chemisch het frame nr. zichtbaar krijgen ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

chemisch het frame nr. zichtbaar krijgen ?

beste lezer
ik heb een oud motorfiets frame waar het frame nr. door roest niet meer leesbaar is .
er is nu wel weer een redelijk gladde oppervlakte waar het nummer heeft gestaan en waar nu nog net de contouren van het oude nummer kan zien.
nu schijnt er een mogelijkheid te zijn dat je aan de hand van Etsen het nummer weer naar de oppervlakte kan krijgen.
nu kreeg ik van een kennis een youtube filmpje toe gestuurd waar die man zelf een ets goedje mengt, gebaseerd op:koper chloride en hydrochloride zuur.
omdat ik geen chemische ervaring heb zit ik nou niet te springen om zelf iets te gaan brouwen !
dus mijn vraag kan dit niet makkelijker ?
is het niet gewoon te koop ?
even ter verduidelijking wat de man precies samen mengt: hij begint met 20 ml zoutzuur (HCI 37%) daar doet hij 20 ml water bij (H2O) en dat doet hij bij10 g CuCl2 2H2O
wat maakt hij nou precies voor een mengsel ?
ik hoop dat alles duidelijk

met vriendelijke groet Gert

Berichten: 12.262

Re: chemisch het frame nr. zichtbaar krijgen ?

Dat etsmiddel wordt gebruikt voor het etsen van koper, meestal in wat lagere concentraties, maar dat is vooral van invloed op de snelheid en gelijkmatigheid, niet op de effectiviteit.

Ik geloof niet dat het kant en klaar te koop is, al zou je wel kunnen beginnen met minder sterk zoutzuur (10%) oid en daar het koperchloride in op te lossen.

Wat het met een framenummer doet zou ik echter niet weten: het lost koper prima op, maar ik neem aan dat dat frame niet van koper gemaakt is, maar van staal of iets dergelijks... of is het misschien een bronzen plaatje waar het in gestanst is?

Berichten: 2

Re: chemisch het frame nr. zichtbaar krijgen ?

bedankt voor je reactie Benm

ja het frame is inderdaad gewoon van staal en daar is het frame nummer ook ingeslagen.
ik ga het wel proberen op een proef stukje.
dit is het bewuste filmpje op youtube mischien zie ik iets over het hoofd:
-REAL LIFE C.S.I.- Restoring Obliterated Serial Number.

Berichten: 12.262

Re: chemisch het frame nr. zichtbaar krijgen ?

Misschien is even testen op een stukje soortgelijk metaal zonder nummer het beste.

Ik durf niet te zeggen wat het zal doen, maar als je het probeert beter eerst een plekje nemen waar geen informatie in gestanst is om te ziet wat het effect is.

Reageer