Protoplast plastic

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Protoplast plastic

Ik heb laatst 1 kilo van dit plastic gekocht omdat ik het een erg mooi materiaal vind .
Nu staat er wel wat op de site over de eigenschappen ,maar ook niet echt specifieke dingen .Meer een beetje algemeen dus en alleen maar de positieve dingen .Weet er iemand Misschien wat meer over dit materiaal of heeft er misch zelf ervaring mee ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Protoplast plastic

Ik heb even wat op google gezocht en het schijnt dit spul te zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polycaprolacton

Berichten: 454

Re: Protoplast plastic

Hoi klazon dank je .Ja volgens mij heb ik die pagina ook een keer bereikt.Maar eigenlijk het enigste wat ik daar wijzer van werd ,is dat het dus door je lichaam opgenomen word als het in de vorm van hechtdraad gebruikt word.Dan klopt het in ieder geval wel wat er op de pagina staat dat het niet giftig is .Misch wel als je er kleurstoffen bij doet die ook te verkrijgen zijn .Op zich is het zeer handig spul om te bewerken wat met normaal plastic Veel arbeidsintensiever zou zijn .
Het is dus net zo sterk als nylon staat op de site .Maar als het dus biologisch afbreekbaar is vraag ik mij af hoelang het meegaat als je een werkstuk zou maken dat voor buiten zou zijn .En ook of de sterkte niet drastisch gaat afnemen als het buiten 30 graden zou zijn bv .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Protoplast plastic

Ik weet niet waar staat dat polycaprolacton (PCL) net zo sterk is als nylon, maar dat lijkt me, sterk.

Er zijn verschillende manieren om "sterkte" uit te drukken. De Young's modulus (elasticiteitsmodulus) is daar een van. Het drukt uit hoe veel een materiaal uitrekt ten gevolge van een opgelegde spanning in die richting (= kracht per dwarsoppervlak).

De treksterkte (ultimate tensile strength) is een andere. Die geeft aan bij welke spanning een materiaal uiteindelijk breekt.

Er bestaan talloze varianten van "Nylon". Maar de gangbare waarde voor Young's modulus is ongeveer 3 GPa. Voor PCL verschilt dit nogal, maar altijd minimaal 10 lager (250 MPa of minder). En een gangbare waarde voor de treksterkte van Nylon is ongeveer 70 MPa; die van PCL ongeveer 10 MPa, ook weer lager dus.

Verder, ja het is makkelijk te bewerken. Omdat het al bij lage temperatuur zacht wordt en uiteindelijk smelt. Dat betekent ook iets voor de toepasbaarheid, want de hittebestendigheid van het materiaal is minimaal. Bij 60 °C smelt het, en al bij 40 °C zal het zachter worden. Bij 30 °C zul je minder snel merken dat het zachter wordt, maar als een voorwerp van PCL lang genoeg aan die temperatuur wordt blootgesteld, zal het ook vervormen.

Als je een voorwerp van PCL buiten neerzet, zal het langzaam degraderen; overigens niet omdat het biologisch afbreekbaar is, maar vooral als gevolg van licht en luchtvochtigheid. PCL is weliswaar biologisch afbreekbaar, maar vooral als je het in de grond stopt met de juiste bacteriën erbij; of in het lichaam en de juiste enzymen lang genoeg de tijd krijgen.

