Bioplastic

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Bioplastic

Hallo

Ik zit in het 6de middelbaar en heb een eindwerk over chemie. Ik heb het onderwerp 'bioplastic' gekozen. Ik zou graag de sterkte tussen bioplastic uit zetmeel, en bioplastic uit melk willen vergelijken. Ik weet alleen niet hoe.ik weet niet welke eventuele materialen ik hiervoor nodig heb.

Iemand ideeën?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bioplastic

Wat bedoel je met sterkte?
 
Sterkte tegen chemische verwering? Of tegen fysische effecten (een trekkracht bijvoorbeeld)?
 
Wat je zou kunnen doen is beide plastics proberen scheuren en zien hoeveel (k)N je daarvoor nodig hebt. Vervolgens kan je dit gegeven proberen linken aan de polymeerstructuur van de plastic. 
 
Een alternatief is beide plastics voorbehandelen in een oplossing (bijv. zuur of basisch) en onderzoeken of deze behandeling een effect heeft op de duurzaamheid van het materiaal. Met andere woorden, heeft een zure voorbehandeling een effect op de afbreekbaarheid van een bioplastic uit zetmeel? Zo ja, hoeveel keer gemakkelijker is die afbreekbaar? De afbreekbaarheid zou je opnieuw met zo'n trekexperiment kunnen testen. 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Bioplastic

Bedankt! Wel nog een klein vraagje: is het mogelijk om een dynamometer te gebruiken voor de kracht te meten, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bioplastic

Dat denk ik wel. Al zou ik wel een systeem proberen bedenken waarbij je de kracht over een bepaalde lengte op het stuk plastic kan uitoefenen. Bijvoorbeeld door het plastic ergens tussen klemmen en vervolgens vastmaken aan de dynamometer. Wanneer je de dynamometer gewoon door het plastic prikt oefen je de kracht slechts op een heel klein stukje uit.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer