Verstikking

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verstikking

Daarnaast, openmakende ramen in een "gasdichte" ruimte. dat concept is zo wie zo al flauwekul.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Verstikking

Ja ietwat vreemd deze situatie. Een fles die snel leeg loopt hoor je toch ook? En langzaam heeft het nauwelijks effect. Beter de koppelingen checken of...............een ouderwetse? parkiet misschien?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Verstikking

Thionyl schreef:... of een ouderwetse parkiet misschien?
Kanarie, want een gele kanarie is beter zichtbaar in een donkere mijn.
 
Het kon nog diervriendelijk ook: in Engeland zat er bovenop de kooi een zuurstoffles om de bewusteloze kanarie te reanimeren. (klik)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verstikking

jkien schreef: Kanarie, want een gele kanarie is beter zichtbaar in de donkere mijn.
 
Het kon nog diervriendelijk ook: in Engeland zat er bovenop de kooi een zuurstoffles om de bewusteloze kanarie te reanimeren. (klik)
 
Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Verstikking

Marko schreef: Het is echter een volslagen van de pot gerukt idee om het als zo'n casus aan te bieden. Voor je het weet gelooft iemand daadwerkelijk dat je het beste de ramen dicht kunt laten. 
 
Vooral dat laatste. Je kunt wel degelijk van je stokje gaan door zuurstof-verdringing in ietwat ongelukkige maar best praktische situaties. 
 
Een voorbeeld: Je moet met een dewar vloeistof van de ene naar de andere verdieping met de lift. Normaliter mag je niet met die lift mee reizen (en moet een andere persoon dus de dewar eruit halen). Dit is voornamelijk een regel omdat liften vast kunnen komen te zitten bij een stroomstoring oid. Bij een reis van een paar minuten kan het geen kwaad, maar als je een paar uur vast zit wordt zo'n stikstof-uitblazende dewar toch wel een beetje je vijand. 
 
Overigens heb ik ook wel eens dewars stikstof in mn personenauto vervoerd (met een liter of 10 vloeibaar stikstof erin, als dat verdampt is het ruimschoots het volume van de auto aan gas). Uit voorzorg de ramen toch maar open gelaten tijdens de rit (die dewar stond stevig, maar bij een aanrijding oid weet je het maar nooit). 
 
De ramen dicht laten is verstandig, ALS er toevallig net een olifant op de vooruit zit met een schuimblokken er tussen om die op zn plaats te houden, al vermoed ik dat je ook de portieren kunt gaan zoeken als een auto daadwerkelijk hermetisch gasdcht zou zijn. 
 
In de praktijk is het altijd beter wel te ventileren als je met gassen of vluchtige stoffen werkt die je kunnen bedwelmen of zuurstof kunnen verdringen. Met stikstof zal dit niet zo snel gebeuren, maar met iets als methaan/butaan/propaan (gastanks voor kooktoestellen etc) is de kans aanzienlijk groter. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken is de concentratie waarbij je onderuit gaat vaak lager dan de onderste explosielimiet. Het idee dat iemand zn huis vol gas heeft staan en het doet ontploffen door een sigaret aan te steken is zo'n mythe: dat lukt je nooit in een explosieve concentratie. 
Victory through technology

Reageer