Berichten: 454

Re: Protoplast plastic

Hoi marko ja ik weet ook niet welke treksterkte ze bedoelen .EN ze er misch maar eentje uit hebben gepikt als positieve reclame .Maar ik moet echt zeggen dat ik best onder de indruk was van mijn testsample .Het materiaal oogt sterk en is zeer flexibel met een hoge veerkracht .Dus het zou misch best kunnen .Het is eigenlijk ook wel een logica dat een materiaal minder sterk word naarmate het bij het smeltpunt komt.Volgens mij is dat bij ieder materiaal zo .Tenminste ik ken geen materiaal dat het tegenovergestelde laat zien .Ik kreeg wel het advies dat als het voor buiten was om het wit te verven .Dat is ook wel logisch natuurlijk maak je het zwart dan weet je het wel .Vervorming word inderdaad misch een groter probleem vooral met belasting .
Ik zal daar wat rekening mee houden en het werkstuk iets dikker maken .
Mooie is natuurlijk dan wel weer dat je het na het kapot gaan weer kan recyclen .Hoewel ik me wel afvraag hoelang dat kan na inwerking van zon en vocht zoals jij al melden .
Als je naar de site van protoplast gaat dan zie je op hun site wat voor een eigenschappen het materiaal heeft.Dus ook dat het net zo sterk is als nylon .
Ze zeggen Overigens ook dat het voor orthopedische doeleinden gebruikt kan worden .
Vraag eigenlijk af of het dan ook niet alleen voor hechtingen gebruikt kan worden maar bv ook als schroeven die ze gebruiken om dingen vast te zetten in het lichaam .Als het dan vervolgens vanzelf oplost en daar weer eigen weefsel kan groeien Scheeld dat natuurlijk ook een operatie .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Protoplast plastic

vincentcius schreef: di 02 jun 2020, 11:33 Hoi marko ja ik weet ook niet welke treksterkte ze bedoelen .EN ze er misch maar eentje uit hebben gepikt als positieve reclame .Maar ik moet echt zeggen dat ik best onder de indruk was van mijn testsample .Het materiaal oogt sterk en is zeer flexibel met een hoge veerkracht .Dus het zou misch best kunnen .
Nee, het kan niet. Zowel de treksterkte als de elasticiteitsmodulus zijn minder. PCL is slapper dan nylon (polyamide). Voor toepassingen waar je gemakkelijk dingen wil vormgeven is dat een groot voordeel. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: gemakkelijk vorm te geven betekent gemakkelijk vervormbaar.

Ik heb wel een vermoeden waar de claim vandaan komt, want een enkele PCL-vezel heeft wel een vergelijkbare sterkte als een individuele nylon-vezel. Maar in deze toepassing hebben we het niet over vezels.
Het is eigenlijk ook wel een logica dat een materiaal minder sterk word naarmate het bij het smeltpunt komt.Volgens mij is dat bij ieder materiaal zo .Tenminste ik ken geen materiaal dat het tegenovergestelde laat zien .Ik kreeg wel het advies dat als het voor buiten was om het wit te verven .Dat is ook wel logisch natuurlijk maak je het zwart dan weet je het wel
Klopt, dat is inderdaad altijd zo. Als je het wit wil maken zou je eens kunnen proberen of je een schep krijtpoeder of talkpoeder door het materiaal kunt kneden. Dan neemt ook meteen de stevigheid wat toe (het wordt wel minder makkelijk vormbaar)
Vervorming word inderdaad misch een groter probleem vooral met belasting .
Ik zal daar wat rekening mee houden en het werkstuk iets dikker maken .
Mooie is natuurlijk dan wel weer dat je het na het kapot gaan weer kan recyclen .Hoewel ik me wel afvraag hoelang dat kan na inwerking van zon en vocht zoals jij al melden .
Als het materiaal is verweerd door zon en vocht, is het niet meer te recyclen. Althans, niet meer met de eigenschappen die het zou moeten hebben. Het is waarschijnlijk minder sterk en brosser (
Als je naar de site van protoplast gaat dan zie je op hun site wat voor een eigenschappen het materiaal heeft.Dus ook dat het net zo sterk is als nylon .
Ze zeggen Overigens ook dat het voor orthopedische doeleinden gebruikt kan worden .
Zeker, maar hou in je achterhoofd dat een steunkous ook een orthopedische toepassing is.
Vraag eigenlijk af of het dan ook niet alleen voor hechtingen gebruikt kan worden maar bv ook als schroeven die ze gebruiken om dingen vast te zetten in het lichaam .Als het dan vervolgens vanzelf oplost en daar weer eigen weefsel kan groeien Scheeld dat natuurlijk ook een operatie .
Als schroef zal niet gaan, die moeten een stuk sterker zijn. Maar je kunt zo'n schroef wel een speciale PCL-laag geven (waar nog wat dingen doorheen zijn gemengd) om het herstel te bevorderen: https://www.nature.com/articles/s41598-018-31359-9

