neutraliseren met CaCO3, berekenen doseerhoeveelheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

neutraliseren met CaCO3, berekenen doseerhoeveelheid

Besten,
 
Beroepsmatig heb ik te maken met een kleinschalige waterzuivering volgens het actief slib procédé.  Belangrijk voor deze biologie is dat de pH niet te zuur of basish wordt.  Het verzuren wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door het omzetten van NH4 naar nitraat bij het beluchten waarbij zuurstof wordt ingebracht.  Enkele dagen geleden was de pH te ver gedaald en heb ik ingegrepen door CaCO3 te doseren.  Ik heb echter op buikgevoel gedoseerd en ik zou graag kunnen uitrekenen hoeveel ik echt moet doseren.
 
De pH was 5 en ik had die graag naar ongeveer 7 gebracht.  Ik neem aan dat het niet voldoende is om enkel te rekenen met het verschil in H+ ionen tussen pH 5 en pH 7 die moeten geneutraliseerd worden.  Er zijn waarschijnlijk nog andere dingen die CaCO3 verbruiken tot de pH gestegen is.
Kunnen jullie advies geven over een mogelijke berekeningswijze ?
 
Vriendelijke groeten,
 
Frederik
Frederik Wynants

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: neutraliseren met CaCO3, berekenen doseerhoeveelheid

Dat valt niet te berekenen zonder de volledige samenstelling van het afvalwater te kennen. Alleen de gemeten pH = 5 is niet genoeg info.
 
Als je wilt doseren neem je gewoon eerst een liter monster van het te zure water en voeg wat carbonaat toe, meet pH, voeg nog wat toe, meet pH, et cetera, totdat het monster een pH = 7 heeft.
Dan weet je hoeveel carbonaat per liter nodig en gebruik dat gegeven voor het gehele basin.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: neutraliseren met CaCO3, berekenen doseerhoeveelheid

Dankjewel voor uw reactie !
Beter een late dankjewel dan geen ? :oops:

Reageer