Ca omrekenen naar CaO?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Ca omrekenen naar CaO?

hallo,

Ik ben akkerbouwer en ben een leek in scheikunde.
Ons wordt geadviseerd om gips te strooien over het land dit zou de structuur van de bodem verbeteren. Waardoor de aardappels makkelijker te rooien zijn. (Minder kluiten)
De gips zou circa 29% CaO bevatten. En 35% So3 bevatten volgens opgave.

Nu heb ik een monster laten onderzoeken en krijg ik de uitslagen:

Calcium (CA) in mg/l
Zwavel (S) in mg/l

Kan ik dat omrekenen naar een percentage? en hoe?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Ca omrekenen naar CaO?

De atoommassa van calcium, Ca, is 40. Die van zuurstof 16.
CaO is dus (40+16)/40 = 1,4 keer zo zwaar (heeft 1,4 maal zo veel massa) als Ca.

Op dezelfde manier is SO3 2,5 keer zo zwaar als S (S 32, O 16)

Vermenigvuldig dus de waarde van Ca met 1,4, de waarde voor S met 2,5.
Deel die waardes door het gewicht van een liter van het spul.

Atoommassa's zijn afgerond maar dat verschil zal hier te klein om van betekenis te zijn.

Berichten: 4

Re: Ca omrekenen naar CaO?

Dank voor u reactie.

Dus voorbeeld ik heb 200.000mg/ltr Ca
200.000x1,4=280.000
280.000/0,85=329.400mg/kg
Dat zou dan afgerond 33% CaO zijn.

Doe ik dit zo goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Ca omrekenen naar CaO?

Ik neem aan dat die '0,85' het gewicht van 1 liter is. Ja, helemaal correct.

Ik neem aan dat het een poeder is, of korreltjes? En zo is ook het monster naar het lab gestuurd?

Ik vind het een beetje vreemd dat ze mg per liter geven, niet mg per kilo.
'Liter' lijkt me net iets logischer voor een vloeistof, bij een poeder hangt de massa van een liter af van hoe goed het gestapeld is.

Maar ik weet niet wat gebruikelijk is bij dit soort analyses.

Berichten: 4

Re: Ca omrekenen naar CaO?

Dank voor u reactie.

Juist 0,85 is inderdaad het soortelijk gewicht.
Het is een poeder tot korrelachtig. en zo naar het lab.

Ik heb nog een andere vraag namelijk: Mijn CEC(cation-exchange capacity) of klei humus complex =

Eenheid Resultaat streeftraject
CEC MMOL+/kg 264 > 220
CA bezetting % 79 80-90
MG bezetting % 14 6-10
K bezetting % 2,2 2,0-5,0
NA bezetting % 0,5 2,0-4,0

Hier zien we dat de MG bezetting vrij hoog is en de CA laag als we nu de gips strooien. (Advies is 1310 kg/ha CaO) wordt dan de MG bezetting lager? Of hoe krijg ik deze omlaag? Kan op het web alleen vinden hoe ik de mg verhoog. maar daar heb ik niks aan..

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Ca omrekenen naar CaO?

Het spijt me, hier ben ik niet in thuis.

Hopelijk weet een ander forumlid hier antwoord op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Ca omrekenen naar CaO?

Aan dat uitwisselingscomplex is het een "gevecht om een plekje" , via een complex evenwicht met het bodemvocht. Voeg je (via een bemesting) één element toe, dan wordt het bodemvocht rijker aan dat element, en daarmee ook het uitwisselingscomplex, zodat andere elementen deels verdrongen worden naar dat bodemvocht tot er een nieuw evenwicht ontstaat. Een calciumbemesting zal er dus toe leiden dat de bezetting van alle genoemde (en andere, ongenoemde) elementen zullen dalen.

Hoe sterk is wel ongeveer uit te rekenen als je precies weet over welke soorten en hoeveelheden kleimineraal en humus je praat, maar ik ben al lang vergeten hoe dat ongeveer zit, en heb de benodigde tabellen ook niet meer.

Maak je overigens absoluut geen zorgen over die magnesiumbezetting. Op je bodemstructuur heeft die magnesium een met calcium vergelijkbare positieve invloed, en het cijfer lijkt me zeker niet dusdanig sterk boven de streefwaarden dat het de opname van andere nodige elementen door de plant in de weg zal zitten of andere overmaatverschijnselen zal veroorzaken. Het is wel een teken dat het voorlopig overbodig is om magnesiumhoudende meststoffen te gebruiken.

Berichten: 4

Re: Ca omrekenen naar CaO?

Oke dank voor u antwoord.

Ik weet nu dus al dat ik een kalkmeststof heb. In de landbouw word gepraat over gips, Ik neem aan dat dit CaSO4 is. of is het CaSO4·2H2O. Met andere woorden wat is het verschil?

Dan moet ik deze berekenen uit mijn meststoffenanalyse maar hoe? en welke uitslagen hebben we hier voor nodig?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Ca omrekenen naar CaO?

cobus schreef: vr 14 jun 2019, 17:00 In de landbouw word gepraat over gips, Ik neem aan dat dit CaSO4 is. of is het CaSO4·2H2O. Met andere woorden wat is het verschil?
Als meststof verkocht ongetwijfeld de laatste, gedehydrateerd gips CaSO4 is duurder per kg CaO. En behalve dat je daardoor de concentratie van je meststof wat verhoogt (dus wat minder kg/ha zou hoeven strooien) levert het niks op.
cobus schreef: vr 14 jun 2019, 17:00 Dan moet ik deze berekenen uit mijn meststoffenanalyse maar hoe? en welke uitslagen hebben we hier voor nodig?
Ik weet niet wat je bedoelt met "deze" , maar als het goed is heb je een advies om "zoveel" kg/ha CaO te strooien, en als het goed is wordt die gips geleverd met op de verpakking vermeld hoeveel massaprocent CaO die bevat (dat zal voor gips ergens rond de 30% zijn), dus dan zou dat een eenvoudig rekensommetje moeten zijn.

Reageer