Chloor afbreken/neutraliseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Chloor afbreken/neutraliseren

Hallo,
 
Hopelijk zet ik dit bericht op de juiste plaats.
 
Op mijn werk gaan wij aanzienlijke hoeveelheden chloor gebruiken, welke we naar gebruik liever niet door de gootsteen spoelen.
We zijn een duurzaam bedrijf en willen niet dat ons handelen het milieu belast.
Nu vroegen wij ons af wat we konden doen om dit chloor te laten afbreken, op een zo snel  mogelijke manier omdat we ook niet overal kannetjes met chloorwater willen hebben staan.
Ik heb gezocht naar wat we zouden kunnen gebruiken en ik kwam op drie stoffen uit:
Waterstofperoxide (dit heeft niet onze voorkeur ivm opslag eisen)
natriumthiosulfaat
natriumsulfiet.
 
De laatste twee zouden volgens mij prima zijn.
Alleen hoeveel heb ik nodig om het actieve chloor (NaClO) af te breken/neutraliseren, waardoor het als onschadelijk door de gootsteen kan?
We werken met diverse concentratie oplossingen.
 
Of valt de belasting van chloor wel mee? Of kunnen we beter nog iets anders gebruiken om het chloor af te breken?
 
Ik hoor graag jullie mening.
 
Groet,
Annemieke

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Of valt de belasting van chloor wel mee?
Je moet checken wat jouw bedrijf volgens de vergunningen wel of niet mag lozen.
 
Nog een stof voor je lijstje is natriummetabisulfiet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriummetabisulfiet
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_metabisulfite
 
Ik zou wel oppassen met sulfiet, thiosulfaat en metabisulfiet. Test eerst in een kleine hoeveelheid of die drie in combinatie met jouw afvalwater geen SO2 gas produceren.
 
http://facilities-med.sites.olt.ubc.ca/files/2011/12/Information-about-Bleach-Neutralizers.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Annemieke,
 
Kan jij iets meer vertellen over de producten die jullie maken?
 
Ik ga er van uit dat jij in de Levensmiddelen industrie zit maar om een volledig antwoord te geven heb ik wat meer informatie nodig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 11

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Hoi,
 
Nee ik zit niet in de levensmiddelenindustrie, maar in de zeewier veredeling.
Wij doen qua werkzaamheden ongeveer hetzelfde als de zaadveredelingsbedrijven en kweken onze zeewiersporen op in het lab.
Wat wij dus vooral niet willen is dat onze cultures kans krijgen om te groeien in het afvalwater. Vandaar dat we ze gaan doden met chloor alvorens ze door de gootsteen gaan.
Het chloor wat we gaan gebruiken is overigens gewoon supermarkt chloor (NaClO <5%) en dat dan ook nog eens verdund. Dat is effectief genoeg.
 
En bedankt voor de tip over de vergunningen ik ga er in iedergeval naar kijken.
 
Groet,
Annemieke

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Hoi Annemieke.
 
Als jullie zonder chloor willen werken dan kunnen jullie ook de sporen gaan koken al dan niet met een snelkookpan.
 
Metabisulfiet zal ik niet aanraden voor jullie producten. Veelal is sulfiet niet afdoende voor grotere organismen. Ik weet niet hoeveel bleekwater jullie per dag gebruiken maar het klinkt alsof het wel mee valt
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 11

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Hoi,
 
Ik denk dat we rond de 1L per week gebruiken.
Het gaat niet alleen om ons materiaal te doden, maar ook om het steriliseren van onze vaten waar het materiaal in gaat groeien en jerrycans waar we water in opslaan.
Helaas hebben we dus wel chloor nodig. En willen we dus voorkomen dat dit in het afvalwater komt.
 
Groet,
Annemieke

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Hoi Annemieke,
 
Ik snap jullie wens. Echter buiten vervanging opties van chloor door of verhitting of peroxide zie ik niet 1 2 3 een optie om voor jullie chloor te neutraliseren zonder in gevaarlijke situaties te belanden. Ik denk dat de afdoding van zeewiersporen belangrijker is dan een kleine lozing van chloor in het rioolwater.
 
Over 1l/week zal ik mij totaal niet druk maken. Veelal spoelt een kantoorpand meer chloor door de toiletten per dag dan jullie doen per week.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 11

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Hoi,
 
Bedankt voor het antwoord.
 
Groetjes,
Annemieke

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Chloor afbreken/neutraliseren

Toch nog een kleine reactie....ikzelf vind het totaal niet raar om 1L of zelfs meer chloorbleek door de gootsteen te gooien. Ook niet om de stenen in de tuin er mee schoon te maken, trouwens...
 
Maar ik ben geen bedrijfje en hoef mij niet aan allerlei regels te houden behalve "common sense". Maar een beetje lab moet zich al snel aan een hoop regels houden. Ook een hoop die op het eerste gezicht onzinnig lijken. Dus ik zou vooral daarover informeren.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer