Reactievergelijking molybdeen gehydrateerd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Reactievergelijking molybdeen gehydrateerd

Ik ben op zoek naar een reactievergelijking waarbij 3 stoffen in het linkerlid 3 stoffen in het rechterlid geven.

Dit klinkt heel vaag, maar ik herinner me dat de stof molybdeen.6H2O werd gevormd.

Mo was echter ook gebonden met een ander element Mo(XO4)3.6H2O of Mo(XO3)4.6H2O

Er het linkerlid is er dus vanzelfsprekend H2O + MoX en nog 1 stof.

De reden waarom ik dit vraag is dat ik dit een heel interessante vergelijking vind om uit te werken (gelijkstellen). En ik kan er helaas niet meer op komen.

Ik heb al veel gegoogled, en het kan zijn dat P (fosfor) ook een rol speelt. Iemand met veel ervaring zou makkelijk iets gelijkaardigs kunnen herkennen.

Met vriendelijke dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactievergelijking molybdeen gehydrateerd

Ik denk dat je de vorming van ammonium fosfomolybdaat bedoelt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Reactievergelijking molybdeen gehydrateerd

Dank u wel, deze bovenstaande ziet er ook zeer interessant uit.

Maar de initiële reactie was weldegelijk gehydrateerd tot Mo(X).6H2O als uitgangsproduct ipv een neerslagvorming.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactievergelijking molybdeen gehydrateerd

Weet je zeker dat het een molybdeen-zout was? Molybdaten (in allerlei vormen) zijn zeer gebruikerlijk, molybdeen als tegenion bij een ander metallaat veel minder.
 
Het zou bijvoorbeeld ook over ... molybdaat ...hydraat kunnen gaan.  Zie bijvoorbeeld hier: https://www.sigmaaldrich.com/catalog/product/sigma/m1019?lang=en&region=NL
 
En zo'n stof kan een prima uitgangsstof zijn in allerlei reacties, ook met fosfor.
 
In dat licht zou het ook het molybdovanadaat reagens kunnen zijn?
 
Zie bijvoorbeeld dit topic: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/120134-fosforzuurgehalte-bepaling-dmv-spectrometrie/
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer