te veel denken

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 1

Re: te veel denken

Hoi, ik wordt er gek van, ik weet miet wat ik moet doen. Ik denk te veel na, er zijn te veel gedachtes. Ik weet niet wat ik er verder aan moet doen. Ik ben nu 17 en ik ben al bijna 3 jaar zwaar depressief. Door de gedachtes wordt ik letterlijk gek. Ik denk na over dingen waar anderen nooit over nadenken. Ik verzin 1000 toekomstscenarios en denk na over verschillende dingen die zouden gebeuren. Ik heb moeite met hem t onderscheiden van gedachtes en realiteit. Ik voer hele gesprekken in mijn hoofd met mensen die ik amper in het echt spreek. Het voelt zo realistisch aan. Ik heb geen concentratie en alles moet volgens mijn uitgedachte plan lopen, anders krijg ik een woede aanval. Ik weet niet wat dit is en wat zou helpen, ik vraag me af of iemand anders hier ook last van heeft. De altijd aanwezige gedachtes die je gek maken ..

Ik heb dat ook. Vooral van het laatste dat je beschrijft heb ik last, namelijk dat je het gevoel hebt meer een toeschouwer of observator te zijn ipv echt volledig in hier en nu en in de realiteit te staan, door al dat denken.

Ik krijg ook vaak de opmerking dat ik teveel over de dingen denk of heb nagedacht...
Het kan zijn dat je depersonalisatie hebt, heb ik ook gehad voor een jaar. Ik wil er niet gelijk eeen label op plakken maar altijd wel fijn om een idee te hebben. Bij depersonalisatie heb je dat je het gevoel hebt dat je een toeschouwer bent en in een soort bubbel zit. Alles is nep

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: te veel denken

Zie:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rumineren_(psychologie)
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Piekeren
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Perseveratieve_cognitie
 
Vandaar uit kun je heel veel over je probleem en manieren om dat aan te pakken vinden.

Berichten: 12.262

Re: te veel denken

Als je al aan SSRI's bent als citalopram kan dat nog wel eens lastig worden - hoewel veel voorgeschreven, en vaak best effectief, zijn het geen compleet onschuldige middelen. 
 
Complete depersonalisatie lijkt met niet direct een gebruikelijke bijwerking, maar een mate van apathie en dergelijke wel. Zeker als je gezegend bent met wat intelligentie is dat nogal vervelend, gezien je eigenlijk niet meer weet welke gedachten en zelfs gedrag (deels) gevolg zijn van het medicijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: te veel denken

@Sara:

Ik denk ook dat piekeren hier het beste omschrijft wat je ervaart, als ik je berichtje lees.

Verder meen ik een catastrofaal denken te herkennen, al ben ik niet zeker: je schrijft dat je allerlei mogelijke toekomstscenarios bedenkt die zouden kunnen voorkomen. Als het hierbij vooral gaat om beangstigende toekomstscenarios, waarin je je ahw wil voorbereiden op erge dingen die ooit zouden kunnen gebeuren, dan zal dat catastrofaal denken wel kloppen.

Je schrijft ook dat je woedend wordt als iets niet volgens plan verloopt: bij mensen met veel angst, is het zo dat ze vaak vrij veel controle nodig hebben, om de omgeving zo maximaal voorspelbaar te maken. Als dit plan en de controle dus niet kan doorgaan, dan leidt dit vaak tot extra angst of zelfs paniek, die heel vaak wordt vertaald in intense woede.

Als je vaak piekert, dan is het ook vrij logisch dat je moeite hebt met concentratie. Verminderde concentratie is trouwens ook een typisch verschijnsel dat past bij een depressieve stoornis.

Tenslotte komt depersonalisatie wel vaker voor bij mensen die angstig zijn.

(Intense) angst kan door vele zaken veroorzaakt worden. Om te weten wat bij jou de oorzaak is, is het van belang om een arts, psychiater en/of psycholoog/psychotherapeut te contacteren.

Ik ga er wat van uit dat je in begeleiding bent bij een psycholoog/psychotherapeut en een psychiater, aangezien je al zo lang met een zware depressieve stoornis zit? Zo niet, dan raad ik je zeker aan om hulp te zoeken bij hen. Zij zijn het beste geplaatst om je te adviseren van wat er aan de hand is (er is mogelijks meer aan de hand dan enkel een depressieve stoornis) en hoe je dat het beste kan aanpakken.

Succes!

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: te veel denken

Opmerking moderator

De laatste drie berichten zijn reacties op een bericht waar een persoonlijk medisch probleem wordt aangekaart. Een dergelijk probleem is via internet vrijwel onmogelijk te diagnosticeren dan wel te behandelen. Aangezien WSF geen verantwoording kan en wil nemen voor een eventuele foute diagnose of advies, worden alleen problemen die algemeen ter discussie worden gesteld toegestaan.
Dit topic wordt dan ook gesloten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten