Wat houdt het concept 'Salience of the Behavior' in bij het IBM gedragsmodel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Wat houdt het concept 'Salience of the Behavior' in bij het IBM gedragsmodel

Hallo! Ik ben momenteel bezig met een stage en gebruik voor mijn verslag het IBM om gedrag te verklaren (Integrated Behavioral Model, ook wel Integrative Model of Behavioral Prediction genoemd). De IBM is een uitbereiding van de TPB en stelt dat ook de concepten  'knowledge/skills', 'salience of the behavior', 'environmental constraints' en 'habit' rechtstreeks invloed hebben op gedrag. Nu vind ik alleen verschillende omschrijvingen wat 'Salience of the behavior' precies inhoudt. Sommige boeken omschrijven het als 'The extent to which the behavior is at the forefront of the mind', en dit wordt dan met name beschreven door hoe vaak iemand eraan denkt, dus of er om zich heen prikkels zijn die hem bewust aan het gedrag laten denken (bijvoorbeeld een herinnerings smsje dat het tijd is voor je pil). Andere boeken beschrijven het meer als een soort 'bewustzijn van het belang/de urgentie van het gedrag', dus bijvoorbeeld dat je weet hoe belangrijk je pil voor je is omdat je erover hebt gelezen. Iemand hier meer duidelijkheid over??? Mvg Lotte 

Berichten: 12

Re: Wat houdt het concept 'Salience of the Behavior' in bij het IBM gedragsmodel

Het begrip salience onthoud ik voor mezelf door het te vertalen met "saillantheid".  Saillant zoals het gebruikt wordt in het Nederlands als onderdeel van de uitdrukking: "saillante details"   Het gaat om "het er uit springen" van details  in het "totaalplaatje".  Ik kwam het begrip tegen in de litteratuur over psychotische stoornissen.  Een jaar of tien geleden was er sprake van dat men in de psychiatrie het begrip psychotische stoornis wilde vervangen door "sailience disorder". Je kunt op die manier de stijl van waarnemen van bij voorbeeld paranoïde mensen beschouwen:  Ze hechten vergeleken met normale waarnemers disproportioneel veel belang aan bepaalde details:  Een bobbel in een broekzak is voor de meeste mensen gewoon een zakdoek, dingetje, e.d. De mens met een paranoïde stoornis ziet er snel een mogelijk steekwapen, handgranaat, of i.d. in. 
 
Overigens is het psychose begrip in gebruik gebleven en volgens mij ook maar gelukkig ook. Bijna niemand weet meer wat het woord "eigenlijk"  betekent en daarmee is het een goede indicatie term voor een oud vraagstuk (wat is een psychose)  geworden dat in elk geval geen verdere verwarring toevoegt.
 
IBM en TPB waren mij tot op heden onbekend. Waarschijnlijk behoren ze tot een ander vaktaal gebied dan waar ik tot zo'n tien jaar geleden in zat (klinische psychiatrie; vanuit de geneeskunde). 10 jaar is lang tegenwoordig, zegt men althans.
 
Ik ken het begrip alleen vanuit de perceptie, niet vanuit gedrag. In je post is mij onduidelijk of je refereert aan gedrag of gepercipieerd gedrag. Die twee verstrengelen in de praktijk wel snel maar het lijkt me wel belangrijk ze als basisconcepten goed te onderscheiden.
 
Misschien heb je iets aan deze associatie.

Reageer