makkelijker door elkaar bewegen.

De oplosbaarheid van gassen verlaagd bij een hogere temperatuur omdat ze kunnen ontsnappen door de extra ruimte die gekreert wordt door de trillende moleculen.

Reageer