Asbest VS glasvezel VS steenwol - katalysator uit Ebay handenwarmer.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Asbest VS glasvezel VS steenwol - katalysator uit Ebay handenwarmer.

Ik heb al een tijdje een handenwarmertje, afkomstig uit het fantastische China waar je alles kan krijgen wat je wil - en nog meer.

Dit is een simpel apparaatje. Het is een overmaatse zippo-tank met aanstekerbenzine er in. De benzine verdampt, en komt via een opening bij een katalysator terecht. Oorspronkelijk is die van glaswol of steenwol, naar verluid met een platina coating. Even heet maken en hij blijft urenlang heet. De katalysator gloeit dan donkerrood als je 'm 's avonds in het donker bekijkt.
De katalysator is stuk gegaan, vermoedelijk doordat ik 'm te lang probeerde aan te steken waardoor de coating beschadigd raakte. Dus ik heb een nieuwe besteld. En nu komen we uit op de topictitel...
De originele katalysator is een plukje glaswol of steenwol. Het is een katoenwatten-achtig materiaal met lange vezels (met het blote oog gezien) die niet pluizen. Het doet nog het meest denken aan wat men tegenwoordig gebruikt als isolatie'wol' in pottenbakkers of glas-ovens. Het materiaal kraakt als je er in prikt met een satéprikker, het is vrij stug.
 
De nieuwe katalysator is een reepje materiaal, met met het blote oog zeer korte pluizige vezeltjes. De kleur is vaalbruin maar dat kan de kleur van de coating zijn. Onder een even zo chinees handmicroscoopje zijn lange (op microschaal) dunne vezels te zien.

Ik heb hier niet in lopen prikken om te voelen hoe zacht het materiaal is.

Op het oog zou ik zeggen 'chrysotiel asbest' maar is er een voor de hobbyist realistische manier om vast te stellen welk materiaal het is? Ik weet precies hoe asbest er uit ziet, maar ik weet niet of dit soort pluizig materiaal ook gewone steenwol kan zijn.

Onderscheiden van glas zou kunnen door te verhitten. Glas heeft een vrij laag smeltpunt. Dat kan ik sowieso testen.

Maar (hoe) kan ik vervolgens vaststellen of het asbest is, of 'veilige' steenwol of kaowool?
Dit is gewoon een hobby-iets, realistisch gezien zou ik dit gewoon weg moeten gooien en niet moeilijk doen om die 1,75 die dit koste incl verzenden :)
Zie ook de onderstaande foto. Schaalverdeling is in millimeters.
Afbeelding

Reageer