Toekomst dromen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 5

Toekomst dromen

Goedendag,

Al sinds mijn eerste jaren heb ik dromen, waar ik de toekomst in zie.

Dit zijn momenten die heel normaal zijn, vaak geen grote en belangrijke moment in mijn leven.

Zo heb ik bijvoorbeeld toen ik 10 jaar oud was, gedroomd dat ik op een Hogeschool zat, welke aan de andere kant van het land was.

Er waren mensen die ik kende, en het gevoel van de dag was er, het voelde alsof ik er was.

Deze droom heb ik meerdere malen gehad in de tussentijd, allemaal hetzelfde.

Nu kwam ik op school van de week, en het moment was er, ik zat inderdaad aan de andere kant van het land, en op een of andere manier herkende ik het als een soort van deja vu.

Ik kon nog een brief herrineren die ik destijds heb geschreven, nadat ik die droom voor de tweede keer had.

Deze dromen heb ik wel ongeveer 5 keer ''gebruikt'' om sommige dingen te weten te komen (in deze dromen, wanneer ik me bewust kan maken dat ik droom, kan ik mijn geschiedenis in een oogopslag ''doorgeven'' aan de droom, en zo alles te weten komen wat er in de tussentijd plaats gaat vinden.)

Nu is mijn visie dat tijd flexibel is, en dat je in je droom misschien wel door de tijd kan reizen.

Iemand een verklaring voor dit fenomeen?

In mijn leven heb ik ongeveer 20-30 van deze dromen gehad, welke precies uitkwamen, exact.

Met vriendelijke groet,

theThinker.

Berichten: 156

Re: Toekomst dromen

De verklaring voor een deja-vu is dat de gegevens fout worden doorgesluisd in je hersenen, waardoor ze eerder in je geheugen zijn dan in je bewustzijn.

Op de koop aan toe kunnen je hersenen hier dan nog verkeerde herinneringen aan koppelen. Hierdoor worden ook de herinneringen beïnvloed en raak je er echt van overtuigd dat je dit eerder meegemaakt hebt of gedroomd.

Als jij zeker bent dat je de toekomst voorspeld hebt (bijvoorbeeld door aan iemand te zeggen dat iets zal gebeuren), dan is er meer aan de hand. Maar sta mij toe, als 'wetenschapper', daar bijzonder sceptisch over te zijn.

Berichten: 5

Re: Toekomst dromen

Beste venra,

ook ik ben best wetenschappelijk ingesteld, maar sta wel open voor dat de hersenen meer kunnen dan wij op dit moment kunnen verklaren.

Zelf heb ik veel ervaring met deze soort dromen, het is duidelijk GEEN deja-vu, maar ik kan, wanneer ik wakker word, het opschrijven en, even later komt het uit.

Ik kan het sceptische gedeelte erg begrijpen, maar het bewijs keert steeds het tegendeel.

Daarom denk ik dat het bewustzijn en het onderbewustzijn misschien beter gekoppeld bij mij zijn,

waar het onderbewuste dus vrij staat van een lineair tijdsbeeld.

Ik heb even ge-googled, en merk dat dit fenomeen bij vooral de jongere generatie zich voordoet.

Dit zou dan te maken kunnen hebben met de ontwikkeling van het tijds-besef bij mensen.

Graag zou ik wat meningen van anderen willen hebben, waarbij ik jullie dus vraag wat het verband kan zijn met deze dromen, en tijd.

- Is het het onderbewuste wat flexibeler met tijd kan omgaan?

Met vriendelijke groet,

theThinker.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Toekomst dromen

Claimen dat je bewijs hebt en het ook daadwerkelijk presenteren zijn twee totaal verschillende dingen. Zolang je het bewijs niet presenteert is het niks waard. Daarnaast, is dit forum niet bedoeld om wetenschappelijk niet geaccepteerde theorien te bespreken. We gaan in de vakfora uit van de huidige geaccepteerde theorien. Mocht je van plan zijn om een eigen theorie te postuleren dan is theorieontwikkeling het aangewezen forum.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Toekomst dromen

ook ik ben best wetenschappelijk ingesteld, maar sta wel open voor dat de hersenen meer kunnen dan wij op dit moment kunnen verklaren.
Wel, de wetenschappelijke verklaring op dit moment is dus dat je hersenen verkeerd met je geheugen zijn omgegaan, waardoor je denkt dat je dat op voorhand al eens gezien/gedroomd hebt, terwijl dat eigenlijk niet klopt. Je hersenen maken die herinnering van die droom namelijk pas op het moment dat je de echte gebeurtenissen beleeft, eventueel aangevuld met enkele andere dingen om het 'te doen kloppen', zo werken herinneringen nu eenmaal ruwweg.

Naar mijn mening een prima theorie.

Dit is ook experimenteel getoetst, door mensen met veel voorspellende dromen een exact dromendagboek bij te laten houden met al hun dromen in. Achteraf waren die voorspellende dromen steeds onvindbaar. Zie ook: wiki wiki voor informatie.

Dus, claimen dat je het echt zeker bent, of je het zo herinnert, of je een brief herinnert dat de droom bevatte, is helaas niet voldoende. ;) Onze hersenen zijn vreemde dingen. Vrijwel iedereen heeft die "dromen" trouwens.

Maar ook weer niet zo vreemd dat ze kunnen tijdreizen/toekomst voorspellen/gedachten lezen/telekinetisch doen.... want dan heb je nog steeds niets opgelost, wetenschappelijk gezien, want hoe doen ze dat dan, terwijl het voor de rest van het universum onmogelijk is?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Toekomst dromen

Als je zeker wilt weten wat je voorspellende dromen waard zijn, zou je bij een sceptische organisatie kunnen aankloppen met de vraag een test uit te voeren. Er zijn ook prijsvragen uitgeloofd voor mensen die een paranormaal verschijnsel kunnen demonstreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Toekomst dromen

Aanvullend bij de berichten van 317070, Wouter en Bartjes, is de kans behoorlijk groot dat we allemaal wel eens een 'voorspellende' droom zullen hebben. De vele duizenden keren dat we droomden over iets dat niet is uitgekomen, zijn we op den duur vergeten. De luttele keren dat de droom nadien wel te linken bleek aan een fenomeen dat gebeurde, zijn in ons geheugen gegrift.

Als iemand droomt, op 10 jarige leeftijd, dat hij rondloopt in een hogeschool ver van huis, dan is er sowieso al een redelijke kans dat die situatie ooit zal uitkomen. Het is immers helemaal niet zo vreemd in onze maatschappij om als jongere op een hogeschool rond te lopen, en die 'ver weg' komt ook wel vaker voor. Nog belangrijker is dat het goed mogelijk is dat je wel meerdere dromen hebt gehad, in diezelfde leeftijdsfase, waarin je bv. rondliep in een univ. of in een huisje, ergens in een stad, terwijl die droom NOOIT is uitgekomen. Alleen zijn we die dromen en die keren dat onze droom niet uitkwam, al lang vergeten.



De volgende website geeft in elk geval de wetenschappelijke kijk weer over voorspellende dromen:
5. Kunnen dromen de toekomst voorspellen?



Dit is de meest voorkomende vraag tijdens publiekslezingen. Het geloof dat dromen de toekomst zit ook in onze cultuur ingebakken. De Oude Germanen hadden al sages over voorspellende dromen (e.g. Volsung Sage / Nibelungenlied) en ook in de Bijbel komen voorspellende dromen nogal eens voor: denk aan Jozef en de farao's droom over zeven vette en zeven magere koeien. Maar waar in die tijden de boodschappen van de goden of van één god kwamen, komt dankzij Freud de boodschap van een onderbewustzijn. Hetzelfde principe uiteraard – een entiteit die buiten (of boven) ons bewustzijn staat.

Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden moeten we twee dingen erg goed overwegen. 1) De enorme hoeveelheid dromen en 2) De inhoud van dromen.

1) We dromen enorm veel. Iedere nacht heeft Nederland gemiddeld 80 miljoen dromen. Ieder mens heeft in zijn / haar hele leven maar liefst rond de 150.000 dromen. Uiteraard zullen enkele van die dromen voorspellend zijn.



Een voorbeeld. Zelfs als mensen maar eens in de 50.000 keer (dus pakweg 3 keer per geheel leven) over een explosie dromen – en dat is een erg conservatieve schatting – dromen er per nacht pakweg 1600 mensen over een explosie. Dat wil zeggen dat er in Nederland iedere nacht 1600 dromen over een explosie gaan, in de nacht voor de vuurwerkramp in Enschede hebben er dus ook 1600 man over een explosie gedroomd. In de week voor deze ramp waren dat maar liefst rond de 10.000 man! Daarvan pakweg 100 in Enschede zelf! En zelfs al vergeet 90% deze droom weer, zijn er nog altijd rond de 1000 Nederlanders die in de week voor deze vuurwerkramp puur op basis van toeval een 'voorspellende droom' hadden gehad. De enorme hoeveelheid dromen zorgt daar wel voor, en ook al zullen mensen die hierover hebben gedroomd zichzelf erg bijzonder voelen, statistisch gezien is het zo vreemd nog niet.



2) Je droomt meestal over zaken die je bezig houden. Heb je net een sollicitatie-gesprek achter de rug, dan heb je grote kans te dromen over dat gesprek (en de uitslag). Uiteraard is er dan flinke kans te dromen over de juiste uitslag: een voorspellende droom. Een paar jaar terug zou ik bijvoorbeeld te horen krijgen of ik een reisbeurs kreeg, en ik in de nacht voor de uitslag droomde ik over hoe ik afgewezen werd. Ik schrok wakker en baalde, en droomde later diezelfde nacht nog over hoe ik de reisbeurs wel kreeg. Hoe het afliep? Eén van de dromen was in ieder geval voorspellend.



Dit zijn twee belangrijke overwegingen in de discussie over voorspellende dromen. Dit, maar ook dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor voorspellende dromen. In een experimentele situatie hadden slechts twee proefpersonen dromen die voorspellend leken te zijn, maar deze resultaten zijn nooit bevestigd – en velen hadden juist helemaal geen voorspellende dromen.
Het volgende artikel van Skepter is ook eens interessant om door te nemen. Ik pik er het belangrijkste stukje voor je uit:
... Om dit idee te testen kreeg een groep studenten een dagboek te lezen dat zogenaamd was geschreven door een andere student. Deze beschreef zichzelf als iemand met belangstelling voor voorspellende dromen (Madey 1993). Om na te gaan of voorspellende dromen ook iets waard waren, had ze besloten al haar dromen op te schrijven en eveneens alle belangrijke voorvallen in haar leven, om dan later te bepalen of er een verband was. De helft van de dromen (bijvoorbeeld: 'ik zag veel blije mensen') werd later gevolgd door gebeurtenissen die je zou kunnen opvatten als uitgekomen voorspellingen ('de docent liet een proefwerk niet doorgaan, en de hele klas juichte'). De andere helft kwam niet uit. De deelnemers aan de proef lazen het hele dagboek, deden vervolgens korte tijd iets anders om de tijd te vullen en de aandacht af te leiden, en moesten vervolgens proberen zich zoveel mogelijk dromen te herinneren. Ze herinnerden zich duidelijk meer (57%) van de uitgekomen dromen, dan van de niet-uitgekomen dromen (35%). Dit resultaat is nauwelijks verbazingwekkend, want het uitkomen van een droom versterkt de herinnering aan de droom zelf, terwijl 'niet-uitkomen' geen voorval is. De uitkomsten waar het om gaat zijn dus uit de aard der zaak enkelzijdig, bevestigingen worden gemakkelijker onthouden. Het eindresultaat is natuurlijk dat het geloof waar het hier om gaat, namelijk in voorspellende dromen, onterechte steun krijgt....
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Toekomst dromen

theThinker schreef:Goedendag,

Al sinds mijn eerste jaren heb ik dromen, waar ik de toekomst in zie.

Dit zijn momenten die heel normaal zijn, vaak geen grote en belangrijke moment in mijn leven.

Zo heb ik bijvoorbeeld toen ik 10 jaar oud was, gedroomd dat ik op een Hogeschool zat, welke aan de andere kant van het land was.

Er waren mensen die ik kende, en het gevoel van de dag was er, het voelde alsof ik er was.

Deze droom heb ik meerdere malen gehad in de tussentijd, allemaal hetzelfde.

Nu kwam ik op school van de week, en het moment was er, ik zat inderdaad aan de andere kant van het land, en op een of andere manier herkende ik het als een soort van deja vu.

Ik kon nog een brief herrineren die ik destijds heb geschreven, nadat ik die droom voor de tweede keer had.

Deze dromen heb ik wel ongeveer 5 keer ''gebruikt'' om sommige dingen te weten te komen (in deze dromen, wanneer ik me bewust kan maken dat ik droom, kan ik mijn geschiedenis in een oogopslag ''doorgeven'' aan de droom, en zo alles te weten komen wat er in de tussentijd plaats gaat vinden.)

Nu is mijn visie dat tijd flexibel is, en dat je in je droom misschien wel door de tijd kan reizen.

Iemand een verklaring voor dit fenomeen?

In mijn leven heb ik ongeveer 20-30 van deze dromen gehad, welke precies uitkwamen, exact.

Met vriendelijke groet,

theThinker.
Daar heb ik dus ook last van..

Zo droom ik vaak iets en dan week of maand later gebeurd het ( of het een deja-vu is weet ik niet want dat ervaar ik anders, die heb k ook wel vaak )

voorbeeld; ik droomde toen ik jaar o 14 was dat er een man door de gang liep van mn oma ( ze woonde in een flat met seniorenwoningen ) en kep m nooooit eerder gezien of misschien dat het onbewust is, maar dan zal ik het denk ik wel herinneren. Maand later, ik ging naar mijn oma en 1x raden wie ik zag in de gang! prcc dezelfde man, alleen keek hij heel boos! ik dacht huh? is dit echt of slaap ik, maar waarschijnlijk dus wel echt anders zou ik m niet zien * als ik droom op dat moment weet ik niet dat ik droom en soms week later heb ik er nog last van als het een nachtmerrie is geweest, maar als ik wakker ben weet ik wel dat het geen droom is * dus neem aan dat het realiteit was. hij keek me heel raar aan.

Ook toen ik een jaar of 10 was had ik gedroomd over een freaking enge clown, die na een fout in het publiek belanden.

Gelijk de volgende dag kwamen mijn ouders aan met: Er is een circus hier in de stad! ( het is niet prcc hetzelfde maar het heeft er wel mee te maken) na afloop is er dusniets gebeurd met de clownen.

Maar ik heb ook echt geen idee wathet is, of het is een gave of het is een ziekte of geen idee.. misschien wil ik het ook niet weten, je moet er maar mee leven ook al is het soms echt beangstigend.

Verder heb ik wel dat ik bijna elk negatieve droom onthou.. en ook veel verhalen van vroeger nog weet.

ook heb ik 1x per jaar rond dezelfde datum een droom die telkens prcc hetzelfde afspeelt, in reincarnatie weet ik niet of ik daarin geloof, en zoja dan is het wel heel toevallig dat ook ik uitgekozen ben om zoiets te zien/beleven/herleven.

Vind het maar eng want zon leuke droom is het niet.

Ben vaak nog lang bang na mijn dromen, maar ik weet nu wel waardoor het waarschijnlijk komt, omdat ik dus veel dejavu's heb ben ik bang dat dingen ooit echt gebeuren ook al is het iets wat niet eens kan maar toch denk ik je weet maar nooit..

En zou dit mijn hele levne lang zijn weet ik niet hoe ik er mee moet omgaan want word er soms echt ziek van.

Heeft iemand dit nog meer? ongeveer zoals dit?

Groetjes Roxanne.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Toekomst dromen

... Zo droom ik vaak iets en dan week of maand later gebeurd het ( of het een deja-vu is weet ik niet want dat ervaar ik anders, die heb k ook wel vaak )
Als je dit zo schrijft, dan lees ik hier evenzeer uit dat je nog veel meer dromen hebt die niet voorspellend zijn. En dat jouw dromen dus veel vaker een foute voorspelling doen dan een juiste voorspelling?
voorbeeld; ik droomde toen ik jaar o 14 was dat er een man door de gang liep van mn oma ( ze woonde in een flat met seniorenwoningen ) en kep m nooooit eerder gezien of misschien dat het onbewust is, maar dan zal ik het denk ik wel herinneren. Maand later, ik ging naar mijn oma en 1x raden wie ik zag in de gang! prcc dezelfde man, alleen keek hij heel boos! ik dacht huh? is dit echt of slaap ik, maar waarschijnlijk dus wel echt anders zou ik m niet zien * als ik droom op dat moment weet ik niet dat ik droom en soms week later heb ik er nog last van als het een nachtmerrie is geweest, maar als ik wakker ben weet ik wel dat het geen droom is * dus neem aan dat het realiteit was. hij keek me heel raar aan.
Als je droomt dat er een man door een gang loopt in de flat van je oma, dan is het toch weinig verbazend dat je op een bepaalde dag in werkelijkheid ook een man ziet lopen door die gang? In een flat lopen nu eenmaal elke dag meerdere mensen door de gang, is het dan zo verbazend dat je op een bepaalde dag ook werkelijk iemand kruist in die gang?

Ons geheugen, zeker als het dromen betreft, is een zeef. We kunnen onze dromen wel herinneren, maar vaak zijn de herinneringen eraan, eens we wakker zijn, al redelijk vervormd. In de dagen/ weken nadien neemt dit alleen maar toe: we herinneren ons veel details niet meer en beelden van iets dat we droomden vervagen verder. Als je dus nadien precies dezelfde man tegenkomt in de gang bij je oma, dan mag je daar gerust erg kritisch bij zijn! In hoeverre lijkt die man 100% op de man in jouw droom? Zeker als je bedenkt dat de herinneringen aan beelden in onze dromen onnauwkeurig zijn...

Dat die man boos naar je keek, zie je dan als een bevestiging van het feit dat het een voorspellende droom was? Kan je geen enkele andere reden bedenken waarom deze man mogelijks boos naar je keek? Ik geef maar enkele voorbeelden: hij had net een voorval meegemaakt waarbij iemand hem boos maakte en dus liep hij die dag boos rond... Hij bedacht net weer dat hij problemen had met iemand van z'n vrienden en dat maakte hem boos. Hij zag hoe raar jij hem aankeek, omdat je hem meende te herkennen vanuit jouw droom en jouw blik maakte hem geïrriteerd, enz...
Ook toen ik een jaar of 10 was had ik gedroomd over een freaking enge clown, die na een fout in het publiek belanden.

Gelijk de volgende dag kwamen mijn ouders aan met: Er is een circus hier in de stad! ( het is niet prcc hetzelfde maar het heeft er wel mee te maken) na afloop is er dusniets gebeurd met de clownen.
Een bewijs dus dat deze droom helemaal niet voorspellend was! Niks van wat jij droomde, kwam ook echt uit. Als jij al ergens (eventueel onbewust) gemerkt had dat er circus in de stad was, dan is de kans sowieso al groter dat je daarna droomt over een circus (hier een clown). We dromen nu eenmaal vooral over zaken die we (eventueel onbewust) zijn tegengekomen in die periode.
Maar ik heb ook echt geen idee wathet is, of het is een gave of het is een ziekte of geen idee.. misschien wil ik het ook niet weten, je moet er maar mee leven ook al is het soms echt beangstigend.
Zoals jij het hier uitschrijft, zie ik maar weinig redenen om me er zorgen over te maken. Je droomt véél véél meer dromen die verkeerde zaken voorspellen (of anders uitgedrukt: die helemaal niet voorspellen) dan dromen die mogelijks wel een keer kunnen voorspellen. De 2 dromen die je hierboven aanhaalde, zijn zelfs, volgens mij, niet eens voorspellend te noemen. De droom van de man in de gang is er één waarvan de kans dat je die ooit in het echt meemaakt veel groter is dan dat je die nooit in het echt zou meemaken. Puur op kans bekeken, zou je je dus meer ongerust moeten maken, als je dit nooit in het echt zou tegenkomen dan als je dit wel in het echt tegenkomt. Die andere droom over die clown is niet eens voorspellend.

De kans is dus reëel dat je je nodeloos zorgen maakt over jouw dromen. Met andere woorden: jouw dromen verlopen zoals bij ieder ander die aandacht heeft voor z'n dromen. Niets om je dus zorgen over te maken?
Verder heb ik wel dat ik bijna elk negatieve droom onthou.. en ook veel verhalen van vroeger nog weet.
Dit is typisch voor onze dromen: we onthouden vooral de dromen die een grote en vooral negatieve indruk op ons maakten.
ook heb ik 1x per jaar rond dezelfde datum een droom die telkens prcc hetzelfde afspeelt, in reincarnatie weet ik niet of ik daarin geloof, en zoja dan is het wel heel toevallig dat ook ik uitgekozen ben om zoiets te zien/beleven/herleven.Vind het maar eng want zon leuke droom is het niet.
De keren dat ik droom dat ik 'overvallen' wordt door een grote groep spinnen, kan ik niet meer op mijn ene hand tellen. Of voor al de keren dat ik een examen moet doen en ik de leerstof nog helemaal niet ken... Terugkerende dromen zijn dus niet zo vreemd. Ze wijzen er echter vooral op dat er iets is waarmee je wel vaker (onbewust) mee bezig bent. Met reïncarnatie heeft dit niks te maken.
Ben vaak nog lang bang na mijn dromen, maar ik weet nu wel waardoor het waarschijnlijk komt, omdat ik dus veel dejavu's heb ben ik bang dat dingen ooit echt gebeuren ook al is het iets wat niet eens kan maar toch denk ik je weet maar nooit..
Je haalt hier iets belangrijks aan: 'ook al is het iets wat niet eens kan'. Ik denk dat je je daar beter kan aan vasthouden! Omdat je je nodeloos angstig maakt, vermoed ik, over normale fenomenen.
En zou dit mijn hele levne lang zijn weet ik niet hoe ik er mee moet omgaan want word er soms echt ziek van.
Niet doen dus... :P Je hoeft je geen zorgen te maken over een normaal fenomeen als dromen. Je leest best ook nog eens m'n vorige post. Daarin kan je vooral te onthouden dat het statistisch bekeken, niet meer dan normaal is dat we af en toe een zogenaamde voorspellende droom hebben. Net omdat we véél meer niet-voorspellende dromen hebben (maar we daar geen aandacht aan schenken) en omdat dromen over doodgewone zaken (ik zal een man tegenkomen in de gang van m'n oma die zogezegd precies lijkt als de man uit m'n dromen) bijna zeker zullen uitkomen.
Heeft iemand dit nog meer? ongeveer zoals dit?
De bedoeling van het wetenschapsforum is niet om ervaringen uit te wisselen, wel om deze te bekijken met een wetenschappelijke bril... ;)

Als besluit: veel mensen maken zich zorgen als ze de indruk hebben dat hun dromen soms uitkomen. Ze beseffen echter niet dat:

1) ze de herinnering van hun droom als erg vervormd hebben, zodat hun droom gewoon wat lijkt op datgene wat ze meemaakten.

2) ze er niet bij stilstaan dat ze voor 1 zogenaamde voorspellende droom enorm veel dromen hebben gehad die ze nooit zullen meemaken. Het zou dan ook beter zijn dat ze er vooral even bij stilstaan waarom ze zoveel dromen hebben die niet uitkomen.

3) het niet meer dan normaal is dat ze soms wel eens een droom hebben die zich later in 't echt voordoet. Zeker als het om banale zaken gaat, zoals 'ik droom nu dat Piet me telefoneert' en dat dan blijkt dat Piet inderdaad 5 min. later telefoneert. Die persoon vergeet dat hij al veel vaker heeft gedroomd dat hij nu Piet of Jan zal ontmoeten/ telefoneren, terwijl dit niet is uitgekomen. Of, zoals hierboven al gesteld: ik hoef geen wondermens te zijn om te voorspellen dat jij op een bepaald moment een man zal kruisen in de gang van jouw oma die wat lijkt op een man van in je dromen.

Ik ben me er anderzijds wel van bewust dat datgene wat jij hier neerschrijft, maar een stukje van jouw ervaringen zijn. Ik hoef het dus niet volledig bij het rechte eind te hebben en misschien zijn jouw dromen iets vaker dan gemiddeld 'voorspellend'. Maar dan nog zou dit kunnen betekenen dat je bv. valt onder de 30% van de mensen die zijn zoals jij. En als 30% van de mensen dromen zoals jij, dan lijkt me dit nog helemaal niet zo bijzonder. We hebben allemaal wel kenmerken die niet onder het gemiddelde vallen en die iets vaker of iets minder vaak aanwezig zijn dan bij anderen.

Maar, als jij je zorgen blijft maken en merkt dat je daarbij angstig blijft, dan denk ik dat je best eens overweegt om naar een psycholoog te stappen. Met de bedoeling dat die persoon je kan helpen om weer iets rustiger door het leven te stappen. Want leven met angst is nu eenmaal erg lastig, zeker als je bedenkt dat die angst wel vaker kan worden aangepakt.

Succes! :P

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 30

Re: Toekomst dromen

Ook ik heb wel eens een droom gehad die vlak daarna exact uitkwam. In mijn geval ging het om een lucide droom, waar ik naar de horizon keek. Deze vond ik zo indrukwekkend dat ik hem bij wakker worden volledig heb getekend. Anderhalve week later riep mijn baas dat de zonsondergang er zo mooi uit ziet, en ja hoor, daar is hij dan.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je hierdoor het gevoel krijgt dat je "de toekomst hebt voorspeld", maar zoals al werd aangegeven is de kans erg groot dat er ooit iets van je droom terug komt in het echte leven. Dit is niets meer dan een kansberekening. 20-30 van deze dromen op een totaal leven (met per nacht 4 dromen) is natuurlijk geen echt resultaat.

We kunnen niets uitsluiten wat dit "tijdreizen" betreft, maar wees voorzichtig om niet direct een spiritueel verhaal te maken van simpel verklaarbare dingen. Tijd is iets zeer complex, het is de vierde dimensie, zeer relatief en te vouwen. Dit is echter niet iets waar je in je droom simpelweg doorheen skipt. Dromen zijn zeer waardevol om jezelf te leren kennen en verbeteringen in je eigen leven aan te brengen, maar geen tijdmachine. Vergis je er niet in in hoeveel van je eigen herinneringen volledig door jezelf worden verzonnen en ingevuld!

Betreffende je "onbewuste" en "bewuste" koppeling, wees ook hier voorzichtig mee. Er is namelijk totaal geen duidelijke scheiding tussen de twee. Als je meer over dit onderscheid wilt weten, raad ik je het boek Thinking, fast and slow van Daniel Kahneman aan, om je beeld van beide systemen aan te scherpen: http://en.wikipedia.org/wiki/Thinking,_Fast_and_Slow

Wellicht dat nieuwe generaties het bewustzijn steeds sterker ontwikkelen, waardoor er sneller ingetapt kan worden op dergelijke mogelijkheden (zie dingen zoals psychedelica, waar ook bijvoorbeeld tijd volledig gekromd wordt).

Misschien is dit een leuke documentaire voor je om te kijken, gaat niet concreet over dromen, maar ik denk dat je een heel goed beeld kunt vormen over eigen vraag.

http://www.youtube.com/watch?v=dbh5l0b2-0o...feature=related

Groet!

Berichten: 1

Re: Toekomst dromen

Het is al een tijdje dat er iets in dit topic geschreven is, maar het is het enige dat ik zo snel op internet kon vinden die probeert een rationele verklaring voor voorspellende dromen te vinden. Ik  heb zelf namelijk regelmatig last van voorspellende dromen, hoewel de ene duidelijker is dan de andere. Enkele jaren geleden heb ik bijvoorbeeld eens gedroomd dat ik in een onbekende ruimte met verschillende bureau's en mensen aan het werk was. Een man was mij iets aan het uitleggen en boog zich over mij heen. Een half jaar later boog precies diezelfde man zich over mij heen in de ruimte waar ik van gedroomd had. Het bleek om mijn stagebegeleider te gaan. 1 van  de andere mensen was een studiegenoot en met haar heb ik de dag na mijn droom het besproken, omdat ik het zo grappig vond dat ze erin voor kwam. Ik heb haar later ook nog gevraagd of ze zich het gesprek kon herinneren en dat kon ze. Ik heb dit gedroomd zonder dat er ooit de mogelijkheid heeft bestaan dat ik mijn stagebegeleider ooit eerder heb ontmoet of dat ik ooit eerder in die ruimte ben geweest (situatie was in Polen, hij is Duitser). Het gaat hier dus niet over enkele overeenkomsten, maar ieder detail dat klopt. Is dit echt toeval? Want dan wordt het wel héél erg toevallig dat ik die combinatie van mensen, waarvan ik destijds maar 1 persoon kende in een ruimte die ook precies overeenkomt allemaal tegelijk naar voren komen in die ene droom.
 
