De oplossing van fijnstof en nanodeeltjes in water en de buitenlucht.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

De oplossing van fijnstof en nanodeeltjes in water en de buitenlucht.

Kunnen  nano-en fijnstofdeeltjes in water oplossing komen ? Ik denk hierbij aan oppervlaktespanning waar kleine insecten gebruik van maken. Wordt het als condensatiekern gebruikt bij regen ? En wat gebeurd er als deze regen weer opdroogt ? Worden de deeltjes dan weer airborne ? Men kan met een deeltjesmeter ook diverse maten fijnstof meten. Mogelijk in p.p.m. Maar sommige meters meten in microgram. Maar hoe is dit gewicht vast te stellen als deze deeltjes permanent zweven ?

Berichten: 30

Re: De oplossing van fijnstof en nanodeeltjes in water en de buitenlucht.

De muffe lucht die je op de autowegen ruikt dringt steeds meer in de woongebieden door. En hoe reageren deze deeltjes in een elektrostatische afscheider ? En in de auto ? Als CO2 in tonnen wordt gemeten waarom zijn deze deeltjes niet in een auto interieur opgehoopt waarneembaar ? Maar dieselroet is goed waarneembaar vooral aan de buitenkant van de auto's.

Berichten: 12.262

Re: De oplossing van fijnstof en nanodeeltjes in water en de buitenlucht.

Auto's hebben normaliter interieurfilters in de ventilatie zitten - de lucht in de auto is dus schoner dan de lucht erbuiten, tenzij je met de ramen open gaat rijden (niet handig op de snelweg, afgezien van de wind kost het je een bak extra brandstof). 
 
Dit zijn overigens vrij 'gewone' filters, geen electrostatische. Dat laatste is ook niet nodig omdat de lucht in een auto tijdens het rijden heel snel compleet ververst wordt. Een electrostatisch filter is meer geschikt voor een ruimte waarbij dat niet het geval is (bijvoorbeeld een kantoor oid). 
Victory through technology

Berichten: 30

Re: De oplossing van fijnstof en nanodeeltjes in water en de buitenlucht.

Navraag bij de garagechef leert dat de buitenlucht vanuit het rooster onder de ruitenwissers, direct naar het interieur gaat.
Behalve een klep zijn hier geen filters aanwezig. Alles kan direct de longen in.

Berichten: 12.262

Re: De oplossing van fijnstof en nanodeeltjes in water en de buitenlucht.

Vreemd, ik heb die interieurfilters toch echt wel eens gezien, en ze komen er een stuk viezer uit dan ze erin gaat. 
 
Maar ik denk dat hier 2 dingen door elkaar lopen:
 
Auto's hebben sowieso een soort 'passieve ventilatie', wat gewoon neerkomt aan lucht die er in en uit lekt, sneller naarmate je sneller rijdt. Feitelijk komt dat gewoon neer op wat "gaten" aan voor en achterkant, maar veel lucht stroom daar echt niet doorheen. Genoeg om te zorgen dat je niet stikt, maar als je de ventilatie van je auto uit zet en 130 km/h gaat rijden voel je die luchtstroom niet eens - bijster veel is het dus niet. 
 
Normaliter rijdt je met de ventilatie aan, al dan niet om het interieur op te warmen door de kachel of te koelen door de airco, of om de voorruit te ontwasemen en dergelijke. Als je die ventilatie een beetje opdraait voel je de lucht echt wel stromen, en deze lucht gaat door de genoemde luchtfilters heen.
 
Over het algemeen is het advies ook om als je bijvoorbeeld door de rook van een bosbrand rijdt de ventilatie op te krikken, en als het even kan kiezen voor de 'recirculatie' optie gezien de filters geen rookgassen  als koolmonoxide (maar wel roet/as/etc) buiten kunnen houden. 
 
Als je het niet gelooft zou je een rookbommetje op straat kunnen gooien en daar langs rijden met gesloten ramen + max ventilatie versus open ramen... ik denk dat het verschil spectaculair gaat uitpakken, tenzij je die filters nooit vervangt natuurlijk ;)
Victory through technology

Reageer