kinderen die video's bekijken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

kinderen die video's bekijken

Beste forum leden,

Wanneer een jong kind, van laten we zeggen een jaar of 2 a 3, een filmpje van bijvoorbeeld een giraf (een dier dat het nog niet eerder heeft gezien) ziet, herkent die dit dier dan als werkelijkheid of zou het denken dat dit een verzonnen iets is zoals bijvoorbeeld tekenfilms?
Of kan het zijn dat dat het denkt dat tekenfilms ook werkelijkheid zijn?

Berichten: 383

Re: kinderen die video's bekijken

Een kindje van een jaar of 3 (laat staan 2) denkt niet zoals een volwassene! ALLES is nu realiteit! Vergis u niet! Het beeld van de giraf is opgenomen, opgeslagen en zal in een tekenfilm herkent worden! Natuurlijk zal het kind de link tussen beiden leggen en als u een naam (giraf) gekoppeld heeft aan het beeld is de kans groot dat het kindje dit probeert te reproduceren en de klank aan het beeld koppelt. Dit is een leerproces en of het nu een giraf is of een varkentje en je zegt "knor, knor" of een hondje en je zegt "waf, waf"... zo wordt de kleine mens groot.

Berichten: 12.262

Re: kinderen die video's bekijken

Ik weet niet op welke leeftijd dit onderscheid ontstaat, maar mogelijk is het ook een nogal wisselend fenomeen.

Je hebt overduidelijke cartoons (zeg maar de stijl van tom & jerry) en overduidelijke werkelijke beelden van dieren (national geographic oic).

Er is echter ook een tussen-categorie met vrijwel fotorealistische CGI. Neem een film als 'jurassic world' - uiteraard weten bezoekers dat dit fictie is, maar of je puur op basis van de beelden kunt concluderen dat die dino's niet echt bestaan is twijfelachtig. Zeker gezien het beeld een mengsel is van echte beelden en CGI lijkt me dat onderscheid voor een kind lastig te maken.

Zelf weet ik natuurlijk wel dat die dingen niet echt zijn, maar of ik het ook zou opmerken als het een dier is dat via CGI aan een scene is toegevoegd maar van een logische soort en op een logische plaats (bijvoorbeeld een extra koe in een wei oid) - ik heb mijn twijfels of ik dat zou opmerken als ik er niet specifiek op aan het letten was, laat staan een klein kind.

Reageer