Voordelen van een eenkindspolitiek.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 36

Voordelen van een eenkindspolitiek.

Beste forumgangers,
Ik moet een betoog houden in verdediging van de eenkindspolitiek, ik zal hierna ook een discussie voeren met iemand die voor steunt, hiervoor heb ik meerdere argumenten nodig (met studies om deze te bevestigen).
Het probleem is dat ik vrij weinig van dit onderwerp af weet en ik moeite heb goede argumenten te vinden.
Wat ik tot nu toe heb kunnen bedenken zijn dat de milieu-belasting zou verlagen en dat dit (eventueel) op lange termijn kan zorgen voor minder maatschappelijke onrust, niet de beste argumenten dus.
 
Mochten jullie een idee/voorstel hebben voor mijn betoog dan wordt deze dus zeer gewaardeerd.
Alvast bedankt :D
 
Webertje.
-May the force be with you!

Berichten: 12.262

Re: Voordelen van een eenkindspolitiek.

Je zou wellicht wat kunnen opzoeken over dergelijke politiek in china, waar het lange tijd zo geweest is, maar inmiddels een stuk ruimer is. Daarvoor zijn diverse redenen die ook wel online te vinden zijn.
 
Er zijn landen waarbij een lager geboortecijfer absoluut wenselijk is, maar als je het voor nederland zou willen bepleiten denk ik dat je er een harde dobber aan zult hebben. Het streven voor een globale afname van het geboortecijfer, met name in afrika en andere landen die boven de 2 zitten, is eenvoudig te verdedigen. 
 
Voor nederland zou ik het alleen zien in de context van migratie en hoeveel nakomelingen zij hebben, voor de autochtone populatie is het niet heel relevant: Er is geen 1 kind politiek maar zonder al te veel beleid is het geboortecijfer daar al onder vervangingsnivo gedaald. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Voordelen van een eenkindspolitiek.

Ik zie persoonlijk het verband tussen minder milieubelastingen en de eenkindspolitiek niet helemaal. Wat Benm al voorstelde zou ik sowieso aanraden. Geef een korte geschiedenis van dat beleid in China en hoe dat nu geregeld is. Hierbij kun je ook een korte beschouwing houden waarbij vooraanstaande Chinezen hun visie op vóór of tegen geven. Verder zou ik het extrapoleren naar de situatie in Afrika. Er zijn denk ik voldoende studies te vinden die een verwachting van de bevolkingsgroei op dat continent in de komende decennia geven, hoogstwaarschijnlijk met verschillende scenario's. Je zou het eventueel nog verder kunnen trekken naar de huidige politieke situatie in Nederland, bijv. met betrekking tot het huidige immigratiebeleid of wat de consequenties gaan zijn voor Europa als we het Pact van Marrakesh gaan ondertekenen in december. Eenkindspolitiek in dat soort gebieden zou in de toekomst grote problemen op wereldschaal kunnen voorkomen. Voor Nederland is eenkindspolitiek zinloos; het aantal oorspronkelijke Nederlanders is aan het dalen, dus een eenkindspolitiek zou dat proces alleen versnellen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 36

Re: Voordelen van een eenkindspolitiek.

Sorry voor mijn onduidelijkheid, het gaat dus over het invoeren van een eenkindspolitiek in Nederland.
Zoals Beresteyn al zij is dit zo goed als zinloos en vandaar mijn moeite om met goede argumenten komen.
-May the force be with you!

Berichten: 12.262

Re: Voordelen van een eenkindspolitiek.

Tja, feitelijk zit je gewoon met het probleem dat je nu in debat iets moet gaan verdedigen dat eigenlijk geen noemenswaardig voordeel heeft. 
 
Het heeft de voor/nadeel ratio van bij het klussen expres vol op je duim slaan in plaats van op de spijker: het is pijnlijk, je moet naar de ehbo, een chirurg moet die stukjes bot weer aan elkaar zetten en je bent een maand arbeidsongeschikt... maar hey, het voordeel is wel dat je een gratis maaltijd krijgt na de operatie!
 
Een twee-kind politiek in nederland is wel redelijk de verdedigen, maar een een-kind politiek feitelijk nauwelijks. Geboortecijfers van de autochtone populaties zijn in west europa sowieso over het algemeen al laag, en er zijn een aantal landen die juist maatregelen nemen om meer kinderen te stimuleren - niet zozeer om de populatie te doen groeien maar wel om die een beetje op peil te houden. 
 
China is ermee gestopt en heeft nu een geboortecijfer van ca 1.8, dus alsnog een krimpende bevolking. Voor de EU is dat getal 1.6, en voor nederland ook ongeveer 1.6. Er is geen EU land meer te vinden dat een geboortecijfer heeft dat zorgt voor een stijgende bevolking, alleen frankrijk komt er nog een beetje in de buurt, al kun je je afvragen hoe "frans" die aanwas nou eigenlijk is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Voordelen van een eenkindspolitiek.

Benm schreef:(geboortecijfer) ... voor nederland ook ongeveer 1.6. ...
 
Het geboortecijfer in Nederland over 2017 was 1,62. Hiervan was het merendeel van de levend geboren kinderen van Nederlandse achtergrond.
 
Van de Nederlandse bevolking is 22.6% allochtoon.
Van de 251.938 kinderen die in 2017 geboren werden, was 172.275 autochtoon en 79.663 allochtoon. Dit betekent dus een percentage van 31,6. De allochtone bevolking zal dus groeien en de autochtone bevolking krimpen. (bron: CBS)
 
Misschien kun je hier iets mee.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer