De mediaan

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

De mediaan

Onlangs zocht ik de levensverwachting van mijn bouwjaar.
Ik bleek die al vier gepasseerd te zijn.

Vreemd genoeg kon ik nergens de mediaan er van vinden.
(die zal wel in de buurt er van liggen)

Waarom vermeldt men die nergens, hij is zeker zo interessant?

Berichten: 624

Re: De mediaan

Het domein van de levensverwachtingen is van nul tot honderdtien jaar.
De mediaan is hier het midden van, dus 55 jaar.

De mediaan is niet zo interessant
In een dorp woont een miljonar, die 2 M€/jaar verdient en duizend arme sloebers.
De mediaan in dit dorp is een fractie meer dan 1 M€. Wat zegt dat nu??!!!
Is dit een steenrijk dorp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: De mediaan

efdee schreef: za 01 mei 2021, 11:49 Het domein van de levensverwachtingen is van nul tot honderdtien jaar.
De mediaan is hier het midden van, dus 55 jaar.

De mediaan is niet zo interessant
In een dorp woont een miljonar, die 2 M€/jaar verdient en duizend arme sloebers.
De mediaan in dit dorp is een fractie meer dan 1 M€. Wat zegt dat nu??!!!
Is dit een steenrijk dorp?
De mediaan van de levensverwachting is die leeftijd waarbij de helft van de populatie overleden is. Dat is zeker niet bij het midden van het domein, zeker niet bij ca 55 jaar.

In het dorp ligt de mediaan van het inkomen bij het bedrag waarbij de helft minder verdient. Het inkomen van die miljonair heeft daar geen enkele invloed op.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: De mediaan

Zoals ik kan begrijpen uit Wiki is de levensverwachting niet een gemiddelde [Wiki].

Zoals ik het begrijp (een beetje bot geformuleerd):
Er wordt gekeken naar de verhouding doden en levenden van een bepaalde leeftijd op een bepaalde datum/tijd klein interval.

Het is dus geen gemiddelde in mijn begrip en dus ook geen sprake van een mediaan o.i.d.

Je zou wel het gemiddelde kunnen bepalen van de levensverwachting over een aantal jaren. Maar dan krijg je een vertekent beeld. De levensverwachting van 1950 en 2021 zijn niet hetzelfde. Misschien zou in dit voorbeeld een mediaan interessant zijn. Dat zou interessant zijn als studie/wetenschap niet voor publicatie in media zou ik zeggen.

Dus als ik het goed begrijp is gemiddeld misplaatst bij de verwachte levensverwachting. Normaal ben ik niet zo van de punten en komma's maar hier is het erg verwarrend.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: De mediaan

efdee schreef: za 01 mei 2021, 11:49 Het domein van de levensverwachtingen is van nul tot honderdtien jaar.
De mediaan is hier het midden van, dus 55 jaar.

De mediaan is niet zo interessant
In een dorp woont een miljonar, die 2 M€/jaar verdient en duizend arme sloebers.
De mediaan in dit dorp is een fractie meer dan 1 M€. Wat zegt dat nu??!!!
Is dit een steenrijk dorp?
Zoals Xilvo al schreef dat is niet de mediaan.

De mediaan wordt nu net gebruikt (net als de modus ) omdat die niet zo gevoelig is voor uitschieters.
Ook wordt hij gebruikt voor Non-Parameter methoden omdat de mediaan altijd bestaat.

Reageer