Zindelijkheid.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Zindelijkheid.

Volgens een dompteur van apen kun je apen niet zindelijk krijgen.
Dat is de rede waarom ze vaak broekjes aan hebben als ze optreden.

Ergens is dat vreemd, dat onze naaste verwanten de Chips niet zindelijk te krijgen zijn, terwijl dat met tal van andere dieren wel lukt.
De volgende vragen dringen zich nu op:
1. Wanneer werd de mens zindelijk?
2. Waarom werd hij zindelijk?

Weet niet of er studie is gemaakt van dit onderwerp (met een luchtje :lol: ).

Mij zelf lijkt het dat het meet kleding te maken kan hebben gehad.
Wel is het zo, dat volkeren die naakt liepen ook zindelijk waren, dus of het klopt???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Zindelijkheid.

Opmerking moderator

dit topic past beter bij sociologie dan biologie en is daarom verplaatst

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Zindelijkheid.

Ziekte verspreid zich ook vaak via ontlasting. Wellicht heeft dat er ook mee te maken gehad.

Berichten: 334

Re: Zindelijkheid.

Ik denk op het moment dat de mens sedentair ging leven. Dat zal zo'n 7000/8000 jaren geleden zijn in Mesopotamie

Berichten: 12.262

Re: Zindelijkheid.

Minstens, bewijs voor vroegere periodes is niet echt te vinden.

In alle opgravingen van menselijke bouwwerken tot zeg 5000 jaar geleden is wel iets te vinden dat lijkt te duiden op een sanitaire voorziening (dwz put om in te kakken of beter), maar dat impliceert ook dat mensen al zindelijk waren toen die dingen gebouwd werden.

Ik vermoed echter dat het al veel langer het geval moest zijn geweest: min of meer het punt waarop mensen landbouw gingen bedrijven, en langdurig op dezelfde plaats verbleven in een of ander bouwwerk (ook al was dat wellicht van stokjes en is er niets meer van te vinden). De schattingen van de eerste landbouw lopen een beetje uiteen van 12000 tot 25000 jaar geleden, maar ergens in die periode.

Of mensen zindelijk waren voor die tijd is daarmee overigens niet ontkracht, ik heb geen idee of een jager/verzamelaar het maar gewoon liet lopen, of het toch ophield tot een redelijk gunstig moment.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Zindelijkheid.

Dat brengt me op een idee.
Misschien maakte het rechtop lopen ons zindelijk.
Het zomaar laten lopen is dan nogal vervuilend, dus ff gaan zitten om het te laten lopen.

Berichten: 12.262

Re: Zindelijkheid.

Mogelijk, maar lastig te duiden.

Er zijn diverse viervoeters die zindelijk zijn, dus dat rechtop lopen lijkt geen vereiste, al zou het best kunnen bijdragen

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Zindelijkheid.

Uitwerpselen worden gebruikt om het territorium af te bakenen. Katten begraven dan weer hun uitwerpselen om hun aanwezigheid te verbergen aan eventuele prooien.

Berichten: 12.262

Re: Zindelijkheid.

Sommige soorten gebruiken uitwerpselen inderdaad voor een doel, er zijn ook primaten die ermee gooien, of knaagdieren die het opeten om de resterende energie eruit te halen.

Mensen zien ontlasting vooral als vies en gevaarlijk, ik vermoed dat dat een instinctief gedrag is en dus al lang moet bestaan. Hoe lang precies is lastig vast te stellen, maar dat mensen zindelijk zijn voor zo ver wel de geschiedenis kennen lijkt wel duidelijk.

Reageer