CZV in afvalwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

CZV in afvalwater

Hallo allemaal,

ik werk bij een bedrijf wat diervoeders maakt en het regenwater wordt via een lamellenfilter geloosd op open water (vergunning aanwezig) echter staat in de vergunning dat het water maar een bepaalt gehalte CZV mag hebben, wat wij in veel gevallen niet halen (het gehalte zwevende delen voldoet wel aan de norm)
Wat is specifiek voor ons bedrijf:
  • Eiwit gehaltes in onze producten van 10 tot 50%
    Het gebruik van zuur om producten aan te zuren
    Het gebruik van formaldehyde
    Veel stof door het fijn malen van granen e.d
    Heftrucks/vrachtwagens die veel rondrijden (slijtage banden)
Afvalwater wordt separaat afgevoerd het gaat dus alleen maar om regenwater wat in contact komt met stof afkomstig van de productie en eventuele slijtages banden

Kan een van bovenstaande punten een oorzaak zijn van een verhoogd CZV gehalte?
Zijn er mogelijk nog andere oorzaken die het CZV gehalte doen kunnen verhogen?
Heeft iemand een idee hoe het CZV gehalte te verlagen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: CZV in afvalwater

dat "Veel stof door het fijn malen van granen e.d" lijkt me een eerste verdachte. Als je dan net als nu lange periodes van droogte hebt, waarbij zich dat ophoopt, en waarvan dan in een buitje eens in de zoveel tijd een groot deel ineens in de hemelwaterafvoer verdwijnt, dan kan ik mij periodiek hoge concentraties voorstellen. In weet niet hoe vaak de czv van dat water wordt bepaald, en of in de meetresultaten in samenhang met neerslaggegevens een patroon te ontdekken valt ?

Berichten: 57

Re: CZV in afvalwater

U zou, als jullie ruimte hebben, een hellofytenfilter kunnen overwegen. Dat is een vijver met rietplanten. Riet heeft als eigenschap dat ze via hun wortels zuurstof in het water brengen. Daarnaast nemen groeiende planten ook mineralen als nitraat en fosfaat op. Een hellofytenfilter voldoet zelfs voor duidelijk vervuild afvalwater (zoals van toiletten).
Met een lamellenfilter krijg je het water natuurlijk niet schoon. Het vuil bezinkt immers ((gedeeltelijk)). Misschien dat dat dikke effluent, tegen betaling en met vervoerskosten, naar een andere afvalwaterzuivering gebracht kan worden.

Reageer