Opnemen geur HD-PE

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Opnemen geur HD-PE

Ik vroeg me af hoe het kan dat geuren niet meer uit HD-PE flessen gaan ? hoe vaak je het ook uitspoelt met heet water of schoonmaakmiddelen , je blijft ruiken wat er oorspronkelijk inzat . Ik zie ook wel es jerrycans te koop staan op marktplaats die vaak gebruikt zijn voor het zeepsop in wasstraten . Daar staat vaak bij dat het niet meer geschikt is voor consumptie .Maar het lijkt mij toch dat als je het 40 keer zou uitspoelen met water dat er niet veel meer van de oorspronkelijke stof in kan zitten .Toch! Tenzij het misschien een stof is die niet in water oplosbaar is .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opnemen geur HD-PE

Bij dat 40 keer uitspoelen is de vraag hoe snel je dat doet. Ik denk dat je beter de fles vol water kan zetten en dan een dag laten staan. En misschien een paar keer herhalen. Dan krijgen de geurstoffen de tijd om in het water op te lossen.

Het probleem was bij de flessenfabrikanten al een poosje bekend. Daarvoor hebben ze PET bedacht, dat is minder doorlatend dan PE.

Berichten: 454

Re: Opnemen geur HD-PE

Ja je hebt het inderdaad minder bij PET flessen .Maar ik las wel dat die giftiger zijn .Ja ik heb het water er ook een paar dagen in laten staan ,en ook gewoon heet water zodat het bij afkoeling het goed in het water zou trekken .Je zou zeggen dat het het gas is wat nog in de fles blijft hangen ,of dat het op de een of andere manier aan de wanden blijft plakken .Maar de geur is er toch echt heel moeilijk uit te halen .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Opnemen geur HD-PE

verklaring is redelijk simpel.

veel aromatische moleculen zijn a-polair welke graag a-polaire interacties aangaan met de HD-PE. Daar dat water polair is willen deze stoffen daar slecht tot matig in oplossen, dus blijven ze liever rond de HD-PE zitten

Berichten: 454

Re: Opnemen geur HD-PE

Dank je dat zal het inderdaad zijn . Toch is dat eigenlijk wel raar aangezien er bijna geen lijmen zijn die op HD-PE plakken .Zijn lijmen dan over het algemeen meer polair ? Ook is het wel een beetje raar dat er zeep voor auto s in de jerrycans zat .Je zou toch juist zeggen dat zeep a-polariteit Juist opheft .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Opnemen geur HD-PE

Vergeet niet dat de meeste plastic verpakkingen meerdere lagen bevatten.
Een stevigheids laag in de kern (HDPE), een zuurstof barriëre, een product barriëre, een UV barriëre, etc

een verpakking kan dus prima uit 5 of 7 lagen bestaan en daardoor geschikt voor een bepaalde stof die anders het materiaal zou kunnen aantasten.

Reageer