Risico's Chloor & zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Risico's Chloor & zoutzuur

Hi,

Ik ben op zoek naar de gevaren/risico's van het opslaan van chloor en zoutzuur in één ruimte. Dit betreft beide hoeveelheden die worden gebruikt in zwembad installaties.
Ook zoek ik naar regelgeving die deze gevaren/risico's eventueel kunnen onderbouwen.

Thanks.

 
Gr 
Floris

Berichten: 3

Re: Risico's Chloor & zoutzuur

Chloor in zwembaden wordt vaak verkocht in de vorm van natriumhypochloriet.

Risico's kun je lezen in de MSDS (material safety data sheet).
Hier is er een van natriumhypochloriet.
 
Daar is onder andere het volgende te lezen: 
Aanvullende etiket informatie EUH031 - Vormt giftig gas in contact met zuren
 
Hoeveel chloorgas ontstaat met hoeveel zuur, kan ik niet zo vlug vinden.
Datkun je ook redelijk zelf berekenen.

Berichten: 61

Re: Risico's Chloor & zoutzuur

Hallo Florist, als je de MSDS van natriumhypochloriet (in de volksmond bleekwater) goed leest zie je dat bij het onderwerp "opslag" staat dat je die stof moet opslaan gescheiden van zuren. Dus apart opslaan. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Risico's Chloor & zoutzuur

Simpel gezegd, Hypochloriet + zuur = chloorgas, welke zwaar giftig is. Dus zoals Workel vermeld, gescheiden opslaan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Risico's Chloor & zoutzuur

Als het van die 'chloortabletten' zijn voor een zwembad is gescheiden opslaan tamelijk eenvoudig: Grootste risico lijkt me dat het zoutzuur zou kunnen lekken, dus zolang je de chloortabletten maar boven het zoutzuur opslaat (als je bijvoorbeeld planken/kastvakken hebt waar het op staat oid). 
 
Niet dat het vaak gebeurd dat flessen zoutzuur spontaan gaan lekken (iig niet de flessen waarin het geleverd wordt), maar het zo opstellen dat het kan mengen door een lek is een beetje de goden verzoeken...
Victory through technology

Reageer