Berichten: 454

Re: Protoplast plastic

Hoi thanks voor info marko.Eigenlijk is het materiaal al wit Van zichzelf maar verven als dat uberhoud pakt zal toch wel beter zijn .Ja zou dat echt werken krijt eraan toe te voegen .Ik heb dat wel es geprobeerd met twee componentenlijm .Om daar bv ijzer splinters of iets anders door te mengen om betere sterkte te verkrijgen .Maar of dat echt werkten .Je zou denken met polymeren dat je dan juist de verbindingen verbreekt of zo .
En inderdaad zal het materiaal niet sterk genoeg zijn om als schroef te gebruiken .Zeker omdat de lichaamstemperatuur al 37.5 graden is .Maar inderdaad als coating tegen corrosie is wel slim en dan ook nog met een toevoeging .
Het is op zich ook wel een gewone mogelijkheid in het dagelijks leven .Om het om een metaal te plakken tegen corrosie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Protoplast plastic

vincentcius schreef: wo 03 jun 2020, 00:27 Hoi thanks voor info marko.Eigenlijk is het materiaal al wit Van zichzelf maar verven als dat uberhoud pakt zal toch wel beter zijn .Ja zou dat echt werken krijt eraan toe te voegen .Ik heb dat wel es geprobeerd met twee componentenlijm .Om daar bv ijzer splinters of iets anders door te mengen om betere sterkte te verkrijgen .Maar of dat echt werkten .Je zou denken met polymeren dat je dan juist de verbindingen verbreekt of zo .
En inderdaad zal het materiaal niet sterk genoeg zijn om als schroef te gebruiken .Zeker omdat de lichaamstemperatuur al 37.5 graden is .Maar inderdaad als coating tegen corrosie is wel slim en dan ook nog met een toevoeging .
Het is op zich ook wel een gewone mogelijkheid in het dagelijks leven .Om het om een metaal te plakken tegen corrosie.
Vrijwel alle kunststoffen bestaan voor een deel uit vulstof. Zo'n vulstof maakt het materiaal steviger en stugger. Afhankelijk van wat men er mee wil doen wordt de hoeveelheid, en het soort vulstof aangepast. Het talkpoeder dat ik eerder noemde wordt vaak gebruikt.

Coatings op bijvoorbeeld werkbladen en vloeren worden op vergelijkbare manier gemaakt als je tweecomponentenlijn. En ook daar worden vulstoffen toegevoegd om de coating steviger en harder te maken.

Dus ja, het werkt echt. In principe dan he. Of het in jouw geval ook werkt zoals je wil, kun je maar op 1 manier achterhalen: door het uit te proberen. In feite kun je allerlei poeders proberen. IJzervijlsel kan wellicht ook werken, of zaagsel, fijn zand, maizena. Voor een goede werking moet het wel echt goed gemengd zijn met het gesmolten polymeer, dat kan nog wel lastig worden.

Berichten: 454

Re: Protoplast plastic

Ja dat is ook wel weer waar met vloeren .Misch dat glasvezels ook goed zouden kunnen werken .Nou ja proberen kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Protoplast plastic

Glasvezels werken uitstekend; het is zelfs het meest gebruikte vulmiddel. Maar je moet wel het goede type hebben (korte vezeltjes) en mengen blijft een uitdaging.

Berichten: 454

Re: Protoplast plastic

Oke thanks .Ik vroeg me tr ook in ene af of dit middel ook bij boom chirurgen gebruikt zou kunnen worden .En dat het net als bij hechtingen en botboutbescherming ook bij Gaten in bomen zich langzaam oplost en zo de boom beter kan herstellen .

Reageer