Een andere droom heb ik gehad toen ik nog maar net begonnen was bij mijn huidige baan. Ik had blijkbaar promotie gemaakt en mijn eerste actie was om een collega te helpen op een locatie die ik niet kende. Twee weken geleden heb ik inderdaad promotie gemaakt en mijn eerste actie was het helpen van die bewuste collega, die op het moment van dromen overigens nog niet bij ons werkte. Een paar maanden geleden zijn we naar een nieuwe locatie verhuisd die precies overeenkomt met de locatie in de droom. Zijn al deze details ook toeval?
 
Een laatste voorbeeld is van mijn broer. In een periode dat het niet zo goed ging tussen hem en zijn vrouw had ik eens gedroomd dat hij een zoontje had. Hij pakte iets uit een kast in een huis die ik niet kende en zijn zoontje stond naast hem. De volgende dag heb ik een gesprek gehad met zijn vrouw dat ze nog wel een tweede kindje erbij wilde. Ik grapte toen dat ik had gedroomd dat hij een zoontje had, dus wie weet wat er nog zou gebeuren. Ik heb er toen ook bij gezegd dat ik niet wist waar mijn nichtje in die droom was. Enkele maanden later is hun huwelijk op de klippen gelopen. Mijn nichtje woont bij haar moeder, en mijn broer heeft inmiddels een nieuwe vriendin. En zij heeft een zoontje, precies hetzelfde ventje als uit mijn droom. Mijn broer woont inmiddels ook bij hun en pakte laatst iets uit de kast in zijn nieuwe huis terwijl het zoontje van zijn vriendin naast hem stond. Mijn broer beschouwt het zoontje van zijn vriendin overigens als zijn eigen zoontje, en hij is ook meer een vader voor hem dan zijn biologische vader.
 
Zo heb ik nog meer voorbeelden, en hoewel het allemaal situaties zijn die dagelijks voor kunnen komen bevatten deze dromen details die ik niet van te voren had kunnen weten, zowel personen die ik op het moment niet ken of had kunnen kennen als locaties. Ik heb ook het idee dat ik bepaalde dromen als eventueel voorspellend begin te herkennen, en ik wil er dan ook heel graag meer over te weten komen. De voorbeelden die hierboven door anderen aangehaald worden bevatten naar mijn idee niet zoveel details als mijn dromen, op dat voorbeeld van de parkeergarage na. 

Re: Toekomst dromen

Als je die dromen niet direct na het wakker worden hebt opgeschreven (met eventuele situatieschetsen) is het maar de vraag of je ze nog exact herinnert zodra ze "uitkomen". Het gevaar is groot dat je dan vooral afgaat op je gevoel van overeenkomst. Ook ons idee van wat toevallig is blijkt zeer onbetrouwbaar wanneer we de zaken daadwerkelijk narekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Toekomst dromen

Ik heb ze ook wel eens gehad. Zoals 317070 al zei, vrijwel iedereen heeft ze wel eens.

Er is kennelijk een vrij grote kans dat situaties die in een droom voor komen ook een keer (ten dele) plaatsvinden.

Als je ook nog van te voren kan zeggen WELKE dromen gaan uitkomen dan pas zou ik ze echt voorspellend noemen.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Toekomst dromen

Renate84 schreef: bevatten deze dromen details die ik niet van te voren had kunnen weten, zowel personen die ik op het moment niet ken of had kunnen kennen als locaties. Ik heb ook het idee dat ik bepaalde dromen als eventueel voorspellend begin te herkennen, en ik wil er dan ook heel graag meer over te weten komen. De voorbeelden die hierboven door anderen aangehaald worden bevatten naar mijn idee niet zoveel details als mijn dromen, op dat voorbeeld van de parkeergarage na. 
 
Tenzij je vooraf het ook hebt neergeschreven (moet je eens doen!) ga ik je moeten teleurstellen en zeggen dat je hersenen die details hebben ingevuld na de echte gebeurtenissen. In je oorspronkelijke droom zaten ze waarschijnlijk niet.
 
Ik zeg niet dat je je dat niet levendig herinnert, enkel dat je herinneringen waarschijnlijk niet juist zijn.
 
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Toekomst dromen

Het punt is dat er niets kan worden bewezen. Dromen zijn subjectieve ervaringen, terwijl bewijzen rusten op objectieve feiten. Misschien dat op een dag dromen kunnen worden opgenomen, maar dat is niet vandaag of morgen.

Reageer